چهارشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۹
۰ نفر

فاطمه حافظی - خرم‌آباد - خبرنگار: بزرگ‌ترین و شاید به نوعی مهم‌ترین رویداد فرهنگی که در هر استانی می‌تواند شکل بگیرد، برگزاری نمایشگاه کتاب است.

نمايشگاه كتاب

سیزدهمین نمایشگاه بزرگ کتاب لرستان شنبه ۲۰ مهر با حضور بسیاری از مدیران و مسئولان ارشد استانی افتتاح شد و تا فردا ۲۵ مهرماه در محل دائمی نمایشگاه‌های لرستان واقع در خرم‌آباد برپاست. در این نمایشگاه ۳۰۰ ناشر با ۲ میلیون جلد کتاب برای عرضه حضور دارند و کتاب‌های آنها با ۳۰ تا ۴۰ درصد تخفیف (۲۰ درصد از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و ۱۰ تا ۲۰ درصد از سوی ناشران) عرضه می‌شوند.

  • حضور ناشران مطرح در نمایشگاه

یکی از بازدیدکنندگان نمایشگاه می‌گوید: در نمایشگاه کتاب امسال که سیزدهمین نمایشگاه کتاب استان است، حضور ناشران مطرح باعث قوت آن شده است. «فرید غضنفری» می‌افزاید: قطعا بیشترین دغدغه مردم برای حضور در نمایشگاه کتاب تامین کتاب‌های آموزشی و کمک‌آموزشی برای دانش‌آموزان، دانشجویان و... است و مطمئنا بیشترین فروش و شلوغی نیز مربوط به این بخش است. وی ادامه می‌دهد: موضوع دیگری که در برگزاری نمایشگاه وجود دارد محل آن است. مردم راحت به نمایشگاه دسترسی ندارند و همین هم حضور آنها را کمی سخت می‌کند.

  • گرانی کتاب‌ها

«شاهرخ الیاسی» یکی دیگر از بازدیدکنندگان بیان می‌کند: طبیعی است که نمایشگاه‌های استانی در قیاس با نمایشگاه‌های بین‌المللی و ملی دارای ضعف‌هایی هستند و نباید به واسطه پاره‌ای ضعف‌ها کلیت نمایشگاه را زیر سوال ببریم و از کنار نقاط قوت آن به‌راحتی عبور کنیم. وی ادامه می‌دهد: علاوه بر حضور ناشران، تنوع کتب و کیفیت چاپ هم از نکات مثبت این نمایشگاه است. البته گرانی کتاب روی خرید مردم تاثیر گذاشته و تقاضا برای کتاب در بعضی حوزه‌ها نظیر تاریخ و ادبیات به دلیل همین گرانی پایین است.  

  • تخفیف کتاب‌ها

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد لرستان در این زمینه می‌گوید: هدف از برگزاری نمایشگاه کتاب لرستان، آشنایی مردم با تازه‌های چاپ و نشر این استان و کشور است. همچنین این نمایشگاه می‌تواند فرصت مناسبی برای اصحاب فرهنگ با برگزاری نشست‌ها و گفت‌وگوها به منظور یافتن راه‌حل برای مسائل و مشکلات فرهنگی موجود در جامعه و همچنین گفت‌وگوهای فرهنگی به منظور رونق اقتصاد فرهنگ و هنر باشد. «ناصر دولتشاه» می‌افزاید: علاوه بر این، شاید مهم‌ترین هدف برگزاری نمایشگاه کتاب تسهیل خرید کتاب برای مردم باشد زیرا در آن، ناشران بدون واسطه کتاب‌هایشان را با قیمت‌های مناسب‌ در اختیار مردم قرار می‌دهند.

وی می‌گوید: در این نمایشگاه ۳۰ تا ۴۰ درصد تخفیف اعمال می‌شود؛ ۲۰ درصد توسط بانک شهر و ۱۰ تا ۲۰ درصد نیز توسط خود ناشران. دولتشاه اظهار می‌کند: مبنای انتخاب ناشران برای حضور در نمایشگاه، تقاضای مردم است. هرچه تقاضا برای هر بخشی بیشتر باشد، تعداد غرفه‌ها و کتاب‌های عرضه‌شده در آن بخش نیز بیشتر می‌شود. وی ادامه می‌دهد: مبنا و معیار خاصی در انتخاب کتاب نداریم و کتابی که مورد نیاز مردم باشد توسط ناشران در استان عرضه می‌شود.

این مسئول بیان می‌کند: در این نمایشگاه ۳۰۰ ناشر حضور دارند که از این تعداد ۴۰ ناشر استانی و بقیه از استان‌های دیگر هستند. تعداد غرفه‌ها نیز ۳۰۰ باب است. معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان می‌گوید: نمایشگاه‌های کتاب، قبل از آن‌که محلی برای فروش کتاب باشند، باید محل تبادل افکار باشند. برگزاری نمایشگاه‌های کتاب در کشور ما به گونه‌ای است که بیشتر بر موضوع فروش و حمایت از ناشر و مصرف‌کننده تاکید می‌شود. لازم است زمینه تبادل افکار و تسهیل امور چاپ و نشر نیز در این رویداد فراهم شود.

  • مزیت حضور ناشران برتر

این مسئول بیان می‌کند: در این نمایشگاه ناشران قدیمی، فعال، مطرح و برتر کشوری حضور دارند. در نمایشگاه کمتر استانی دیده شده است که این همه ناشر صاحب‌نام حضور داشته باشد. وی می‌افزاید: در مجموع، از کل ناشران حاضر در نمایشگاه، بیش از ۵۰ درصدشان ناشران مطرح و برتر کشوری هستند. دولتشاه می‌گوید: بعضی از ناشرانی که در این نمایشگاه حضور دارند، تنها به استان‌های پرجمعیت می‌روند و در نمایشگاه هر استانی حضور پیدا نمی‌کنند. حضور آنها در نمایشگاه کتاب لرستان یک غنیمت و فرصت و نشان‌دهنده فرهنگ مردم در حوزه کتابخوانی است.

  • کتاب‌های صوتی و دیجیتال در نمایشگاه

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد لرستان در بخش دیگری از صحبت‌هایش می‌گوید: برای کتاب‌های دیجیتال ۲ غرفه در نمایشگاه در نظر گرفته شده است و این بخش نیز متقاضیان خاص خود را دارد. بعد فیزیکی کتاب بسیار ارزشمند است و شکل سنتی و نوستالژیک دارد، اما خیلی‌ها  هم هستند که به کتاب دیجیتال علاقه دارند. وی ادامه می‌دهد: با توجه به پیشرفت تکنولوژی و ظهور کتاب‌های دیجیتال، دیگر همراه داشتن کتاب‌ راحت شده است. دولتشاه بیان می‌کند: در شرایط کنونی که کاغذ گران شده است، مردم به کتاب‌های دیجیتال بیشتر تمایل پیدا کرده‌اند. کتاب‌های دیجیتال و مکتوب از نظر تولید متفاوت و از بعد محتوایی کاملا یکسان هستند.

  • میزان فروش کتاب

این مسئول همچنین به میزان فروش کتاب در سال گذشته اشاره و بیان می‌کند: نمایشگاه کتاب لرستان سال گذشته ۸۰۰ میلیون تومان فروش داشت که البته بیشترین فروش در بخش کتاب‌های آموزشی و کمک‌آموزشی بود و پیش‌بینی ما این است که میزان فروش امسال بیشتر باشد. وی می‌افزاید: سال گذشته در ۲ روز اول نمایشگاه ۷۲ میلیون تومان فروش کتاب داشتیم، اما امسال در این ۲ روز ۸۰ میلیون تومان کتاب فروختیم که نشان‌دهنده افزایش فروش کتاب در این دوره از نمایشگاه است.

  • بزرگ‌ترین رخداد فرهنگی استان

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد لرستان اظهار می‌کند: شاید بزرگ‌ترین رویداد فرهنگی در هر استانی برگزاری نمایشگاه کتاب باشد. در حقیقت، بزرگ‌ترین فعالیت فرهنگی هر اداره فرهنگ و ارشادی نیز برگزاری نمایشگاه کتاب در طول سال است. دولتشاه ادامه می‌دهد: در هیچ واقعه فرهنگی تمام اهالی فرهنگ، هنر و علم در یک مکان حضور پیدا نمی‌کنند، ولی آنها حداقل برای یک بار هم که شده است، به نمایشگاه کتاب می‌آیند.

وی می‌گوید: نمایشگاه کتاب در حقیقت فرصتی برای تمامی دستگاه‌ها و افرادی است که دوست دارند کار فرهنگی انجام دهند. به بیان دیگر، نمایشگاه کتاب فرصت یا وسیله‌ای برای تمامی سازمان‌ها و ارگان‌ها در راستای ترویج فرهنگ ایرانی - اسلامی است. این مسئول می‌افزاید: میزان استقبال از نمایشگاه سال قبل استان بسیار چشمگیر بود و تعداد بازدیدکنندگان آن به بیش از ۱۰۰ هزار نفر رسید. در وقایع اجتماعی، فرهنگی و ورزشی‌ چنین استقبالی کمتر دیده می‌شود.

کد خبر 459082

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha