همشهری آنلاین: ژاپن اعلام کرد تا کنون در اثر طوفان هاگی‌بیس در این کشور ۱۹ تن کشته و ۱۶ تن دیگر ناپدید شده‌اند.

طوفان در ژاپن

به گزارش یورونیوز، تلویزیون ان. اچ. کی ژاپن اعلام کرد در اثر این طوفان که اکنون از توکیو عبور کرده و به سمت شمال این کشور در حرکت است، رودخانه‌های محلی بسیاری طغیان کرده و برق بیش از نیم میلیون خانه قطع شده است.

از سوی دیگر نیروی دریایی ژاپن اعلام کرد یک رژه دریایی که بنا بود روز دوشنبه انجام شود به دلیل عبور طوفان لغو شده است.

بنا بود در این رژه دریایی، ‌ که آخرین نمونهٔ آن چهار سال پیش در آبهای ساحلی ژاپن برپا شده بود، ۴۶ کشتی از کشورهای ژاپن، ایالات متحده، ‌ بریتانیا، کانادا، استرالیا، هند و سنگاپور در کنار ۴۰ فروند هواپیمای ژاپن حضور داشته باشند.

شینزو آبه، نخست وزیر این کشور با تشکیل جلسهٔ اضطراری از وزیران مسئول مدیریت حوادث طبیعی خواست به مناطق آسیب دیده بروند.

آقای آبه همچنین اعلام کرد: «دولت تمام تلاش خود را در همکاری با سازمان‌های مربوط انجام می‌دهد تا خدمات‌رسانی هرچه سریعتر از نو برقرار شوند. »

طوفان هاگی‌بیس که در زبان فیلیپینی به معنای «سرعت» است، شدیدترین طوفان ۶ دههٔ گذشته در ژاپن اعلام شده، و رکورد بارش را در بسیاری از شهرها و مناطق ژاپن شکسته است.

این طوفان شامگاه شنبه به توکیو رسید و اندکی پس از عبور آن زلزله‌ای به شدت ۵/۷ ریشتر نیز این شهر را لرزاند.

  • اعزام ارتش برای کمک به سیل‌زدگان ژاپن

بی بی سی نیز در گزارشی اعلام کرد: ژاپن برای کمک به سیل زدگان طوفان هاگی بیس، هزاران نیروی نظامی ارتش و یگان‌های امدادی را به مناطق آسیب دیده اعزام می‌کند.

طوفان سهمگین هاگی بیس باعث آبگرفتگی و رانش زمین شده و خرابی‌های زیادی برجای گذاشته است. بادهای این طوفان با سرعت ۲۵۵ کیلومتر در ساعت ژاپن را در نوردیده است.

یک مقام رسمی ژاپن اعلام کرد که ۲۷۰۰ نیروی نظامی ارتش و یگان‌های امدادی به مناطق مختلف اعزام شده‌اند.

در ناگانو هلیکوپترهای امدادی، ساکنان را از بام های ساختمان‌های سیل زده نجات داده‌اند و در کاواگوئه در شمال توکیو نیز نیروهای امدادی از قایق برای کمک به ساکنان استفاده کرده‌اند.

رودخانه‌ها در ۱۴ بخش مختلف طغیان کرده‌اند و به بخش‌های مسکونی وارد شده‌ است.

برق و آب حدود ۴۰۰ هزار نفر قطع شده است و قطارها و پروازها به علت طوفان حرکت‌شان متوقف شده است.

طوفان باعث شد تا برخی مسابقات جام‌جهانی راگبی لغو شود با این حال مسابقه مهم بین ژاپن و اسکاتلند قرار است امروز برگزار شود.

در حال حاضر طوفان هاگی بیس در حال حرکت به سمت شمال است و انتظار می‌رود که به سمت شمال اقیانوس آرام در اواخر یکشنبه برود.

این طوفان روز شنبه موجب رانش زمین در شبه‌جزیره ایزو در جنوب غربی توکیو شد.

در شهر هاکونه در نزدیکی کوه فیجی، بیش از یک متر باران در روزهای جمعه و شنبه باریده است و این بیشترین میزان بارش در طی ۴۸ ساعت در ژاپن تاکنون بوده است.

کد خبر 458727

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha