مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۹
۰ نفر

فاطمه کاظمی-   همدان ـ خبرنگار : در سال تحصیلی جدید نحوه توزیع کتاب‌های درسی برای مقاطع ابتدایی، متوسطه دوم، فنی‌وحرفه‌ای و کار و دانش تغییر کرده و دریافت کتاب‌های درسی صرفا از طریق ثبت‌نام در سامانه سناد و ثبت سفارش کتب درسی امکان‌پذیر است.

ادامه توزیع کتاب‌های درسی در همدان

از آنجایی که برخی والدین به اطلاع‌رسانی آموزش و پرورش مبنی بر اهمیت ثبت‌نام در این ۲ سامانه بی‌توجه بوده‌اند یا مجبور به تغییر مدرسه فرزند خود بوده‌اند، هنوز تعدادی از دانش‌آموزان در این سامانه‌ها ثبت‌نام نکرده‌اند و طبیعتا کتاب‌های درسی خود را نگرفته‌اند. موضوع دیگر این‌که برخلاف سال‌های قبل توزیع کتاب‌های درسی مقطع متوسطه دوم نه از طریق لوازم‌التحریرفروشان بلکه از طریق آموزش و پرورش صورت گرفت که اعتراض صنف لوازم‌التحریرفروشان را به دنبال داشت.  

  • نحوه توزیع کتاب‌های درسی

معاون پشتیبانی و توسعه مدیریت اداره کل آموزش و پرورش استان همدان با بیان این‌که توزیع کتاب‌های درسی مقطع ابتدایی، متوسطه دوم، فنی‌وحرفه‌ای و کار و دانش از طریق کارشناسان مناطق ده‌گانه و کتاب‌های درسی مقطع متوسطه اول از طریق کتاب‌فروشی‌های مجاز سراسر استان انجام می‌شود به همشهری می‌گوید: دانش‌آموزان باید با هماهنگی مدرسه‌ای که در آن ثبت‌نام کرده‌اند در سامانه سناد و همچنین سامانه توزیع کتب درسی ثبت‌نام کنند. بعد از انجام این مرحله بلافاصله حواله‌ای به منظور دریافت کتاب‌های درسی برای هر دانش‌آموز برای مدرسه‌ای که از آن ثبت‌نام انجام شده است، صادر می‌شود. این حواله‌ها به شرکت چاپ و نشر ارسال می‌شود و به تعداد آنها برای مدارس کتاب‌ها ارسال خواهد شد.  

محمد بداغی بیان می‌کند: همه دانش‌آموزانی که تا ۸ مهر این روند را طی کرده‌اند کتاب‌های درسی خود را دریافت کرده‌اند. ممکن است دانش‌آموزی به مدرسه مورد نظر مراجعه کند و به او بگویند کتاب شما به این مدرسه نیامده است، برای این‌که دانش‌آموز بداند کتاب‌هایش به کدام مدرسه ارسال شده است، می‌تواند به کارشناس کتاب‌های درسی منطقه مراجعه کند تا از طریق جست‌وجو در سامانه متوجه شود کتاب‌هایش به کدام مدرسه ارسال شده است.  وی ادامه می‌دهد: دانش‌آموزانی که به هر دلیلی تا ۸ مهر در سامانه ثبت‌نام نکرده‌اند و بعد از تاریخ مذکور این کار را انجام نداده‌اند تا ۱۵ مهر کتاب‌هایشان به مناطق ارسال شده است.  

  • آمار و ارقام

معاون پشتیبانی و توسعه مدیریت اداره کل آموزش و پرورش استان همدان در پاسخ به این سوال که آیا گزارشی مبنی بر این‌که چند درصد دانش‌آموزان استان کتاب‌های درسی خود را دریافت کرده‌اند وجود دارد، می‌گوید: در پایه‌های دوم، سوم، چهارم، پنجم و ششم ابتدایی به تعداد همه دانش‌آموزانی که در سامانه ثبت‌نام شده‌اند به مناطق کتاب درسی ارسال شده است و صد درصد دانش‌آموزان ثبت‌نام‌شده کتاب‌های درسی خود را تحویل گرفته‌اند. در پایه اول ابتدایی از ۳۰ هزار و ۲۴۵ دانش‌آموزی که در سامانه سناد ثبت‌نام کرده‌اند، ۳۰ هزار و ۱۰۱ نفر سفارش کتاب داده‌اند و کتاب‌هایشان را تحویل گرفته‌اند. ۱۳۴ دانش‌آموز به هر دلیل هنوز ثبت سفارش نکرده‌اند و درخواست کتاب نداده‌اند.

در دوره فنی‌وحرفه‌ای و کار و دانش همه دانش‌آموزانی که در سامانه سناد ثبت‌نام کرده‌اند، کتاب‌هایشان را دریافت کرده‌اند اما در پایه دهم، فنی‌وحرفه‌ای و کار و دانش هم هنوز تعدادی به دلیل انتقال از یک مقطع به مقطع دیگر ثبت سفارش نکرده‌اند. در دوره نظری، پایه یازدهم و دوازدهم مشکل خاصی ندارند و فقط پایه یازدهم علوم انسانی و دوازدهم علوم تجربی و دوازدهم ریاضی فیزیک فعلا ۴۰ تا ۵۰ دانش‌آموز در استان ثبت سفارش نکرده‌اند و اگر تا پانزدهم مهر ثبت سفارش کرده باشند، هفته آینده کتاب‌های خود را دریافت خواهند کرد.  بداغی معتقد است در فصل تابستان بیش از ۲۰ بار به منظور ثبت‌نام دانش‌آموزان در سامانه سناد و ثبت فروش کتاب‌های درسی به والدین اطلاع‌رسانی شده است، اما برخی به این اطلاع‌رسانی‌ها توجه نکرده‌اند. وی خاطرنشان می‌کند: حتی بارها زمان ثبت سفارش تمدید شد، اما مورد بی‌توجهی برخی والدین قرار گرفت. طبق گزارش وزارت آموزش و پرورش، همدان در نحوه توزیع کتاب‌های درسی رتبه سوم و در ثبت سفارش رتبه هفتم را داشته است، بنابراین عملکرد اداره در این زمینه مطلوب بوده است.  

  • سیاست توزیع کتاب‌های درسی

معاون پشتیبانی و توسعه مدیریت اداره کل آموزش و پرورش استان درباره تصمیم جدید وزارت آموزش و پرورش مبنی بر توزیع کتاب‌های درسی مقطع متوسطه دوم توسط مدارس و اعتراضی که لوازم‌التحریرفروشان به این موضوع داشتند، می‌گوید: سیاست‌گذاری نحوه توزیع کتاب‌های درسی نه به صورت استانی بلکه به صورت ملی است و دخالتی در این تصمیم نداریم. توزیع کتاب‌های درسی به صورت ثبت سفارش در سامانه مزایایی دارد و ساماندهی مناسبی از نظر آمار توزیع کتاب‌های درسی انجام می‌شود. انحراف در آمار به شدت کاهش پیدا می‌کند، از اتلاف منابع جلوگیری می‌شود و کسری کتاب و مازاد کاهش می‌یابد.

بداغی می‌افزاید: این تصمیم فرقی به حال لوازم‌التحریرفروشان ندارد چون خانواده‌ها چه کتاب‌ها را از مدارس و چه از لوازم‌التحریرفروشان تهیه کنند بالاخره باید برای فرزندشان لوازم‌التحریر تهیه کنند و بعید می‌دانم این موضوع در فروش این صنف تاثیر داشته باشد. حتی ممکن است سیاست توزیع کتاب‌های درسی در مقاطع متوسطه اول نیز پیاده شود.  وی در پاسخ به این سوال که جاماندگان از ثبت‌نام در سامانه سناد چگونه می‌توانند در سامانه ثبت سفارش کنند، توضیح می‌دهد: این دانش‌آموزان می‌توانند به کارشناسان کتاب‌های درسی مناطق خود مراجعه کنند و یا با شماره تلفن ۳۴۲۹۶۹۸۹ تماس بگیرند تا کارشناسان ما آنها را راهنمایی کنند.

  • کتاب نیست

بانویی که بعد از ۲۰ روز از آغاز سال تحصیلی برای خرید کتاب‌های درسی فرزندش به راسته صحافخانه بازار همدان مراجعه کرده است، می‌گوید: همسرم به دلیل مشکلات مالی اجازه نمی‌داد فرزندم امسال به مدرسه برود، اما با کمک یک خیر و تامین لوازم‌ تحریر و کیف و لباسش، فرزندم دوم مهر به مدرسه رفت حالا برای خرید کتاب‌هایش دچار مشکل شده‌ام و به هرجا مراجعه می‌کنم، می‌گویند کتاب نداریم و هنوز پسرم کتاب برای خواندن ندارد. من شنیده‌ام تا از لوازم‌ تحریرفروش‌ها لوازم‌ تحریر نخری، از فروش کتاب درسی خودداری می‌کنند. بالاخره آنها هم به فکر سود خودشان هستند، اما من که نمی‌توانم دوباره برای فرزندم لوازم‌ تحریر بخرم.

کد خبر 458769

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha