همشهری آنلاین: دبیرکل سازمان جهانی بهداشت گفت: ایران یک رهبر بهداشتی برای منطقه به ویژه در مراقبت‌های اولیه سلامت است.

دبير كل سازمان جهاني بهداشت

به گزارش وبدا، دکتر تدروس ادهانوم گبریسوس در مراسم افتتاحیه شصت و ششمین اجلاس وزرای بهداشت منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت که با حضور رییس جمهور در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: سازمان جهانی بهداشت بابت مهیا کردن پوشش همگانی سلامت و بیمه برای شهروندان از دولت ایران حمایت می‌کند و به ایران بابت کاهش هزینه‌های درمانی و توسعه زیرساخت‌های مدرن بهداشتی و درمانی، تبریک می‌گوید.

وی یادآور شد: ایران از نظر بهداشتی در بین کشورهای منطقه و جهان نمونه است و کشورها باید از مراقبت‌های اولیه سلامت و پوشش همگانی سلامت، درس بگیرند. البته همیشه جای پیشرفت وجود دارد و سازمان جهانی بهداشت آماده هر نوع کمکی به ایران است.

دبیر کل سازمان جهانی بهداشت تصریح کرد: جمعیت ایران در حال سالمند شدن است و سازمان جهانی بهداشت مصمم است که به پایداری و توسعه بهداشت به ایران کمک کند، اما منطقه با چالش‌های زیادی روبرو است و براساس گزارش‌های سازمان جهانی بهداشت، از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۵۰ هزینه های بهداشتی افزایش پیدا می‌کند و پرداختی از جیب به ۴۰ درصد خواهد رسید.

دکتر تدروس اضافه کرد: امروز در اجلاس بین المللی شرکت می‌کنم و در هفته جاری نیز قطعنامه بهداشت عمومی تصویب می‌شود، اما نقش نمایندگان مجلس در بهبود وضعیت سلامت عمومی بسیار مهم و اساسی است.

وی گفت: اگرچه نرخ مرگ و میر در جهان در ۳۰ سال گذشته کاهش قابل توجهی یافته است، اما در منطقه مدیترانه شرقی، دومین منطقه از نظر مرگ و میر بوده که نیازمند اقدامات عملی و حمایت از سلامت مادران و نوزادان است و باید اطمینان دهیم که کودکان بیشتری برای ادامه زندگی در سلامت زندگی می کنند و بدون وجود بهیاران و پرستاران، دستیابی به این اهداف، امکان پذیر نیست.

دبیر کل سازمان جهانی بهداشت ضمن تاکید بر لزوم گسترش شبکه پرستاری در منطقه مدیترانه شرقی، گفت: برای احترام به ماماها و پرستاران، سال ۲۰۲۰ از سوی سازمان جهانی بهداشت به عنوان سال ماماها و پرستاران نامگذاری شده و امسال نیز دویستمین سالگرد بهیاران و پرستاران و ماماها را جشن می‌گیریم و پیشنهاد می‌کنیم که در اجلاس سال آینده، هر کشور یک ماما و یک پرستار را به اجلاس سالیانه اعزام کند تا با یکدیگر تبادل نظر کنند.

دکتر تدروس با بیان اینکه تمام نظام‌های سلامت نیازمند بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی و درمانی مجهز و پیشرفته هستند، تصریح کرد: بیماری‌های غیرواگیر در این منطقه، منجر به مرگ و میرهای زیادی می‌شود و باعث می‌شود که به اهداف توسعه پایدار نرسیم.

وی افزود: بیانیه تهران در خصوص سبک زندگی بهداشتی سالم و اهمیت پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر را نشان می‌دهد. افزون بر این، به موضوع مبارزه با مصرف مواد مخدر نیز پرداخته و در خصوص آن تاکید زیادی شده است.

دبیر کل سازمان جهانی بهداشت در پایان خطاب به وزرای بهداشت کشورهای منطقه مدیترانه شرقی، با اشاره به سه چالش نظام‌های سلامت در سال آینده، گفت: کاهش مرگ و میر نوزادان چالش نخست است و هیچ منطقه و کشوری نمی‌تواند مرگ نوزادان را تاب بیارود و باید در این زمینه بیشتر کار کنیم. دومین چالش تقویت پرسنل بهداشتی است، اگر بهترین بیمارستان‌ها با بهترین امکانات و تجهیزات را داشته باشید، باز هم نیازمند پرسنل با مهارت و با تجربه هستید. سومین چالش این است که باید به تعهدات خودمان برای پوشش همگانی سلامت پایبند باشیم و برای حل مشکلات سلامت، نیازمند تعهد سیاسی قوی و عملی کردن برنامه‌ها هستیم.

کد خبر 459101

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha