سه‌شنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: نماینده کارگران در شورای عالی کار با انتقاد از تاخیر در برگزاری جلسه بررسی تامین مسکن کارگران از وزارت کار خواست آمار واحدهای مسکن مهر تکمیل‌شده و آماده تحویل را در اختیار بگیرد و از طریق آن کارگران را خانه‌دار کند.

مسكن 833

به گزارش ایسنا، پس از برگزاری نشست شورای عالی کار در مردادماه موضوع تامین مسکن کارگران به عنوان یکی از دغدغه‌ها و ضرورت‌های زندگی کارگران در دستور کار قرار گرفت. بر همین اساس دوم مهرماه جلسه‌ای با حضور سه معاون وزیر کار برگزار شد و موضوع افزایش تشکیل تعاونی‌های مسکن کارگری و فراهم کردن زیرساخت‌ها برای خانه‌دار شدن کارگران به تصویب رسید. در حالی که قرار بود دو هفته بعد از این تاریخ نشست دیگری برگزار و بسته پیشنهادی کارگران و کارفرمایان ارائه شود این نشست با تاخیر همراه شده و انتقاد نمایندگان کارگری را به دنبال داشته است.

ناصر چمنی با اشاره به عدم برگزاری نشست شورای عالی کار در موعد مقرر به ایسنا، گفت: آخرین جلسه شورای عالی کار دوم مهرماه برگزار و در همان جلسه تصمیم بر این شد که نشست بعدی شورا دو هفته بعد از آن تشکیل شود ولی تا امروز هیچ دعوتنامه‌ای از سوی وزارت کار به دست ما نرسیده و وقتی پیگیری می‌کنیم می‌گویند در حال برنامه‌ریزی هستیم.

  • وقت‌کشی برای عدم پیگیری مطالبات کارگران

وی افزود: در همان جلسه قرار شد پیشنهادات تکمیلی خود را در خصوص راهکارهای خانه‌دار شدن کارگران جمع‌آوری و به شورای عالی کار ارائه کنیم ولی ماه آینده وارد مذاکرات مزد ۹۹ می‌شویم و این تاخیر از نظر ما وقت‌کشی محسوب می‌شود تا وظیفه‌ای که در قبال کارگران داریم به فراموشی سپرده شود.

نماینده کارگران در شورای عالی کار تاکید کرد: این سیاست سال گذشته هم دنبال شد و در حالی که پیگیر برگزاری نشستهای شورای عالی کار بودیم به آخر سال کشیده شد و مجبور شدیم با فراموش کردن مطالبات یکساله وارد مذاکرات دستمزد ۱۳۹۸ شویم.

  • اختصاص خانه‌های مسکن مهر به کارگران

چمنی درباره پیشنهادات گروه کارگری در نشست اخیر شورای عالی کار اظهار کرد: یکی از پیشنهادات ما ساماندهی واحدهای مسکن مهر بود و درخواست کردیم گزارش هر شهر را به اطلاع ما برسانند که چه میزان مسکن مهر آماده، وجود دارد چون اکثر شهرها واحدهای مسکن مهر تکمیل شده و آماده تحویل است و وزارت کار می‌تواند با به دست آوردن گزارش مربوطه و اطلاع از آمار خانه‌های تکمیل شده، کارگران را از این طریق صاحبخانه کند.

رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران افزود: یکی دیگر از پیشنهادات ما بحث اجاره به شرط تملیک بود و معتقدیم می‌توان این شیوه را عملی و از طریق آن جامعه کارگری را خانه‌دار کرد. امروز هزینه مسکن و اجاره‌بها در شهرهای بزرگ و کوچک افزایش پیدا کرده و بیشتر دریافتی کارگران بابت اجاره‌بهای خانه می‌رود.

  • حرفی برای گفتن و برنامه‌ای برای اجرا نیست!

به اعتقاد وی دلیل عدم تشکیل شورای عالی کار این است که حرفی برای گفتن و برنامه‌ای برای اجرا نیست. اینکه یک حرکتی صورت گیرد و اعلام آمادگی شود ولی جلسات متوقف شوند، درست نیست.

چمنی گفت: در آخرین نشست شورای عالی کار مقرر شد دو هفته بعد جلسه دیگری تشکیل دهیم تا دیدگاههای دو طرف به جمع‌بندی برسد. ما به تعهداتمان عمل کردیم و با پیشنهاد هم به جلسه رفته بودیم با این حال اعلام کردیم پیشنهادات تکمیلی خودمان را در جلسه بعد ارائه می‌کنیم ولی اکنون وارد هفته سوم شده‌ایم و همچنان منتظر ارسال دعوتنامه و اعلام وزارتخانه برای حضور در شورا هستیم.

به گزارش ایسنا، دویست و هشتاد و پنجمین نشست شورای عالی کار با محور بررسی راهکارهای تقویت تعاونی‌های مسکن و مصرف کارگران و ساز و کارهای تامین مسکن مشارکتی دوم مهرماه با حضور سه معاون وزیر کار برگزار و مقرر شد تا ظرف دو هفته بعد دو گروه کارگری و کارفرمایی پیشنهادات و دیدگاههای خود را در خصوص تامین مسکن کارگران مطرح کنند اما این جلسه به دلیل آنچه که نمایندگان کارگری وقت‌کشی می‌نامند، تاکنون برگزار نشده است.

کد خبر 459001

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha