چهارشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۶:۰۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: در حالی که رقابت شانه‌به‌شانه در جبهه دموکرات‌های آمریکایی ادامه دارد، نزد جمهوری‌خواهان پیروزی آشکاری رقم خورد.

روزنامه فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ گزارش داد، پس از یک سلسله پیروزی در انتخابات مقدماتی، سناتور جان مک‌کین حضور خود را در رقابت‌های ریاست جمهوری آمریکا از جانب جمهوری‌خواهان قطعی کرد.

این سیاستمدار 71 ساله در ایالت‌های اوهایو، تگزاس، ورمونت و رود‌آیلند پیروز شد و بدین ترتیب اکثریت مطلق آرای نمایندگی را برای روز اعلام نامزد این جبهه در ماه اوت کسب کرد.

در جبهه دموکرات‌ها هم هیلاری کلینتون با پیروزی در اوهایو، تگزاس و رود آیلند رجعتی غیرمنتظره داشت به طوری که اکنون دوباره می‌تواند بخت خود را در رقابت با باراک اوباما بیازماید.

مک‌کین در جمع هوادارانش در دالاس به صورت رسمی نامزدی‌اش را در انتخابات این گونه اعلام کرد: «من نامزد جمهوری‌خواهان برای سمت ریاست جمهوری آمریکا خواهم بود.»

سرسخت‌ترین رقیب او، مایک هاکبی، فرماندار سابق نیز به شکست جدید خود اعتراف و حمایتش را از مک‌کین اعلام کرد.

این مبلغ سابق مسیحی از دوستان هم‌حزبی‌اش خواست تا همگی با هم پشت مک‌کین را پر کنند. او به این سناتور اطمینان داد: «هر کاری می‌کنم تا حزب‌مان متحد شود.»

این جمهوری‌خواه که بر خلاف مک‌کین در جناح محافظه‌کاران مذهبی قرار می‌گیرد، محتمل‌ترین گزینه نامزدی برای معاونت ریاست جمهوری آمریکا محسوب می‌شود.

در همین حال، کلینتون پس از پیروزی در انتخابات مقدماتی اوهایو و رودآیلند احتمال خروج خود از رقابت‌ها را رد و اعلام کرد این مبارزه انتخاباتی را ادامه می‌دهد.

وی در برابر هوادارانش در کلمبوس اوهایو گفت: «ما ادامه می‌دهیم، ما همه راه را پشت سر خواهیم گذاشت.»

او پیروزی خود را در یکی از مهم‌ترین ایالت‌های آمریکا مانند یک رجعت توصیف کرد و گفت: «من خود را به وقف همه کسانی می‌کنم که دست از مبارزه برنداشتند، همه کسانی که افتادند و دوباره ایستادند.»

کلینتون در همین حال از رقیب هم‌حزبی خود، اوباما، به خاطر رقابت‌های انتخاباتی که تاکنون با وی داشته است، تقدیر کرد.

او ابراز خوشحالی کرد که «با سناتور اوباما درباره مهم‌ترین موضوعاتی که برای پیشبرد این کشور ضروری است» داشته است.

ظرف چهار هفته گذشته کلینتون 12 شکست را در مقابل اوباما متقبل شد.

از سوی دیگر، اوباما در سان آنتونیو تگزاس گفت: «ما در مسیری هستیم که در مراسم اعلام نامزدی پیروزی را از آن خود خواهیم کرد.»

وی توجه هوادارانش را به این امر معطوف کرد که او همانند گذشته به وضوح از نظر تعداد آرای نمایندگی برای روز اعلام نامزد دموکرات‌ها در تابستان از کلینتون پیش افتاده است.

وی افزود: «هفته آینده ما مناظره بزرگی با جان مک‌کین برگزار خواهیم کرد.»

به گفته اوباما، مک‌کین قصد دارد سیاست جورج بوش که دوره ریاست جمهوری‌اش رو به پایان است را ادامه دهد، «سیاستی که پیامدهای بدی برای این کشور داشته است.»

اوباما توانست در ورمونت پیروزی را از آن خود کند.

اتهام مشاوران کلینتون علیه همکاران اوباما

در این میان، مشاوران انتخاباتی کلینتون همکاران اوباما را به تلاش‌های تقلب‌آمیز در مجامع انتخاباتی دموکرات‌ها در تگزاس متهم کردند.

در یک کنفرانس تلفنی عجولانه با خبرنگاران ایس اسمیت، رییس تیم تبلیغاتی کلینتون در تگزاس طرف مقابل را متهم کرد که به «حقه‌های رسوا‌کننده و غیردموکراتیک» متوسل شده است.

به گفته وی، در برخی مقرهای رای‌گیری، رای‌دهندگان به اوباما از ورود هواداران کلینتون به مجمع انتخاباتی موسوم به کائوکاسس (Caucuses) جلوگیری کردند.

به گفته وی، «هواداران اوباما در مجمع انتخاباتی حضور یافتند و هواداران کلینتون که حق ورود داشتند، بیرون ماندند.»

دموکرات‌ها در تگزاس سیستم پیش‌انتخاباتی پیچیده‌ای دارند که تلفیقی از پیش‌انتخابات کلاسیک (Primary) با مجامع انتخاباتی (Caucuses) است.

حدود دو سوم آرای نمایندگی این ایالت برای روز اعلام نامزد در تابستان در طول روز شمارش ساده آرای کلاسیک در حوزه‌های رای‌گیری شمرده می‌شوند.

یک سوم باقی‌مانده در Caucuses شمرده می‌شود که هواداران حزب خودشان پس از پایان
کار حوزه‌های رای‌گیری در بیش از 8000 محل در تگزاس به شمارش آرا مشغول می‌شوند.

نتایج قطعی این انتخابات هنوز ارایه نشده ولی در طول امروز (چهارشنبه 15 اسفند) این اتفاق می‌افتد.

انتخابات مقدماتی بعدی در یکی از ایالت‌های بزرگ آمریکا در تاریخ 22 آوریل در پنسیلوانیا برگزار می‌شود.

کد خبر 45874

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز