همشهری آنلاین - علی شاکری: یکی از مهم‌ترین دلایل ناکامی استراتژی نامشخص والیبال ایران و هدف‌گذاری‌اش برای رویدادهای متعدد پیش رو بود.

عبادي‌پور

تیم ملی والیبال ایران در چهارمین حضورش در جام جهانی در حالی در چهاردهمین دوره مسابقات جام جهانی ۲۰۱۹ ژاپن با ۴ برد مقابل کانادا، تونس، استرالیا و آرژانتین و ۷ باخت به تیم‌های مصر، روسیه، برزیل، آمریکا، ایتالیا، ژاپن و لهستان به کار خود خاتمه داد که در مقایسه با جام جهانی ۲۰۱۱ و  ۲۰۱۵ از نظر رتبه پیشرفت محسوسی نداشت. این در حالی بود که ایران پس از جام جهانی ۱۹۹۱ که با وایلد کارت فدراسیون جهانی دعوت شده و رتبه یازدهمی را به دست آورده بود، در جام جهانی ۲۰۱۱ با خولیو ولاسکو علی‌رغم کسب مقام نهم، لقب پدیده بازی‌ها را با شکست دادن تیم‌های بزرگ جام مثل آرژانتین، صربستان و لهستان به خود اختصاص داد.

جالب این که تیم ملی در همین رقابت تیم‌های مصر و ژاپن میزبان را هم مغلوب کرده بود و در این دوره به هر دوی آنها باخت!

در دوره قبلی این رقابت‌ها نیز تیم ملی ایران با اسلوبودان کواچ به رغم شکست مقابل همه مدعیان، باز هم موفق به کسب برد برابر ژاپن و مصر شده بود. در این دوره همگان با گذشت زمان و پیشرفت والیبال ایران در چند سال اخیر توقع کسب رتبه‌ای بهتر از همیشه و حتی رفتن روی سکو را داشته‌اند.

حذف کسب سهمیه المپیک از پیشانی جام جهانی و حضور اکثر قدرت‌های برتر والیبال جهان با تیم‌های دوم خود مثل روسیه و ایتالیا و غیبت برخی از ستارگان تیم‌ها این نوید را می‌داد تا تیم کمتر چهره تغییر داده ایران در تورنمنت‌های مختلف، امسال نتیجه‌ای قابل قبول‌تر از همیشه در جام جهانی بگیرد.

  • دلایل و عوامل ناکامی در جام چهاردهم

حالا پرسش همگان این است که به چه دلایلی تیم ملی والیبال با اوصاف بر شمرده در این جام جهانی ناکام ماند.

یکی از مهم‌ترین این دلایل استراتژی نامشخص والیبال ایران و هدف‌گذاری‌اش برای رویدادهای متعدد پیش رو بود.

نداشتن رئیس فدراسیون و بلاتکلیفی حاکم بر فدراسیون بعد از موضوع بازنشستگی و اداره امور والیبال به شیوه سرپرستی طولانی‌مدت و بی‌برنامگی و عدم نظارت فنی بر کار سرمربی و تدوین سیاست راهبردی موجب شد تا تیم ملی در وادی روزمره‌گی گرفتار آید و حضور با تعدادی معدود بازیکن مشخص در تمامی رویدادهای مهم و غیرمهم، این تیم را هم در مسابقات فرسایشی لیگ ملت‌ها و هم جام جهانی از پای در آورد.

افزایش مصدومیت‌ها، خستگی مفرط و والیبال‌زدگی و اشتباه عجیب در ارسال اسامی بازیکنان به ژاپن از جمله دلایل مهم ناکامی تیمی بود که در سایه برنامه‌ریزی حساب شده و بهره‌گیری از همه پتانسیل غفلت شده در صورت حضور یک مدیر ثابت و توانمند و تمام وقت، می‌توانست هم در لیگ ملت‌ها و هم در جام جهانی منجر به کسب موفقیت شود.

کد خبر 459049

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha