سه‌شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۲
۰ نفر

اینجا مرز خسروی است. چند قدم مانده به عراق و چند صد کیلومتر مانده به کربلا. با این حال اما نزدیک‌ترین نقطه کشور به سرزمین عشق «نینوا» است.

در مسیر نینوا

سرزمینی که همه مکان‌ها به نام اوست؛ کربلا. به گزارش همشهری، اینجا، مرز خسروی بعد از سال‌ها امسال دوباره میزبان زائران است. صحنه‌هایی که در این سال‌ها از دیدن آن محروم بودیم و امسال باز تکرار شد و «راه کربلا» مسافرانش را دوباره دید و میزبانشان شد. زائرانی که از این میزبانی رضایت دارند. پیرزنی که حدود ۷۰ سال دارد و از استان کردستان به کربلا رفته و حال برمی‌گردد به همشهری می‌گوید: بار دوم است که به کربلا می‌روم. بار اول یک سال پس از سقوط صدام رفتم.

وی ادامه می‌دهد: امکانات امسال با آن سال اصلا قابل مقایسه نیست و این بار بسیار آسوده‌تر سفر کردیم. جوان دیگری که برای نخستین بار سفر اربعین را تجربه می‌کند، از شنیدن این سخنان زن سالمند خوشحال می‌شود و می‌گوید: کمی نگران بودم ولی نگرانی‌ام برطرف شد. او که تنها سفر می‌کند می‌گوید: ظاهرش این است که تنها هستم، من میلیون‌ها همسفر عاشق دارم. این جوان با اشاره به برخی رخدادهای پیش‌بینی نشده مانند افزایش تعداد زائران و پیاده رفتن مسیر سه‌راهی نصرآباد تا خسروی می‌گوید: زائران در این مسیر با کمبود آب و خدمات مواجه شدند که امیدوارم در سال‌های بعد چنین رخدادهایی هم پیش‌بینی شود. برخی زائران هم از ترافیک مسیر اسلام‌آباد گلایه دارند.

ترافیک این روزهای مسیرهای منتهی به قصر شیرین برخی را آزرده کرده، اما زائران در ادامه گلایه خود می‌گویند: انتظار هماهنگی بیشتری داریم، ولی برای رنج‌های بیشتر هم در این سفر آماده‌ایم.  اسکان در قصر شیرین موضوع دیگری است که از زائران می‌پرسیم. یک خانواده که شب را در قصر شیرین گذرانده‌اند، از محل اسکان خود و امکانات ارائه شده ابراز رضایت می‌کنند و می‌گویند خوشحالیم که مسیر خسروی را انتخاب کرده‌ایم.

  • کمبود اتوبوس

زوار طی روزهای اخیر از سه‌راهی نصرآباد به دلیل کمبود اتوبوس مسیر ۱۵ کیلومتری باقی‌مانده تا مرز را پیاده طی کرده‌اند. «مسعود بهرام‌نژاد» دبیر قرارگاه اربعین در مرز خسروی در خصوص مساله کمبود اتوبوس‌ها در این مسیر می‌گوید: مساله کمبود اتوبوس مشکلی است که در همه مرزها وجود دارد و درصدد رفع این موضوع با کمک استان‌های معین هستیم.

  • دلایل کمبود آب  در سه‌راهی نصرآباد 

معاون آبفای شهری استان کرمانشاه می‌گوید: کمبود آب در مرز خسروی به دلیل پیاده‌روی پیش‌بینی نشده بود و در حال حاضر ۲۵ تانکر آبرسان در مسیر تردد زوار مستقرند. «رضا داوودی» در مورد کمبود آبی که در مسیر تردد زائران اربعین به وجود آمد، اظهار می‌کند: از سه‌راهی نصرآباد تا مرز خسروی، مسیری حدود ۱۵ کیلومتر وجود دارد که طبق برنامه ستاد اربعین استان قرار بود اتوبوس‌ها از نصرآباد مردم را سوار و در مرز خسروی پیاده کنند.  

وی می‌افزاید: با توجه به تدبیر اتخاذ شده و این‌که قرار نبود هیچ زائری از این مسیر به سمت خسروی پیاده روی داشته باشد، هیچ موکبی نیز در مسیر قرار نداشت، اما روز گذشته با افزایش یک‌باره جمعیت، خارج از پیش‌بینی و برنامه ستاد اربعین مردم گیت نصر آباد را شکستند و حدود چند هزار نفر از مسیر سه‌راهی نصرآباد تا مرز خسروی را پیاده‌روی کردند.  معاون آبفای شهری استان اظهار می‌کند: به دلیل این‌که قرار نبود هیچ خدماتی در این مسیر ارائه شود و هیچ موکبی نیز در مسیر مذکور قرار نداشت، این اتفاق غیرمترقبه و پیش‌بینی نشده برای چند ساعت خدمات‌رسانی نه‌تنها ما بلکه همه دستگاه‌ها را با مشکل مواجه کرد. این مسئول می‌گوید: البته این مشکل نیز ظرف ۲ ساعت رفع شد و ما تانکرهای آب‌رسان شرکت آبفای شهری استان را از قصر شیرین و خسروی به مسیر مذکور منتقل کردیم.  

داوودی تصریح می‌کند: علاوه بر تانکرهای آبرسان خدمات دیگری نیز توسط سایر دستگاه به مسیر مذکور منتقل شد و به مردم آب و غذا و... می‌دادند. معاون آبفای شهری استان کرمانشاه اظهار کرد: بارها از سوی یگان ویژه به مردم اعلام شد که مسیر مذکور را پیاده‌روی نکنند، اما آنها اقدام به این کار کردند و مشکلات مذکور به وجود آمد.  

این مسئول با بیان این‌که ما از امروز ۱۵ دستگاه تانکر آبرسان دیگر به ظرفیت تانکرها اضافه کردیم می‌گوید: هم‌اکنون شرکت آبفای شهری ۲۵ تانکر برای آب‌رسانی به زائران در مسیرهای مذکور قرار داده و حتی مسیر سه‌راهی نصرآباد تا خسروی نیز تحت پوشش قرار گرفته است که اگر زائری خارج از برنامه هم مسیر را پیاده روی کرد، مشکل تامین آب نداشته باشیم. وی اظهار می‌کند: در مساله کمبود آب ما مقصر نبودیم و براساس برنامه ستاد اربعین عمل کردیم و پیاده‌روی پیش‌بینی نشده مردم باعث این اتفاق شد.  

داوودی در مورد یک میلیون بطری آب دپو شده در مرز خسروی نیز می‌گوید: در خسروی ایران و منذریه عراق وظیفه تامین آب معدنی به عهده شرکت آب منطقه‌ای است. وی تصریح می‌کند: شرکت آب و فاضلاب شهری نیز وظیفه خدمات‌رسانی مسیر و شهرهای قصر شیرین و خسروی را برای موکب‌ها به عهده دارد. معاون آبفای شهری استان کرمانشاه ادامه می‌دهد: ما در شرکت آبفای شهری استان کرمانشاه ۲ دستگاه بسته‌بندی آب در مسیر تردد زائران مستقر کرده‌ایم که روزانه حدود ۲۵ تا ۳۰ هزار بسته آب تولید می‌کنند.  

این مسئول اظهار می‌کند: با احتساب تانکرهای اضافه شده، هم‌اکنون ۲۵ تانکر آب‌رسان داریم که در شهر قصر شیرین، مسیر قصر شیرین- خسروی، مرز خسروی، پایانه و منذریه عراق مستقرند. داوودی عنوان می‌کند: این تانکرها علاوه بر تامین آب آشامیدنی برای افراد رهگذر، کار آب‌رسانی به موکب‌ها، سرویس‌های بهداشتی و... را به عهده دارند.

  • افزایش ۷۵ درصدی ترافیک اربعین در محورهای کرمانشاه

رئیس پلیس راه استان کرمانشاه هم از افزایش ۷۵ درصدی ترافیک محورهای استان در اربعین امسال نسبت به ایام اربعین سال گذشته خبر می‌دهد و می‌گوید: امسال با استقبال و حضور گسترده زوار شاهد افزایش چشمگیر ترافیک در محورهای استان هستیم و برای کنترل ترافیک علاوه بر استفاده از ظرفیت نیروهای درونی از نیروهای خارج از استان نیز استفاده شده است. سرهنگ «محمد مرادی» با اشاره به ترافیک پرحجم، اما روان در محورهای استان می‌گوید: در حال حاضر پرترددترین محورهای استان محور حمیل- اسلام‌آباد غرب، کرمانشاه-اسلام‌آباد غرب، کرمانشاه- همدان و محورهای منتهی به شهرستان قصر شیرین است.

مرادی از به‌کارگیری ۱۴۰ تیم گشتی محسوس و نامحسوس برای کنترل محورهای استان در این ایام خبر می‌دهد و می‌افزاید: بیشتر این ظرفیت در حال آمادگی برای کنترل محورها در موج بازگشت است. وی ادامه می‌دهد: موج بازگشت زوار از ۲ روز دیگر شروع می‌شود که به‌مراتب قوی‌تر از موج رفت خواهد بود، چراکه زوار طی روزهای متمادی به عتبات عالیات رفته‌اند اما زمان برگشت آنها به‌صورت متمرکز و فشرده خواهد بود. مرادی تصریح می‌کند: علاوه بر تقویت نیروها در موج بازگشت هماهنگی‌های لازم با اکیپ‌های امدادی صورت گرفته و گره‌های ترافیکی شناسایی و برای رفع آنها اقدام شده است. وی از کاهش ۱۰ درصدی کشته‌های تصادفات در ایام اربعین امسال خبر می‌دهد و می‌گوید: بیشترین عامل تصادفات در این ایام مربوط به خستگی و خواب‌آلودگی است که به طور معمول در موج بازگشت بیشتر شاهد آن خواهیم بود.  

رئیس پلیس راه استان کرمانشاه از رانندگان می‌خواهد در موج بازگشت بااحتیاط بیشتری رانندگی و از رانندگی در حالت خستگی و خواب‌آلودگی جدا اجتناب کنند. وی می‌افزاید: موکب‌هایی در مسیر زوار قرار دارد و لازم است رانندگان بعد از هر ۲ ساعت رانندگی در یکی از این موکب‌ها قدری استراحت کنند و بعدا به مسیر خود ادامه دهند. مرادی به پیش‌بینی هواشناسی مبنی بر وقوع بارندگی در محورهای استان هم اشاره می‌کند و می‌افزاید: این شرایط موجب لغزندگی جاده‌ها می‌شود و می‌طلبد رانندگان احتیاط بیشتری در این شرایط داشته باشند.

وی به محدودیت تردد کامیون‌ها در محور اسلام‌آباد غرب- حمیل و محور اسلام‌آباد غرب- قصر شیرین اشاره می‌کند و می‌افزاید: این محدودیت تردد برای تمام کامیون‌ها به‌جز کامیون‌های حامل مواد سوختی و فاسدشدنی است و احتمالا تا اول آبان ماه ادامه داشته باشد. به گفته رئیس پلیس راه استان کرمانشاه، طرح ترافیکی اربعین تا پایان بازگشت آخرین گروه زوار در استان ادامه خواهد داشت.  

  • زیرساخت‌ها پاسخگو نیست

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان کرمانشاه اظهار می‌کند: ازدحام مردم در مرز خسروی سبب شده دیگر زیرساخت‌های ایران و به‌ویژه عراق پاسخگو نباشد. کرمی می‌گوید: همه نیازهای زیرساختی ادارات خدمات‌رسان شامل آب‌سردکن، نمازخانه، سرویس بهداشتی، انجام نظافت و... را در مرز خسروی تامین کردیم. وی با اشاره به استقرار ۵۸ گیت کنترل گذرنامه می‌افزاید: ۸ کانال خروج از نقطه صفر مرزی در نظر گرفته ‌شده اما با توجه به عدم فراهم شدن ظرفیت در عراق برای عبور از مرز محدودیت اعمال ‌شده است. طرف عراقی باید ناوگان حمل‌ونقل خود را تکمیل کند و در صورت تکمیل ظرفیت از ناوگان اتوبوسی ایران استفاده شود.  

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان کرمانشاه خاطرنشان می‌کند: طرف عراقی باید ناوگان حمل‌ونقل خود را تکمیل کند و در صورت تکمیل ظرفیت از ناوگان اتوبوسی ایران استفاده شود تاکنون نیز ۲۰۰ دستگاه اتوبوس برای خدمات‌رسانی به زوار به عراق اعزام ‌شده است. کرمی می‌افزاید: ساعات عبور از مرز خسروی از ۷ صبح تا ۱۵ در نظر گرفته ‌شده و این محدودیت زمانی باعث محدودیت خروج شده است. وی بیان می‌کند: با توجه به فراهم نشدن زیرساخت در طرف عراقی و ترافیک حاکم، خروج از مرز پس از ساعت ۱۶ امکان‌پذیر نیست.

  • برای بازگشت زائران کمبود خودرو داریم   

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان کرمانشاه می‌گوید: برای زمان بازگشت زائران اربعین حسینی در استان کرمانشاه کمبود خودرو داریم، از این رو نگران افزایش قیمت‌ها هستیم. «داریوش جودکی» می‌افزاید: در روزهای آینده شاهد موج بازگشت زائران اربعین حسینی از مرزهای مهران و خسروی در استان خواهیم بود که به تبع آن نیاز به خودرو برای جابه‌جایی زائران نیز افزایش پیدا می‌کند.  وی ادامه می‌دهد: براساس برآوردهای انجام شده توسط کارشناسان تعزیرات حکومتی استان کرمانشاه در زمان بازگشت زائران اربعین حسینی با کمبود خودرو در استان مواجه خواهیم شد، از این رو این نگرانی وجود دارد که برخی از رانندگان قیمت‌های حمل‌ونقل را افزایش دهند؛ از این رو در حال مذاکره با دستگاه‌های اجرایی استان به منظور افزایش تعداد خودروهای سیستم حمل‌ونقل هستیم.

مدیرکل تعزیرات حکومتی کرمانشاه با بیان این‌که طرح نظارت ویژه بر قیمت‌ها در ایام اربعین حسینی در استان اجرا می‌شود، می‌گوید: با شروع زمان تردد زائران اربعین حسینی کشت‌های مشترک تعزیرات حکومتی و سازمان صمت به صورت شبانه‌روزی بر بازار نظارت دارند. جودکی عنوان می‌کند: طرح نظارتی ویژه اربعین از حوزه استحفاظی ورودی تا خروجی کرمانشاه شامل رصد پایانه و شرکت‌های مسافربری، راه‌آهن، فرودگاه، اغذیه‌فروشی‌ها و فروشگاه‌ها، رستوران‌ها و هتل‌ها در حال اجراست. وی با بیان این‌که تخلف چشمگیری در زمان تردد زائران اربعین حسینی از سوی اصناف رخ نداده است، می‌گوید: در روزهای اخیر با قرار گرفتن در آستانه اربعین حسینی شاهد استقبال چشمگیر اصناف کرمانشاه از زائران هستیم.

کد خبر 459090

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha