چهارشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۰۳:۰۰
۰ نفر

فرزانه کرمی  - کرمانشاه- خبرنگار: «محمد رسول بهمنی» از شاعران جوان کرمانشاهی و متولد فروردین ماه سال ۱۳۶۵ است.

محمد رسول بهمنی

این شاعر جوان، تحصیلات خود را تا مقطع کارشناسی ارشد حقوق ادامه داده است. حدود ۱۳ سال است که به صورت حرفه‌ای شعر را دنبال می‌کند. بهمنی دنیای شاعرانه‌اش را در قالب غزل ریخته و به‌تازگی نخستین مجموعه غزل خود را به نام «خواب‌زدگی» منتشر کرده است. به بهانه این کتاب گفت‌وگوی کوتاهی با وی داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.  

  • چرا در زمانه‌ای که اکثر شاعران به سمت شعر آزاد گرایش دارند، شما غزل می‌گویید؟

میل به شعر کلاسیک در من به دوران کودکی بازمی‌گردد. تاثیرپذیری از شاعران بزرگی همچون سعدی، حافظ و سایر بزرگان در انتخاب این مسیر بی‌تاثیر نبوده است. در عین حال، شعر کلاسیک به واسطه محدودیت‌هایی مانند وزن، قافیه و... که برای شاعر ایجاد می‌کند، در نهایت وقتی به خلق اثر هنری ارزنده‌ای منجر می‌شود، لذت خالق‌گونه‌ای به صاحب اثر می‌بخشد.  

  • به‌تازگی مجموعه شعری منتشر کرده‌اید. آن را معرفی کنید.

«خواب‌زدگی» نام نخستین مجموعه اشعار من در قالب غزل است که در نگاه کلی مضمونی عاشقانه و اجتماعی دارد. این مجموعه به‌تازگی توسط نشر «آنیما» به چاپ رسیده است.  

  • غزل‌های این مجموعه از چه سخن می‌گویند؟  

شاید در نگاه اول اشعار این مجموعه رنج‌آلود و گاهی سیاه به نظر برسند، اما تلاش من این بوده است که در کنار پرداختن به رنج انسان امروز و تاریکی‌های جامعه، به تلاش در رفع آنها بیشتر تاکید داشته باشم.  

  • اثر شما چه بازخوردی در میان مخاطبان، شاعران و منتقدان ادبیات داشته است؟

در طول مدتی که به صورت حرفه‌ای شعر را دنبال کرده‌ام، تلاش کرده‌ام از تکرار پرهیز کنم و در تصویرسازی‌ها و پرداختن به مضامین اجتماعی حرفی برای گفتن داشته باشم. امیدوارم همین طور که تا به حال مورد لطف استادان و شاعران صاحب‌نظر قرار گرفته و از نقطه نظراتشان بهره برده‌ام، این اثر بازخورد خوبی در میان مخاطبان داشته باشد.

  • شما بیش از یک دهه است که شعر می‌گویید. چرا در چاپ آثارتان تاخیر داشتید؟ به نظر شما شاعر یا نویسنده چه زمانی مجاز است دست به انتشار آثارش بزند؟

شاعر زمانی می‌تواند به چاپ کتاب اقدام کند که آثارش را از لحاظ کیفی در سطح مطلوب بداند و به یکدستی و پختگی زبان برسد. قاعدتا در طی این سال‌ها در حال رشد بوده‌ام و بسیاری از کارها را شایسته در اختیار مخاطب قرار دادن ندانسته‌ام. در کنار این موضوع، محدودیت‌ها و حمایت نکردن ارگان‌ها و نهادهای متولی از شاعران برای چاپ کتاب هم در این تاخیر بی‌تاثیر نبوده است.

  • انتشار آثار متعدد در حوزه ادبیات سودمند است یا زیان‌آور؟

به نظر من این‌که صرفا از لحاظ کمی به تولید اثر نگاه کنیم، نمی‌تواند در حوزه ادبیات اثر مطلوبی به‌جا بگذارد؛ کما این‌که در حال حاضر شاهد چاپ‌های متعدد اشعاری هستیم که حتی اصول اولیه شعر در آنها نادیده گرفته شده است و بدون گذشتن از فیلترهای کارشناسانه به چاپ رسیده‌اند.

  • فضای مجازی چه تاثیری بر کیفیت شعر دارد؟

استفاده صحیح و کاربردی از فضای مجازی می‌تواند در شناساندن شاعر و معرفی اشعار به سایر مخاطبان بسیار کمک‌کننده باشد؛ گرچه به واسطه سهل‌الوصول بودن دسترسی به فضای مجازی، معضلاتی همچون پایین آمدن سرانه مطالعه و خرید کتاب نیز به وجود آمده است.

  • حرف آخر...

به عزیزانی که در وادی ادبیات به‌خصوص شعر گام نهاده‌اند و در آغاز راهند، توصیه می‌کنم سطح مطالعه‌شان را بالا ببرند و آن را مهم‌ترین رکن بدانند و از نقد سازنده استادان و پیشکسوتان این عرصه استفاده کنند. همچنین از مسئولان و ارگان‌های متولی در زمینه ادبیات خواهشمندم از شاعران، انجمن‌های ادبی و نهادهایی که دلسوزانه برای شعر تلاش می‌کنند حمایت کنند.

کد خبر 459086

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha