دوشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۰۱:۴۲
۰ نفر

هرچه به روز بزرگ اربعین امام حسین(ع) نزدیک‌تر می‌شویم، راهپیمایی عظیم زائران حسینی ابعاد باشکوه‌تری پیدا می‌کند و موج زائرانی که با پای پیاده قصد عزیمت به عتبات ‌عالیات را دارند، خروشان‌تر می‌شود.

اربعین

به گزارش همشهری، راهپیمایی زائران حسینی از همان روزهای اول محرم آغاز و با شروع ماه صفر پررنگ‌تر می‌شود. امسال، علاوه بر مرزهای شلمچه و چذابه در خوزستان و مهران در استان ایلام، مرز خسروی در استان کرمانشاه نیز به روی زائران باز شد تا با توجه به حذف ویزای اربعین برای سال جاری و قابل پیش‌بینی بودن افزایش جمعیت زائران، مشکلی در تردد آنها به وجود نیاید. البته به دلیل آماده نبودن زیرساخت‌ها در بخش عراقی، مرز خسروی بارها بسته شده است و زائران مجبورند روی همان ۳ مرز حساب کنند. مرزهای خوزستان نیز پنجشنبه گذشته به دلیل ازدحام جمعیت در خاک عراق، از سوی مقامات این کشور بسته شدند و زائران ساعاتی معطل ماندند، اما کمی بعد بازگشایی شدند و این روزها تردد در این ۲ مرز برقرار است.

  • آمار تردد در مرزهای خوزستان

استاندار خوزستان  مورد بسته‌شدن کوتاه مدت مرزها گفت: مشکلاتی که وجود دارد در آن طرف مرزهاست و در مرزهای ایران بابت تامین غذا، آب و حمل ‌و ‌نقل زائران مشکل خاصی وجود ندارد. «غلامرضا شریعتی» افزود: با وجود مهیا نشدن زیرساخت‌های لازم در عراق، احتمال بسته شدن مرزهای خوزستان‌ وجود ندارد و در خدمت زائران خواهیم بود. همچنین برنامه‌ریزی به منظور بازگشت زائران به کشور در حال انجام است.

  • رشد ۳ برابری جمعیت زائران

رئیس‌دفتر رئیس‌جمهوری نیز چند روز پیش در حاشیه بازدید از مرزهای خوزستان با بیان این‌که مشکلی در طرف ایرانی مرزها وجود ندارد، گفت: زیرساخت‌ها در مقایسه با سال‌های گذشته پیشرفت بسیاری داشته و امکانات نیز در مرزهای کشور چند برابر شده است. «محمود واعظی» اظهار کرد: مسئولان استانی و کشوری و همچنین مردم ایران در هر ۴ مرز کار بسیار فوق‌العاده‌ای انجام داده‌اند و مشکلی در طرف ایرانی مرزها وجود ندارد. وی با بیان این‌که پیش‌بینی ما این بود که شاهد رشد ۳۰ تا ۴۰ درصدی تعداد زائران اربعین باشیم، ادامه داد: اکنون آمارها نشان می‌دهند که این رشد ۳ برابر است.

رئیس‌دفتر رئیس‌جمهوری بیان کرد: خوشبختانه با زیرساخت‌هایی که در طرف ایرانی مرز برای زائران ایجاد شده است، هیچ مشکلی برای زائران در سمت ایران وجود ندارد. واعظی در ادامه از طرف دولت و رئیس‌جمهوری از همه مردم خوزستان، استاندار و همچنین همه افرادی که در خدمت‌رسانی به زائران اربعین تلاش می‌کنند، تشکر کرد.

وی با بیان این‌که متاسفانه طرف عراقی برای حضور چنین جمعیتی آمادگی ندارد، گفت: استاندار خوزستان در تلاش است که برای تردد زائران در خاک عراق اتوبوس‌هایی را از ایران به این کشور ارسال کند تا کار جابه‌جایی زائران را در عراق به عهده بگیرند. رئیس‌دفتر رئیس‌جمهوری ادامه داد: همچنین در این زمینه استاندار خوزستان در حال هماهنگی است تا کمبودهایی را که در کشور عراق وجود دارد جبران کند. واعظی اظهار کرد: در مرز شلمچه، استاندار بصره هماهنگی بسیار خوبی با ما دارد، اما در مرز چذابه هماهنگی لازم وجود ندارد و در این زمینه مجبور شده‌ایم با وزارت امور خارجه و وزارت کشور تماس بگیریم و مسائل را از طریق آنها پیگیری کنیم تا این مرز به روی زائران گشوده شود و آنها بتوانند به کشور عراق سفر کنند.

  • افزایش تردد در مرز شلمچه

همچنین، فرماندار ویژه شهرستان خرمشهر درباره وضعیت ورود و خروج زائران از طریق مرز شلمچه توضیح داد: از ابتدای ماه صفر تاکنون ۷۴۲ هزار زائر از مرز شلمچه به عراق رفته یا از آنجا بازگشته‌اند. «کوروش مودت» افزود: از تعداد کل زائران در مرز ۴۹۰ هزار نفر خارج شده و ۲۵۲ هزار نفر از عراق بازگشته‌اند. وی با اشاره به این‌که تاکنون ۳۳ هزار نفر از اتباع خارجی به کربلای معلی سفر کرده‌اند، اظهار کرد: تردد در مرز شلمچه روان است و مردم بسیار پرشکوه شرکت کرده‌اند. مرز شلمچه به دلیل امکانات مناسبش مورد استقبال زائران قرار گرفته است.

فرماندار ویژه خرمشهر گفت: بیش از ۴۰۰ موکب از فلکه مقاومت تا نقطه صفر مرزی برای خدمات‌رسانی به زائران مستقرند و از نظر تامین و توزیع آب و غذا مشکلی وجود ندارد. مودت با بیان این‌که به اندازه جمعیت یک شهر در طول روز از مرز شلمچه عبور می‌کنند، ادامه داد: خدمات‌رسانی به صورت ۲۴ ساعته در حال انجام است و هر زمان ازدحام جمعیت در شلمچه عراق زیاد شود، در زمان کوتاهی تردد را متوقف می‌کنیم.

فرمانده‌ انتظامی خوزستان نیز با بیان این‌که در هر ۲ مرز شلمچه و چذابه با استقبال گسترده زائران مواجه هستیم، گفت: نیروی انتظامی در پایانه مرزی شلمچه ۴۸ گیت دارد که ۲۴ گیت آن فعال و زائران در حال تردد هستند. سردار «حیدر عباس‌زاده» با بیان این‌که در صورت نیاز بلافاصله ۲۴ گیت دیگر نیز آماده به‌کارگیری هستند، افزود: در حال حاضر تردد در پایانه‌های مرزی شلمچه و چذابه روان است و در کمترین زمان ممکن - حدود ۲، ۳ ثانیه - زائران از گیت‌ها عبور می‌کنند.

  • تردد زائران در مرز چذابه

رئیس قرارگاه ستاد اربعین در چذابه از خروج بیش از ۲۵۰ هزار زائر اربعین حسینی از این پایانه مرزی خبر داد. «علی‌حسین حسین‌زاده» با بیان این‌که تعداد زائران اربعین در سال جاری نسبت به مدت مشابه پارسال ۲/۵ برابر شده است، گفت: تاکنون بیش از ۲۵۰ هزار نفر از طریق مرز چذابه به عتبات عالیات مشرف شده‌اند. وی به رفت و آمد عادی زائران اشاره کرد و افزود: تنها دغدغه ما در بخش عراق است که زائران برای تامین آب آشامیدنی و جابه‌جایی مشکلاتی دارند که با جلسات متعدد با طرف‌های عراقی در حال رفع این مشکلات هستیم.

رئیس قرارگاه ستاد اربعین در چذابه بیان کرد: پنجشنبه گذشته بیشترین آمار خروجی را از مرز چذابه داشتیم و حدود ۵۴ هزار نفر از این مرز عبور کردند که این آمار نسبت به مدت مشابه پارسال ۳ برابر شده است. این مسئول ادامه داد: روزانه برای رفع مشکلات زائران در پایانه مرزی چذابه جلساتی را با مسئولان و دستگاه‌های مربوط برگزار می‌کنیم تا بتوانیم مشکلات زائران را به حداقل برسانیم. حسین‌زاده گفت: با توجه به هماهنگی‌های صورت گرفته، در حال حاضر در مرز چذابه مشکل آب آشامیدنی و جابه‌جایی زائران برطرف شده و تردد هم روان است.  

کد خبر 458729

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha