مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، ضمن بیان توصیه‌هایی به زائرین اربعین، در عین حال تزریق واکسن آنفلوآنزا برای دو گروه از افراد و زائران توصیه کرد.

توصيه‌هاي وزارت بهداشت به زائران

دکتر حسین عرفانی در گفت‌وگو با ایسنا، بر رعایت نکات بهداشت فردی از سوی زائران تاکید کرد و افزود: شستن دست‌ها پیش از مصرف موادغذایی آن‌هم به شکل بهداشتی می‌تواند از بروز برخی بیماری‌های اسهالی جلوگیری کند. همچنین توصیه می‌کنیم نسبت به انتخاب محل استراحت و وسایل آسایشی که هنگام خواب استفاده‌ می‌کنند دقت کافی را داشته باشند.

وی در ادامه صحبت‌هایش، افردی که بیماری زمینه‌ای نظیر فشارخون، روماتیسم و... دارند را مخاطب قرار داده و گفت: با آنکه تمهیدات دارویی لازم در بیرون از مرزها صورت گرفته است اما، این بیماران حتما داروهای مصرفی خود را همراهشان برده و پیش از آغاز سفر نیز با پزشک معالج خود مشورت کنند.

وی با اشاره به اینکه امسال اربعین نسبت به سنوات گذشته ۱۰ روز به فصل گرم سال نزدیک‌تر شده است، افزود: به همین علت یکی از نکات قابل توجه برای ما آموزش و افزایش آگاهی پیرامون گرمازدگی و معضلات آن است. استفاده از لباس و کفش مناسب، مصرف به اندازه مایعات، شناسایی عوامل گرمازدگی و... همگی از نکات قابل توجه در این سفر است.

رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، در خصوص بیماری‌های واگیردار نیز گفت: بیماری‌های منتقله از آب و غذا می‌تواند باعث بروز بیماری‌های اسهالی و روده‌ای شود؛ به همین علت تاکید می‌کنیم حتما مواد غذایی را از موکب‌های ایرانی که تحت نظر کارشناسان بهداشت هستند، تهیه کنند. همچنین از آب بسته‌بندی شده استفاده کنند. نکته قابل توجه دیگر آن است که غذای پخته شده را با خود به محل دیگر نبرند و سریعا اقدام به مصرف آن کنند؛ چراکه امکان فساد آن وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه خوردن همزمان چند نوع غذا در کنار یکدیگر عادت غذایی مناسبی نیست و می‌تواند ایجاد مشکل کند، گفت: علاوه بر آن در این مدت تنها از سبزیجات و میوه‌هایی که نسبت به گندزدایی و شست‌وشوی آن مطمئن هستند، استفاده کرده و از مصرف سزیجات خام نیز پرهیز کنند. در صورت بروز بیماری اسهالی حتما به مراکز درمانی مراجعه کرده و با همکاران ما همکاری لازم را داشته باشند.

عرفانی همچنین افزود: درصورتیکه زائران به سرماخوردگی مبتلا شدند، از روبوسی، دست دادن و... با سایرین پرهیز کرده و به پزشک نیز مراجعه کنند.

وی در ادامه درخصوص بیماری‌های منتقله از طریق گزش حشرات و سایر ناقلین، اظهار کرد: مالاریا، سالک و... از جمله بیماری‌هایی است که از  طریق نیش حشره آلوده می‌تواند انسان را بیمار کند. برخی بیماری‌ها نیز به سبب گزش کنه، به حیوانات منتقل شده و با تماس با گوشت و خون حیوان می‌تواند به انسان نیز منتقل شود.

عرفانی افزود: نوع دیگر گزش می‌تواند توسط حیوان پستاندار خون‌گرم مانند سگ اتفاق افتد، به همین دلیل بهتر است بلافاصله پس از گزش توسط حیوانات برای جلوگیری از بروز هاری به نزدیک‌ترین مرکز درمانی مراجعه کنند.

توصیه به تزریق واکسن آنفلوآنزا برای برخی زائران

وی درخصوص تزریق واکسن آنفلوانزا از سوی زائران پیش از آغاز سفر، تصریح کرد: تزریق این واکسن برای دو گروه توصیه می‌شود؛ گروه اول بیماران مزمن قلبی به جز فشارخون، بیماری مزمن ریوی، آسم، دیابت، نارسایی کلیه، رماتیسم و... و گروه دوم افرادی که در معرض تماس با بیماران قرار دارند مانند کارکنان مراکز بهداشتی. نکته قابل توجه آن است که پس از تزریق واکسن، یک دوره دو هفته‌ای نیاز است تا بدن تحریک شده و آنتی‌بادی به وجود آید.

وی با اشاره به اینکه واکسن آنفلوانزا بدن را تنها برای چهار نوع از ویروس آنفلوانزا مقاوم خواهد کرد، ادامه داد: از این رو همواره به مردم توصیه می‌کنیم اصول پیشگیری و دستورات بهداشتی را جدی گرفته و رعایت کنند.

عرفانی با اشاره به خدمات وزارت بهداشت به زائرین اربعین حسینی، گفت: با آغاز راهپیمایی، فعالیت ما نیز آغاز شده و پس از عقد تفاهم نامه‌ای میان وزارت بهداشت دو کشور ایران و عراق، هماهنگی در ارائه خدمات بهداشتی درمانی بهتر و هماهنگ‌تر  از سنوات گذشته خواهد بود. با توجه به اینکه زائرین سایر کشورهای همسایه برای بازگشت به کشور خود از خاک ایران گذر می‌کنند، فعالیت‌های ما تا یک ماه پس از مراسم اربعین نیز در داخل کشور ادامه خواهد داشت‌.

کد خبر 458838
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha