همشهری آنلاین: بین پناهجویان ساکن در کمپی واقع در جزیزه ساموس درگیری خشونت‌باری روی داده و بخش‌هایی از اردوگاه پناهجویان طعمه حریق شده است. احتمال می‌رود که گروهی از پناهجویان ساکن در این کمپ اقدام به آتش‌افروزی کرده باشند.

آتش سوزي

به گزارش دویچه وله، در کمپ پناهجویی واقع در جزیره ساموس حدود ۶۰۰۰ پناهجو زندگی می‌کنند. این کمپ ظرفیت پذیرش این تعداد از پناهجویان را ندارد. خبرگزاری‌ها از وقوع درگیری بین پناهجویان ساکن این کمپ خبر داده‌اند.

در جریان درگیری بین پناهجویان ساکن در کمپ پناهندگی واقع در جزیره ساموس دست‌کم سه نفر در اثر ضربات چاقو مجروح شده‌اند. شمار دیگری از ساکنان این کمپ پناهندگی به علت تنگی‌نفس ناشی از دود برخاسته از شعله‌های آتش به بیمارستان منتقل شده‌اند.

پلیس برای متفرق کردن پناهجویان و خاتمه دادن به درگیری‌های خشونت‌بار ساکنان این کمپ از گاز اشک‌آور بهره گرفته است. گفته می‌شود که درگیری بین‌پناهجویان افغان و سوری روی داده است.

رسانه‌های محلی از آتش‌افروزی در چند نقطه از کمپ پناهجویان خبر داده‌اند. صدها نفر برای فرار از محل درگیری و اغتشاش به شهر کوچک واتی پناه برده‌اند.

جورجیوس استانسوس، شهردار واتی، در گفت‌وگو با فرستنده تلویزیونی "اسکای" گفته است که پناهجویان به نقطه دیگری منتقل شده و تلاش برای خاموش کردن آتش آغاز شده است.

در اردوگاه واتی که ظرفیت پذیرش ۶۵۰ پناهجو را دارد، بیش از ۵۷۰۰ پناهجو اسکان داده شده است. وضعیت در دیگر کمپ‌های پناهجویی در جزایر دریای اژه نیز تفاوت چندانی با کمپ پناهجویی در واتی ندارد.

در کمپ‌های پناهجویی در جزایر ساموس، لسبوس، خیوس، و لروس در حال حاضر حدود ۳۰ هزار پناهجو زندگی می‌کنند. حضور این تعداد پناهجو پس از انعقاد قرارداد اتحادیه اروپا با ترکیه امری بی‌سابقه است.

بر اساس پیمان سال ۲۰۱۶ بین اتحادیه اروپا و ترکیه، کشورهای عضو این اتحادیه مجازند همه پناهجویانی که از طریق ترکیه به کشورهای عضو اتحادیه اروپا می‌آیند را به آن کشور بازگردانند. این در حالی است که روند رسیدگی به وضعیت پناهندگی این افراد و فرایند بازگرداندن آن‌ها به ترکیه با تعلل بسیاری دنبال می‌شود.

وقوع آتش‌سوزی در کمپ‌های پناهندگی در یونان پدیده جدیدی نیست. در واپسین روزهای سپتامبر سال جاری نیز در اثر وقوع آتش‌سوزی در کمپ موریا واقع در جزیره لسبوس، یک نفر جان خود را از دست داد. این در حالی است که پناهجویان شمار قربانیان آن آتش‌سوزی را بیش از آن اعلام کرده‌اند.

کد خبر 459080

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha