مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۷
۰ نفر

راضیه شعبانی-  البرز- خبرنگار: وقتی نام ورزش به زبان می‌آید، فوتبال با حواشی بسیاری که دارد در ذهن‌ها تداعی می‌شود. اما این‌که این رشته ورزشی که از هواداران بسیاری برخوردار است، در استان‌ها در چه سطحی قرار دارد، جای سوال است.

جاى خالى جوانان البرزی در تيم ملى فوتبال

حضور در تیم‌های نامی فوتبال کشور یکی از بزرگ‌ترین آرزوهای پسران نوجوان استان است که علاقه بسیاری به این رشته دارند، اما حضور در تیم ملی نیز از بهترین اتفاق‌های این رشته برای فعالان و بازیکنان به شمار می‌رود که متاسفانه با وجود استعدادهای ویژه فوتبال در تیم‌های رده پایه البرز با اعلام اسامی اعضای تیم ملی جوانان، نامی از البرزی‌ها در آن دیده نمی‌شود. «علی قیچی‌وند» مربی فوتبال رده پایه البرز از نادیده گرفته شدن فوتبالیست‌های استان می‌گوید و همزمان با اعلام لیست اعضای تیم ملی جوانان، این اقدام را مهر تاییدی بر صحبت خود می‌داند. گفت‌وگوی همشهری را با این مربی البرزی می‌خوانید.

  • از دوران مربیگری خود در تیم‌های فوتبال بگویید.

از سال ۸۷ و در دوران جوانی خود وارد حوزه مربیگری شدم. با توجه به این‌که در خانواده‌ای فوتبالی بزرگ شده‌ام و با عشق و علاقه‌ای که به این ورزش داشتم، بنابراین حضور در مستطیل سبز را همواره امری واجب بر خود می‌دانستم.

  • تعامل مسئولان با رده پایه فوتبال را چطور ارزیابی می‌کنید؟

امسال فوتبال استان دید بهتری به فعالان این رده سنی دارد و درواقع می‌توان گفت که خون تازه‌ای وارد هیات فوتبال البرز شده است، اما همواره مشکلاتی از سوی فدراسیون وجود داشته که باعث نادیده گرفته شدن جوانان مستعد فوتبال بومی استان شده است.

  • مشکلاتی که مطرح کردید چه مواردی هستند؟

در روزهای گذشته لیست بازیکنان دعوت‌شده به اردوی تیم‌ ملی جوانان اعلام شد که بازیکنانی از استان‌های مختلف در آن قرار داشتند، اما عجیب این بود که از استان البرز حتی یک نفر را در این لیست ندیدم. این در حالی است که همگان می‌دانند که البرز از قطب‌های فوتبال کشور است و در تمام تیم‌های تهرانی و لیگ کشور، البرزی‌ها در تمام رده‌ها زبانزد هستند؛ ضمن این‌که بسیاری از استعدادهای استان در لیگ خود استان مشغول هستند. همین موضوع از مهم‌ترین مشکلات این روزهای فوتبال جوانان استان به شمار می‌رود. از روزی که لیست تیم‌ ملی جوانان اعلام شد و آن را دیدم، از نبود بازیکن البرزی در این لیست ناراحت هستم و علامت تعجب در ذهنم ایجاد شده که مربیان و استعدادیابان تیم ‌ملی جوانان کدام بازی از لیگ جوانان استان البرز را پوشش دادند که لیست خود را بدون توجه به بازیکنان بااستعداد البرز اعلام کردند.

  • چقدر اقدامات سرمربی تیم ملی در این تصمیم‌گیری موثر بوده است؟

احترام به تصمیمات سرمربی تیم ‌ملی همیشه سرلوحه همه ما در فوتبال البرز است و در این مورد هیچ تردیدی وجود ندارد، اما وقتی فهرست جدید تیم ‌ملی جوانان را شنیدم، انتظار داشتم که وقتی اسامی را مرور می‌کنم به اسم حداقل یک بازیکن از البرز برخورد کنم. با احترام به همه بچه‌های دعوت‌شده به تیم ‌ملی و دیگر بازیکنان تیم‌های باشگاهی کشور، که همگی شایستگی حضور در بالاترین سطح فوتبال ایران را دارند، از ندیدن نام حتی یک البرزی در این لیست شگفت‌زده شدم.

  • تاکنون مسئولان فدراسیون و مربیان پایه کشور بازدیدی از لیگ البرز داشته‌اند؟

لیگ البرز در چند سال گذشته بسیار مورد بی‌مهری مربیان پایه کشور قرار گرفته است. چه خوب بود که فعالان و چهره‌های فوتبال پایه حداقل دیداری از لیگ البرز می‌کردند و در مقابل تلاش‌هایی که کشیده شده و زحماتی که بازیکنان و مربیان می‌کشند عکس‌العملی نشان می‌دادند.

  • برنامه‌ای برای آینده دارید؟

هدف من در تمام سال‌های مربیگری‌ام تاکنون، در ابتدا پیشرفت و شکوفا شدن استعداد شاگردانم و در مرحله بعد، شرکت در لیگ‌های بالاتر برای بهتر دیده شدن باز هم بچه‌های بااستعداد البرز است. اکنون نیز که در باشگاه جوانان البرز شهر جدید مشغولم، همین برنامه را از ابتدا برای خودم و تیمم پیش‌بینی کرده‌ام که امیدوارم با اقداماتی که در تیم ملی به ویژه در انتخاب بازیکنان رخ داده، تغییری در عملکرد ورزشکاران رده پایه استان صورت نگیرد و بیش از پیش شاهد ایجاد انگیزه در جوانان باشیم.

  • ۲ چالش اصلی فوتبال استان

رئیس هیات فوتبال البرز گفت: نبود حامی مالی و کمبود زمین ۲ مشکل عمده‌ای است که فوتبال استان البرز را آزار می‌دهد. به گزارش همشهری «منصور بیک‌وردی» اظهار کرد: متاسفانه به دلیل عدم پخش تلویزیونی رویدادهای فوتبال استان، صاحبان سرمایه و کالا رغبتی برای حضور در فوتبال ندارند و درآمدی از این ناحیه حاصل نمی‌شود. وی افزود: محدودیت زمین برای برگزاری مسابقات هم مزید بر علت شده تا هزینه برگزاری بازی‌ها به شکل چشمگیری بالا برود و ما مجبوریم به باشگاه‌ها برای انجام مسابقاتشان سوبسید هم بدهیم.

بیک‌وردی با تاکید بر این‌که اکنون بسیاری از زمین‌های چمن موجود و حتی سالن‌ها در اجاره بخش خصوصی هستند، گفت: این محدودیت سخت‌افزاری بر روند توسعه فوتبال تاثیر منفی گذاشته است. رئیس هیات فوتبال البرز با بیان این‌که با همه مشکلات موجود، البرز یکی از پررونق‌ترین هیات‌های فوتبال استانی محسوب می‌شود، گفت: حضور پررنگ تیم‌های پایه البرز در فستیوال‌های کشوری، تقویت حضور تیم‌های باشگاهی در لیگ‌های کشور و عضویت بازیکنان البرز در تیم‌های ملی تمام رده‌های سنی بانوان و آقایان گواه شادابی و پویایی فوتبال در البرز است. بیک‌وردی از آغاز تمرینات تیم فوتسال مقاومت البرز خبر داد و گفت: خوشبختانه مسئولان استانی حمایت همه‌جانبه‌ای از نماینده البرز در لیگ برتر فوتسال داشتند و تمرینات ابتدای فصل هم زیر نظر فرهاد کشاورز آغاز شده است.

وی در ارتباط با برنامه جذب بازیکنان این تیم گفت: در جلسه هفته گذشته هیات‌مدیره مقرر شد تکلیف بازیکنان سربازی که اکنون با باشگاه مقاومت قرارداد دارند و مدت سربازی آنها نیز باقی‌ مانده، با استعلام از ستاد کل نیروهای مسلح مشخص شود. رئیس هیات فوتبال استان البرز افزود: در صورت مثبت بودن پاسخ تا انتهای سربازی خود در اختیار این تیم برای لیگ ۹۸ هستند. چند بازیکن جدید نیز با توجه به لیست سرمربی جذب خواهند شد. بیک‌وردی اضافه کرد: مقاومت نماینده استان البرز در لیگ برتر فوتسال است. اجازه نمی‌دهیم این تیم با مشکل مواجه شود و با همکاری همه مسئولان با قدرت در لیگ برتر حضور خواهد داشت. وی گفت: فوتبال البرز شایسته حضور تیمی در سطح اول کشور است و امیدوارم این اتفاق به‌زودی رخ دهد.

  • انتقاد انتخاب اسامی تیم ملی

یک کارشناس فوتبال در استان درباره عملکرد بازیکنان رده پایه فوتبال البرز گفت: استان با برگزاری دوره‌های تخصصی مربیگری توانسته تاکنون مربیان حرفه‌ای را برای فعالیت در رده پایه پرورش دهد. «عباس مشایخی» ادامه داد: بازیکنان این رده نیز از عملکرد مطلوب و ویژه‌ای برخوردارند و همواره توانایی فعالیت و بازی در تیم‌های مطرح کشور را هم دارند.  وی افزود: هیات فوتبال البرز با برنامه‌ریزی مداوم و ارائه طرح‌های پیوسته و گسترده، باعث پیشرفت این ورزش در استان شده است که با رفع برخی موانع، می‌توان شاهد اتفاقات ویژه‌ای برای این ورزش بود.  

پیشکسوت ورزش فوتبال در البرز همچنین گفت: اکنون استان در بخش سخت‌افزاری و به‌ویژه زمین‌های فوتبال با مشکلات متعددی روبه‌روست که همواره می‌تواند برای تمرین بازیکنان جوان مشکلاتی مثلا در امور تحصیلی به دلیل تداخل در ساعت تمرین و مدارس، ایجاد کند. وی با اشاره به نبود جوانان البرزی در لیست اعضای تیم ملی کشور نیز گفت: اعضای تیم ملی همواره با رصد بازی‌های کشوری و عملکرد بازیکنان در آن ارزیابی می‌شوند، اما این در حالی است که بدون توجه به این بازی‌ها لیست اعضای تیم ملی اعلام شده است.

وی ادامه داد: متاسفانه انتخاب بازیکنان حاضر در چند تیم مطرح کشور نه‌تنها می‌تواند باعث آسیب به فوتبال کشور شود، بلکه در انگیزه جوانان و مستعدان این ورزش در استان‌ها و شهرستان‌ها نیز تاثیرگذار خواهد بود. مشایخ افزود: البرز در تیم‌های گوناگون کشوری دارای ٧٠٠ نماینده است، اما با این حال انتظار می‌رود که برای انتخاب اعضای تیم ملی از تیم‌های بومی نیز استعدادیابی و استعدادگزینی صورت گیرد. وی گفت: ضروری است تا هیات فوتبال استان در مورد چگونگی و نحوه گزینش اعضای تیم ملی از مسئولان امر پیگیری‌های لازم را انجام دهد تا در آینده‌ای نزدیک شاهد حضور استعدادهای تیم‌های بومی در تیم ملی نیز باشیم.

کد خبر 458771

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha