همشهری آنلاین: شهردار تهران از موافقت شورای عالی شهرسازی و معماری با تبدیل ۷۰ درصد از یکی از بزرگ‌ترین پادگان‌های تهران به فضای سبز خبر داد.

پيروز حناچي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از شهرنوشت، پیروز حناچی صبح روز دوشنبه در همایش بین‌المللی پوشش سلامت همگانی که در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، گفت: سبک زندگی شهری و آلودگی‌ها موجب شد بیماری‌هایی مانند فشار خون، دیابت و اضافه وزن در کلانشهرها افزایش پیدا کند. زندگی شهری زمینه‌های شیوع بیماری‌های فراگیر را فراهم میکند. هر چند این مساله در تخصص من نیست اما ارتباط مستقیمی بین رشد این بیماریها و سبک زندگی شهری وجود دارد و سرمایهگذاری در زمینه تغییر سبک زندگی مردم میتواند نقش پیشگیرانه در شیوع این بیماریها داشته باشد.

وی به آلودگی هوای تهران اشاره و عنوان کرد: نگاهی به روند کیفیت هوای تهران در فاصله سالهای ۹۰ تا ۹۷ نشان میدهد در سال گذشته، خوشبختانه تعداد روزهای ناسالم و خطرناک در تهران کاهش یافته و تعداد روزهای ناسالم برای گروههای حساس کمتر شده است، ضمن اینکه روزهایی که لازم بود مدارس تعطیل شوند به صفر رسید.

شهردار تهران ادامه داد: البته این موفقیت علتهای مختلفی دارد که از جمله آنها باید به افزایش نزولات جوی، زحمات همکاران ما در شرکت نفت برای بالا بردن کیفیت بنزینهای مصرفی در تهران و زحمات مجموعه معاونت حمل و نقل و ترافیک و پلیس راهور اشاره کرد که کلیه مبادی ورودی شهر را به دوربین کنترل معاینه فنی مجهز کردند. در سال گذشته ۲ میلیون خودرو مورد معاینه فنی قرار گرفتند که این مساله نقش مهمی در کاهش ذرات معلق در هوا داشت.

حناچی تصریح کرد: طبق آمارهای جهانی وضعیت شهر تهران در مقیاس بینالمللی از بسیاری از شهرها بهتر و از چند شهر هم بدتر است. پایش کیفیت سوخت هم نشان میدهد بعد از تحریمها در زمینه بالا بردن کیفیت سوخت دچار وقفه شدهایم که باید آن را کنترل کنیم.

شهردار تهران با بیان اینکه در مجموع در تهران ۴ میلیون ۲۰۰ هزار خودرو تردد میکنند که از این تعداد ۳ میلیون و ۳۷۰ هزار دستگاه خودروی سبک است، گفت: ۱۸ درصد آلایندگی در تهران مربوط به موتورسیکلتهاست؛ موتورهای کاربوراتوری آلایندگی بالایی دارند و هر کدام به اندازه ۶ خودرو آلودگی ایجاد میکنند. به طور کلی، در سطح شهر تهران ۲۲ درصد از وانتها، ۹ درصد از خودروهای مسافری و ۵ درصد تاکسیها کاربوراتوری هستند که آلودگی زیادی تولید میکنند.

حناچی به آلودگی صوتی نیز اشاره و عنوان کرد: آلودگی صوتی تهران نیز تحت کنترل است؛ در روز ۵۵ و در شب ۴۵ دسیبل صدا تولید میشود. در حاشیه بزرگراه این میزان به ۷۰ تا ۸۰ دسی بل میرسد.

وی به موضوع پسماند اشاره کرد و گفت: مدیریت پسماند یکی از موضوعات مهم ماست و مشکلات اجتماعی زیادی هم به وجود آورده و لازم است در آن تجدید نظر شود. در گذشته به طور متوسط هر روز ۷ هزار تن زباله از سطح شهر جمع میکردیم که این رقم امروز به ۶ هزار و ۵۰۰ تن رسیده است. این کاهش به دلیل ایستگاههای تفکیک زباله است که میتواند به کاهش زبالهها کمک کند. دولت هم برای اجرای پروژههای تولید برق از پسماند تصمیماتی گرفته است، از جمله برق تولیدی را به قیمت بالاتر خریداری میکند.

شهردار تهران اضافه کرد: یکی از مسائل ما در مدیریت پسماند، پسماندهای بیمارستانی است که تلاش زیادی برای مدیریت آن میشود، اما هنوز کافی نیست.

حناچی به رئوس برنامههای خود در شهرداری پرداخت و گفت: کاهش و رفع آلودگی هوا و محیط زیست، کنترل ترافیک و توسعه حمل و نقل عمومی، صیانت از فضای سبز و توسعه آن که منجر به جلوگیری از تخریب باغات در تهران میشود، به همراه توجه به سبک زندگی و بهداشت روان و کنترل محدوده آلاینده از مهمترین برنامههای مدیریت شهری پایتخت است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امروز در شورای عالی شهرسازی تصویب شد که ۷۰ درصد یکی از بزرگترین پادگانهای شهر تهران به فضای سبز تبدیل شود. از نیروهای مسلح به خاطر همکاری و همراهی در این زمینه کمال تشکر را دارم.

کد خبر 458862
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha