همشهری آنلاین: مدیرکل امور هویتی ایرانیان خارج از کشور سازمان ثبت احوال گفت: گواهی تجرد، گواهی است که بر مبنای اطلاعات مندرج در بایگانی (آرشیو) الکترونیکی اسناد هویتی و اصل شناسنامه و بر اساس درخواست متقاضی (صاحب سند) یا وکیل قانونی وی صادر می‌شود.

شناسنامه

ایرنا نوشت: بهمن مشایخی افزود: گواهی تجرد با ارائه اصل شناسنامه و کارت هوشمند ملی وکیل و اصل شناسنامه موکل صادر می شود.

وی اعلام کرد: این گواهی حاکی از آن است که صاحب شناسنامه سابقه ازدواج نداشته یا ازدواج واقع شده، اما منجر به جدایی زوجین بر اثر طلاق یا فوت همسر شده است.

مدیرکل امور هویتی ایرانیان خارج از کشور سازمان ثبت احوال گفت: گواهی تجرد پس از صدور، تحویل صاحب شناسنامه یا وکیل قانونی وی می شود و پس از ترجمه و تایید توسط وزارت خارجه برای ارائه به مقامات خارجی نیز معتبر است.

وی ادامه داد: مدارک مورد نیاز برای صدور گواهی تجرد شامل اصل شناسنامه یا مدارک شناسایی معتبر وکیل، تکمیل فرم درخواست صدور گواهی تجرد و پرداخت هزینه متعلقه طبق تعرفه های جاری است.

مشایخی در مورد چگونگی صدور گواهی تجرد خاطر نشان کرد: چنانچه متقاضی گواهی تجرد داخل کشور باشد، می تواند با مراجعه به اداره کل هویت ایرانیان خارج از کشور سازمان ثبت احوال یا اداره های ثبت احوال مراکز استان ها که دارای دفتر نمایندگی وزارت خارجه هستند، درخواست خود را ارائه کند.

وی افزود: چنانچه متقاضی گواهی تجرد مقیم خارج از کشور است، خود یا وکیل قانونی وی می تواند به نزدیکترین نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور مراجعه کند و درخواست خود را ارائه دهد.

مدیرکل امور هویتی ایرانیان خارج از کشور سازمان ثبت احوال گفت: گواهی تجرد توسط اداره کل هویتی ایرانیان خارج از کشور پس از وصول مدارک ذکر شده و ثبت آن ظرف همان روز و کمتر از یک ساعت صادر و تحویل صاحب شناسنامه یا وکیل قانونی وی می شود.

اداره کل امور هویتی ایرانیان خارج از کشور زیرمجموعه معاونت امور اسناد هویتی سازمان ثبت احوال کشور است که در مجموع از اداره امور سجلی، اداره امور حقوقی، واحد صدور کارت شناسائی ملی، واحد دبیرخانه و واحد پشتیبانی از سیستم ها تشکیل شده است.

نخستین سند ولادت اتباع ایران در خارج از کشور در سال ۱۳۰۸ هجری شمسی در نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در بمبئی تنظیم شده است.

کد خبر 458659

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha