یکشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: کتاب «اختراع قوم یهود» نوشته شلومو زند با حضور هاشم آقاجری، حسینعلی نوذری و داریوش رحمانیان نقد و بررسی می‌شود.

اختراع قوم يهود

کتاب «اختراع قوم یهود» نوشته شلومو زند با ترجمه احد علیقلیان از سوی نشر نو منتشر شده است. شلومو زند، استاد بازنشسته تاریخ‌ دانشگاه تل‌آویو و نویسنده کتاب «اختراع قوم یهود» است.

این کتاب پنج فصل دارد. ملت‌سازی: حاکمیت و برابری، تاریخ ـ‌ افسانه: در آغاز خداوند قوم را آفرید، اختراع تبعید: دعوت به دین و تغییر دین، اقالیم سکوت: در جستجوی زمان گمشده (یهودی) و تمایز: سیاست هویت در اسرائیل از جمله فصل‌های کتاب را تشکیل می‌دهد.

«اختراع قوم یهود» در اصل به زبان عبری نوشته و زبان مادری نویسنده‌اش یدیش است. اما عبری به تعبیر شلومو زند، زبان تخیل و احتمالاً زبان رویاها و یقیقا زبان نوشته‌هایش باقی مانده است. این کتاب، اثری درباره تاریخ است که با چند داستان شخصی آغاز می‌شود. نویسنده در سطور این کتاب با کشیدن خط بطلان بر افسانه تبعید اجباری یهودیان به دست رومیان (در قرن اول میلادی) به این نتیجه‌گیری رسیده که بیشتر یهودیان امروز، فرزندان نوکیشانی هستند که زادگاهشان سراسر خاورمیانه و اروپای شرقی بوده است.

نشست دوشنبه ۲۲ مهرماه ساعت ۱۸ در خانه وارطان به نشانی میدان فلسطین، طالقانی غربی، پلاک ۵۱۴ برگزار می‌شود.

کد خبر 458632

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha