همشهری آنلاین: محققان آمریکایی دو روش برای تقویت سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با سلول‌های سرطانی که خود را از تیررس سیستم ایمنی بدن مخفی می‌کنند، ارائه داده‌اند.

سلول‌هاي سرطاني

به گزارش  ایرنا به نقل از پایگاه اینترنتی اطلس نیوز، سرطان به سرعت در حال تبدیل شدن به عامل برجسته مرگ و میر در بسیاری از کشورهاست؛ این موضوع به اندازه زیادی به دلیل توانایی این بیماری برای فرار از سیستم ایمنی بدن است. کشف روش‌هایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن در مواجه با سرطان یکی از نویدبخش‌ترین انواع درمان است؛ اکنون دو مطالعه که توسط محققان دانشگاه «ییل» در آمریکا بر روی موش‌ها انجام شده است موفقیت‌هایی را در این زمینه ارائه می‌دهند.  

سیستم ایمنی بدن، ابزار قدرتمندی برای کنترل مداوم تمام بدن و جلوگیری از بروز هر گونه مشکل احتمالی است. اما سرطان حیله‌گر است و از روش‌های زیادی برای مخفی شدن از تیررس سلول‌های T همیشه هوشیار که در واقع پیاده‌نظام‌های سیستم ایمنی هستند، استفاده می‌کند.

ابداع روش‌هایی برای کمک به سیستم ایمنی بدن در زمینه جستجوی سلول‌های سرطانی در واقع درمان بالقوه‌ای برای بسیاری از انواع سرطان محسوب می‌شود. در روش ایمنی درمانی اغلب یک نمونه از سلول‌های T بیمار برداشته و برای هدف قرار دادن سرطان مهندسی شده و دوباره به بدن ارائه می‌شود. در مجموع این تکنیک به اندازه کافی امیدوارکننده است که باعث شد دو محقق جایزه نوبل ۲۰۱۸ پزشکی را به دلیل موفقیت‌هایی که در زمینه ایمنی درمانی در دهه ۱۹۹۰ به‌دست آورده بودند، از آن خود کنند.

اکنون دو گروه تحقیقاتی در دانشگاه «ییل» موفقیت‌های جدیدی را در دو مطالعه جداگانه بر موش‌ها به‌دست آورده‌اند. در مطالعه اول محققان، این موضوع را مورد بررسی قرار دادند که آیا مولکولی به نام SLR۱۴ می‌تواند توجه سیستم ایمنی را به خود جلب کند. SLR۱۴ با فعال کردن ژن‌هایی که ویروس‌های خاموش را تشخیص می‌دهد و سیستم ایمنی بدن را از وجود آنها مطلع می‌سازد، با ویروس‌های خاموش مبارزه می‌کند. اکنون محققان دانشگاه ییل این موضوع را مورد بررسی قرار دادند که آیا این مکانیزم در برابر سرطان نیز کارایی دارد یا خیر.

ایده محققان در این مطالعه این بود که با تقلید یک عفونت ویروسی در تومور، سیستم ایمنی بدن را فریب دهند تا تصور کند عفونتی وجود داشته و برای مبارزه با آن اقدام کند.

محققان برای این منظور سه آزمایش انجام دادند؛ در آزمایش اول مولکول SLR۱۴ را مستقیم به درون تومورهای موش تزریق و مشاهده کردند که سلول‌های تی این حیوانات، سرطان را از بین ببرند. آنها در آزمایش دیگری همچنین متوجه شدند که ارائه درمان در یک محل در تومور باعث می‌شود که سلول‌های تی به نواحی دیگر نیز پاسخ دهند. در آزمایش سوم، محققان سلول‌های تومور را در جریان خون حیوان گسترش دادند تا پدیده متاستاز را تقلید کنند و مشاهده کردند که درمان SLR۱۴ قادر به پاک‌سازی آن بود.

محققان متوجه شدند که سیستم ایمنی بدن به نوعی خاطره سرطان را حفظ و از بروز دوباره آن در این مسیر پیشگیری می‌کند.

در مطالعه دوم محققان دانشگاه «ییل» با استفاده از نسخه جدید ابزار ویرایش ژن به نام «کریسپر» (CRISPR) شکل دیگری از ایمنی درمانی را آزمایش کردند. به‌طور معمول از کریسپر برای برش دقیق ژن‌های مشکل‌دار و یا درج موارد جدید مفید استفاده می‌شود اما در این مطالعه محققان از این ابزار برای کشف ژن‌های مرتبط با سرطان در هر محلی که مخفی شده بودند، استفاده کردند.

این سیستم جدید که MAEGI نامیده می‌شود، دهها هزار ژن مرتبط با سرطان‌های مختلف را در بدن جستجو کرده و سپس موقعیت آنها را نشان‌دار می‌کند و توجه سیستم ایمنی بدن را برای مبارزه با آنها جلب می‌کند.

محققان می‌گویند، این یک نوع کاملا جدید ایمنی درمانی است و زمانی که این سلول‌ها معرفی می‌شوند سیستم ایمنی بدن در صورت بروز آنها در آینده فورا این سلول‌ها را شناسایی می‌کند.  

محققان در آزمایش بر روی موش‌ها متوجه شدند که MAEGI برای مبارزه با تومورها ملانوم، تومورهای سه‌گانه منفی سینه و تومورهای لوزالمعده موثر است. نتایج این مطالعه نشان داد که فناوری MAEGI سرطان را یا کاهش می‌دهد و یا موجب ریشه‌کنی آنها می‌شود.

محققان با توجه به اینکه نویدبخش بودن هر دو این روش‌ها در ایمنی درمانی سرطان، سرگرم انجام آزمایش‌های بالینی بر روی انسان هستند.

کد خبر 459067

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha