مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۰۵:۴۴
۰ نفر

رمضان نوری - ایلام –خبرنگار: زائران اربعین حسینی امسال عزیمت به عتبات ‌عالیات را زودتر شروع کردند و حالا تعدادی از آنها در حال بازگشت به کشور هستند و به گفته مسئولان، موج بازگشت آنان بین ۲۵ تا ۲۹ مهرماه خواهد بود.

قدمگاه عاشقان

از اول ماه صفر تاکنون بیش از ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر از مرز مهران عبور کرده‌اند. آمارها نشان می‌دهد بیش از ۶۰ درصد کل ترددها در مرزهای چهارگانه، برای خروج و ورود به کشور، از مرز مهران انجام شده است. تردد در مرز مهران روان‌تر از روزهای قبل و مشکلات کمبود آب تا حدود زیادی برطرف شده است. خدمات‌رسانی ۲۴ساعته به زائران از سوی موکب‌های موجود در مسیرهای استان و پایانه مرزی ادامه دارد.

  • خدمات‌رسانی‌ها مطلوب‌تر شده است

امام‌جمعه ایلام در بازدید از پایانه مرزی مهران می‌گوید: انتظار می‌رود مسئولان به زیرساخت‌ها توجه بیشتری داشته باشند. حجت‌الاسلام «الله‌نور کریمی‌تبار» می‌افزاید: جمعیت روان و امکانات نیز در اختیار است. مشکل نسبی آب و یخ که در مرز وجود داشته، حل شده است. وی بیان می‌کند: با توجه به موج جمعیتی که در حال ورود به کشور هستند، به همکاری و مساعدت مردم و مسئولان برای خدمات‌رسانی بیشتر نیاز است. کریمی‌تبار ادامه می‌دهد: به خصوص برای موج بازگشت زائران باید آمادگی لازم را داشته باشیم. از شهروندان عزیز درخواست می‌کنیم، متناسب با امکاناتی که دارند، میزبان زائران امام‌حسین(ع) باشند و مسئولان استانی و کشوری هم توجه بیشتری به خدمات‌رسانی داشته باشند.

  • فعالیت ۱۰۳ آشپزخانه خانگی 

معاون ستاد عتبات عالیات ایلام نیز در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری اظهار می‌کند: ۱۹۰ موکب و ۱۰۳ آشپزخانه خانگی کار پخت و توزیع مواد غذایی را در ایام اربعین برای زوار بر عهده دارند. حجت‌الاسلام «هدایت نوروزی» می‌افزاید: همه مساجد و تکایای استان ایلام آماده اسکان زوار هستند. وی می‌گوید: برای خدمات‌رسانی ۲۴ساعته در موکب‌ها تاکنون ۴۰ تن برنج، ۹ تن تخم‌مرغ، ۲۳ تن سیب‌زمینی، بیش از ۲ میلیون بطری آب معدنی، ۲ هزار لیتر روغن سرخ‌کردنی و ۵ تن سیب درختی توزیع شده است و این روند همچنان ادامه دارد. نوروزی ادامه می‌دهد: تمام اقلام یادشده از سوی مردم و همچنین با کمک خیران محترم تهیه شده است.

  • خدمات‌رسانی هلال احمر 

همچنین، مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری بیان می‌کند: از ابتدای طرح امداد و نجات ویژه اربعین در ۱۳ مهرماه تاکنون ۸۱۴ زائر مصدوم از خدمات امدادگران این جمعیت بهره‌مند شده‌اند. «حسین عارفی» ادامه می‌دهد: در اجرای این طرح تاکنون به ۹ حادثه جاده‌ای امدادرسانی شده است. در این سوانح ۱۰ نفر از طریق خودروهای هلال احمر به مراکز درمانی منتقل شده‌اند.

  • استقرار ستاد گمشده‌ها در مرز مهران

مدیر کل بهزیستی ایلام به خبرنگار همشهری می‌گوید: از ابتدای استقرار تیم ستاد گمشدگان بهزیستی در مرز تا این لحظه، آنها ۲۰ گمشده را که از کاروان و خانواده‌شان جدا شده بودند به استان‌های محل سکونتشان منتقل کرده‌اند. «زهرا همتی» می‌افزاید: از دیگر موضوعاتی که در تلاش هستیم از طیق آن مسیر زیارت را برای زائران راحت‌تر کنیم، ارائه خدمات و اسکان بسیاری از مددجویان در استان‌های مختلف است. وی بیان می‌کند: در بخش صالح‌آباد، در مسیر تردد زوار، مکان‌هایی را برای استراحت و اقامت این افراد در نظر گرفته‌ و تا این لحظه ۵۰۶ نفر از زائران مددجو را اسکان داده‌ایم.

همتی می‌گوید: همچنین، تیم توانبخشی در مرز تشکیل شده است که خدمات توانبخشی مانند فیزیوتراپی و کاردرمانی به معلولان و جانبازان ارائه می‌دهد. این مسئول اظهار می‌کند: برای این‌که این افراد در مسیر دچار مشکل می‌شوند، تیم‌های تخصصی بهزیستی خدمات پزشکی به آنها ارائه می‌دهد. همچنین، اقلامی مانند عصا، ویلچر و واکر به این افراد داده می‌شود.

  • موج بازگشت زائران

فرمانده انتظامی استان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری اظهار می‌کند: موج ورود زائران به کشور شروع و تمامی زیرساخت‌های لازم برای استقبال از آنها در پایانه مرزی مهران از طریق همکاران در نیروی انتظامی، یگان‌های ویژه ناجا و دیگر دستگاه‌های دولتی فراهم شده است. سردار «نورعلی یاری» ادامه می‌دهد: ترددها زوار در مرز در حال انجام است و مشکلی برای خروج از مرز مهران وجود ندارد.

وی می‌گوید: زائران باید کمی سریع‌تر به کشور برگردند زیرا تجمع در کشور عراق هم زیاد است. زائران باید سفر خود را کوتاه کنند تا در روزهای آخر با مشکل مواجه نشویم. یاری می‌افزاید: به طور میانگین و درمجموع، طی ایام اربعین امسال در مسیر رفت ۲ میلیون نفر و در مسیر بازگشت ۲/۵ میلیون نفر از مرز مهران عبور خواهند کرد که باید برای تامین روزانه یک میلیون وعده غذایی و ۲ میلیون بطری آب آمادگی داشته باشیم.

  • ۳ هزار دستگاه اتوبوس برای زائران

همچنین، مدیر کل راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای استان ایلام به خبرنگار همشهری می‌گوید: ۱۲ هزار دستگاه اتوبوس در کشور وجود دارد که از این تعداد ۹ هزار دستگاه برای جابه‌جایی زائران اربعین تخصیص یافته و ۳ هزار دستگاه از آنها نیز مختص جابه‌جایی زائران در مرز مهران است. «نورالله دلخواه» ادامه می‌دهد: ظرفیت مسافرگیری اتوبوس‌ها نیز افزایش یافته است و تا ۴۰ نفر مسافرگیری می‌کنند. وی بیان می‌کند: به منظور ارائه خدمات هرچه بیشتر به زائران، به چند موکب دیگر برای ارائه غذا و خدمت‌رسانی به مردم نیاز داریم. همچنین باید مکانی برای اسکان زائران در زمان برگشت تدارک دیده شود.

دلخواه ضمن تشکر از همکاری پلیس راه، نیروی انتظامی و یگان ویژه می‌افزاید: این ارگان‌ها در زمان برگشت زائران در پایانه برکت حضور بیشتری داشته باشند تا در کمال نظم و امنیت و آرامش زائران عزیز به استان‌های خود بازگردند. مدیرکل راهداری و حمل‌ و ‌نقل جاده‌ای استان ایلام اظهار می‌کند: هرچند امسال بیشتر زائران با خودروهای شخصی به مرز مهران مراجعه کرده‌اند و این مساله تا حدود زیادی از فشار ترابری زائران به خارج استان خواهد کاست، اما با توجه به حجم زیاد زائرانی که با وسایل نقلیه عمومی خود را به مهران رسانده‌اند، وجود ۳ هزار دستگاه اتوبوس برون‌شهری برای ساماندهی جمعیت زوار ضروری است.  

کد خبر 459081

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha