همشهری‌آنلاین: وزیر امور اقتصادی و دارایی معتقد است اعطای آسان تسهیلات بانکی به متقاضیان مهم‌تر از نرخ سود است.

داوود دانش جعفری پس از جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران، درباره تعیین نرخ سود تسهیلات بانکی برای سال آینده گفت: هنوز درخصوص تعیین نرخ سود، به جمع‌بندی نرسیده‌ایم. به گزارش مهر، در حالی که بحث تعیین نرخ سود در سال آینده در روزهای اخیر، اوج گرفته است، وزیر امور اقتصادی و دارایی معتقد است اعطای آسان تسهیلات بانکی به متقاضیان مهم‌تر از نرخ سود است. داوود دانش جعفری دیروز پس از جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران، درباره تعیین نرخ سود تسهیلات بانکی برای سال آینده گفت: هنوز درخصوص تعیین نرخ سود، به جمع‌بندی نرسیده‌ایم.
به گزارش مهر، دانش جعفری گفت: سود بانکی را هر سال شورای پول و اعتبار پیشنهاد می‌کرد و درصورت تأیید آن در دولت، اعمال می‌شد اما هم‌اکنون شورای پول و اعتبار در کمیسیون‌های دولت ادغام شده است و منتظریم در آخرین جلسه کمیسیون اقتصادی دولت یا نشست هیأت دولت که برگزار می‌شود، پیشنهادهای بانک مرکزی درخصوص نرخ سود بانکی مطرح و درباره آن تصمیم‌گیری شود.
وی همچنین خاطرنشان کرد: کاهش یا افزایش نرخ سود بانکی از جنبه‌های مختلف قابل بحث است اما دولت باید با توجه به تمام نکات موجود در بازار و سیاست‌های اقتصادی در این مورد تصمیم‌گیری کند.
وزیر امور اقتصادی و دارایی در عین حال افزود: هم اکنون مشکل ما نرخ سود بانکی نیست و آنچه در حال حاضر مهم است این است که تسهیلات بانکی به اندازة کافی در اختیار متقاضیان قرار گیرد. وی یادآور شد: در بسیاری از موارد سهولت اعطای تسهیلات بانکی به متقاضیان با اهمیت‌تر از نوسانات نرخ سود بانکی است.
شرایط تحریم‌ها
وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین در پاسخ به پرسشی دربارة تأثیر تحریم‌های مالی بر فعالیت‌های نظام بانکی، محدودسازی نظام بانکی ایران را طرحی شکست خورده خواند و گفت: هم اکنون هیچ مشکل خاصی برای گشایش اعتبار در بانک‌های خارجی نداریم در غیراین صورت میزان واردات کشور در مقایسه با سال گذشته افزایش نمی‌یافت.
                       2200 میلیارد تومان اسکناس جدید
       توزیع می‌شود
رئیس‌کل بانک مرکزی بار دیگر نسبت به رفع مشکل کمبود اسکناس در شعب بانک‌ها در روزهای پایانی سال اطمینان داد و گفت: 2200 میلیارد تومان اسکناس چاپ شده برای عرضه به بانک‌ها در اختیار بانک مرکزی است که به تدریج و متناسب با نیاز شهروندان توزیع می‌شود.
به گزارش ایرنا، طهماسب مظاهری در حاشیه نشست دیروز هیأت دولت افزود: علاوه بر این، بانک‌ها نیز در ستادهای نوروزی خود، مقرر کرده‌اند که اسکناس مورد نیاز را از طریق شعباتی که بیشتر اسکناس به آن می‌رسد، تامین کنند.
رئیس‌کل بانک مرکزی افزود: علاوه بر اسکناس، چک پول نیز به اندازه کافی در اختیار بانک‌ها قرار داده شده است تا بخشی از نیاز پولی مردم در ایام شب عید تامین شود. وی در پاسخ به خبرنگاری که پرسید قطعنامه اخیر شورای امنیت برای بانک‌های ایران، چه تاثیری دارد، تصریح کرد: این قطعنامه هیچ تحریم و محدودیتی برای بانک‌های ایران ایجاد نمی‌کند. مظاهری تصریح کرد: در قطعنامه‌ای که برضد‌بانک ملی صادر شده است، ممنوعیتی در کار نیست فقط در متن قطعنامه، قید شده است که در معامله با بانک‌های ملی و صادرات دقت شود.
وی ادامه داد: با توجه به این امر از بانک ملی درخواست شد که در ارائه صورت‌های مالی و کنترل فعالیت‌های خود شفاف‌تر عمل کند تا مشکلی برای این بانک ایجاد نشود.

عرضه گسترده سکه طلا در بازار

وزیر اقتصاد و رئیس‌کل بانک مرکزی در پی رشد چشمگیر بهای سکه طلا در روزهای اخیر، از عرضه گسترده سکه طلا در بازار به منظور جلوگیری از ادامه افزایش قیمت آن خبر دادند.

 رئیس‌کل بانک مرکزی کشورمان اعلام کرد: این بانک به صورت نامحدود سکه در اختیار بانک‌ها قرار داده است تا به متقاضیان پرداخت شود. به گفته طهماسب مظاهری، میزان سکه قابل عرضه به اندازه‌ای است که افزایش تقاضا در شب عید، موجب افزایش قیمت آن نشود. وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز، افزایش نرخ سکه و طلا را در بازار داخلی ناشی از بالا رفتن 30 دلاری قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی اعلام کرد و گفت: قیمت طلا و سکه نیز در بازار ایران همراه با قیمت جهانی افزایش یافته است. دیروز قیمت جهانی طلا رو به کاهش گذاشت و هر اونس تا 964 دلار معامله شد.

کد خبر 45879

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز