دوشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور گفت: کشور نیازمند تامین ۷۰ تن تخم آرتمیا است.

نیاز ۷۰ تنی کشور به تخم آرتمیا

به گزارش ایسنا، علی نکویی‌فر گفت: برای این که در تولید آرتمیا به خودکفایی برسیم نیاز به ۷۰ تن تخم آرتمیا داریم که در حال حاضر تنها مقدار ناچیزی از این نیاز به میزان کمتر از یک تن در داخل کشور تولید می‌شود و مابقی از خارج‌ کشور وارد می‌شود.

نکویی‌فر با اشاره به آخرین سرشماری از ۴ ایستگاه در پایان فصل تابستان سال جاری، میزان سیست آرتمیا در این ایستگاه‌های مستقر در دریاچه ارومیه را ۱۳ هزار و ۱۳۰ عدد در هر مترمکعب اعلام کرد و گفت: در این سرشماری میزان نوزاد آرتمیا ۱۸ عدد در هر مترمکعب، آرتمیای جوان ۱۷ عدد در هر مترمکعب و آرتمیای بالغ نر ۴۸ عدد در هر متر مکعب و آرتمیای بالغ ماده ۴۵ عدد در متر مکعب است.

رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور گفت: با توجه به افزایش تراز آب دریاچه نسبت به سال قبل، در حال حاضر میزان شوری آب ۳۰۰ گرم در لیتر و تراکم جلبک در دریاچه ۵۲ هزار و ۲۴۴ عدد در هر میلی‌متر است.

وی با اشاره به این که دریاچه ارومیه پارک ملی بوده و هیچ فردی بدون داشتن مجوز محیط زیست حق برداشت آرتمیا از دریاچه را ندارد و تا کنون هیچ‌گونه مجوزی در این خصوص صادر نشده است، یادآور شد: اگر وضعیت دریاچه به ثبات برسد، آرتمیای موجود در دریاچه ارومیه توانایی تامین نیاز کشور را بدون این که ذخیره آرتمیای دریاچه از بین برود، دارد.

نکویی‌فر ادامه داد: در حال حاضر تنها یک استخر ۱۰ هکتاری در دشت فسندوز میاندوآب برای تولید آرتمیا در حال فعالیت است که تا پایان سال برنامه‌ریزی شده است پرورش تخم آرتمیا نیز در این مرکز انجام گیرد.

رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور با اشاره به این که در سال جاری ۶۰ نفر از متقاضیان پرورش آرتمیا توسط این مرکز آموزش رایگان دریافت کرده‌اند، افزود: آموزش روش‌های نوین تولید و پرورش سیست آرتمیا، شناسایی آب‌های نامتعارف کشور به ویژه در قزوین، گلستان و خوزستان و کمک به احداث استخرها از جمله اقدامات مرکز تحقیقات برای جذب سرمایه‌گذاران در این بخش است.

وی یادآور شد: برای توسعه پرورش سیست آرتمیا در دریاچه ارومیه اعتباراتی در نظر گرفته شده ولی تاکنون مبلغی تخصیص نیافته است.

کد خبر 458815

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha