همشهری‌آنلاین: مدیرعامل انجمن سواد رسانه‌ای گفت: استفاده از فضای مجازی در حال‌حاضر یک الزام است و یک کار داوطلبانه نیست که بشود کنارش گذاشت.

سواد رسانه اي

به گزارش ایسنا، سیدمرتضی موسویان،  مدیرعامل انجمن سواد رسانه‌ای ایران با اشاره به این‌که استفاده از فضای مجازی در کاهش هزینه‌های پژوهش و جست‌وجوی اطلاعات نقش بسزایی دارد، گفت: والدین و مربیان باید دانش‌آموزان را در استفاده از فضای مجازی به عنوان یک منبع بسیار غنی پاسخ به پرسش‌های آنان، یاری کنند.

«لازم است نگاه تهدیدآمیز بودن فضای مجازی را به فرصت تغییر دهیم و با برنامه‌ریزی دقیق زمان حضور دانش‌آموزان در فضای مجازی را ساماندهی کنیم.»

موسویان افزود: در آموزش رفته‌ رفته به سمت یاد گیرنده‌ شدن پیش می‌رویم و باید انتظار داشته باشیم فرد یادگیرنده پاسخ سوالات را شخصا بیابد. همراهی مربیان و والدین با دانش‌آموزان برای تخصیص زمان حضور او در فضای مجازی حائز اهمیت است.

موسویان «هدف‌گذاری» برای دانش‌آموزان در استفاده از فضای مجازی را مهم ارزیابی کرد و افزود: اگر هدف‌گذاری برای استفاده دانش‌آموزان از فضای مجازی انجام نشود، موضوع غرق شدن در فضای مجازی یا رفتن دانش‌آموز به سمت اهداف فرعی و یا اهداف نامربوط پیش می‌آید.

او تاکید کرد: استفاده از فضای مجازی در زمان حاضر الزام است و یک کار داوطلبانه نیست که بشود کنارش گذاشت و آن را درنظر نگرفت. امروزه بسیاری از موارد مطرح در آموزش از طریق فضای مجازی پیش می‌رود.

موسویان خاطرنشان کرد: در برنامه‌ریزی برای استفاده از فضای مجازی که آن را به رژیم مصرف ترجمه می‌کنیم، دانش‌آموز باید یاد بگیرد که هدف خود و زمان لازم برای یافتن پاسخ‌ها و محقق شدن هدف تعیین شده خود را مشخص کند.

او تصریح کرد: سوادرسانه‌ای مربیان و والدین در تعریف رژیم مصرف دانش‌آموز، زمان‌بندی و برنامه‌ریزی برای او در استفاده از فضای مجازی نقش موثری دارد.

موسویان چگونه جست‌وجو کردن، چگونه هدف‌گذاری کردن و تجزیه و تحلیل نتایج جست‌وجوها را از مهارت‌های سواد رسانه‌ای دانست.

این مدرس دانشگاه گفت: در مرحله نخست مربی و والدین می‌توانند با طرح این پرسش که دانش‌آموز برای رسیدن به چه هدفی، چه مقدار زمان برای استفاده از فضای مجازی نیاز دارد در برنامه‌ریزی یا همان رژیم مصرف، دانش‌آموز را همراهی کنند و در مرحله بعد این دانش‌آموز است که شرح و تفصیل چگونگی استفاده از فضای مجازی برای خود را باید مشخص کند.

او تصریح کرد: مربیان و والدین با تعیین زمان مناسب بنا بر هدف تعریف شده، باید بر استفاده دانش‌آموزان از فضای مجازی نظارت داشته باشند تا آنجا که با افزایش مهارت فرد در استفاده و بهره‌برداری از فضای مجازی، شاهد کوتاه‌تر شدن زمان مصرف او باشند.

این مدرس سواد رسانه‌ای با اشاره به این‌که دانش‌آموز باید در زمان‌بندی تعریف شده به جست‌وجوی هدف خود بپردازد، تصریح کرد: دانش‌آموز باید برای این‌که در این زمینه مهارت لازم را پیدا کند در پایان زمان تخصیص داده شده حتی اگر هدفش مشخص نشد و به پاسخ سوالش نرسید کار را کنار گذاشته و پس از وقفه‌ای، هدف قبلی خود را در زمانی معادل زمانی که برای بار اول تعریف کرده بود، دنبال کند. این کار در ذات خود افزایش مهارت فردی و کاهش زمان فعالیت در فضای مجازی را به دنبال دارد.

موسویان همکاری مربیان و والدین با دانش‌آموزان را سبب و انگیزه‌ای عنوان کرد که با عث می‌شود، به یادگیری استفاده از فضای مجازی و ابزارهای مورد استفاده دانش‌آموزان روی بیاورند.

او گفت: مربیان و والدین باید بدانند که استفاده از فضای مجازی به هیچ عنوان پیچیده نیست و برای همه افراد در تمامی سطوح، استفاده از این ابزار ساده و رایج است.

موسویان با اشاره به این‌که مدیریریت خشک و دستوری در بحث فضای مجازی جواب نمی‌دهد، بر لزوم همکاری و همراهی والدین و مربیان با دانش‌آموزان در استفاده از فضای مجازی تاکید کرد.

او گفت: امروز که وارد وب سه شده‌ایم و هر روز دامنه وسیع‌تری از کاربردهای آن هوش مصنوعی و روبات‌های برنامه‌ریزی شده را می‌بینیم، به راحتی با کمک ابزار و با میانبرهایی می‌توانیم به هر یک از اهداف از پیش تعیین شده‌مان برسیم. مثلا در برنامه فتوشاپ که هر روز شاهد تکامل آن هستیم، خود نرم‌افزار ابزارهایی دارد که بدون وقت‌گذاری زیاد می‌توانیم به کارمان سرعت ببخشیم. این به آن معناست که دیگر فرآیندها نیاز به وقت‌گذاری زیاد نداشته و ابزارهای از پیش آماده شده می‌توانند زمان دسترسی ما به هدفمان را کوتاه‌تر کنند و می‌تواند فرد را به یک توانایی بالاتری ارتقاء دهد و این به آن معنی است که برای صرفه جویی در زمانمان باید به دنبال ابزارهای واسط بگردیم.

کد خبر 458864

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha