چهارشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۸:۰۶
۰ نفر

وحید سعیدی: مسیر سبز مستندی است 60 دقیقه‌ای که به کارگردانی امید نجوان به روایت ناگفته‌های آخرین ساخته تلویزیونی ابراهیم حاتمی‌کیا می‌پردازد.

این فیلم مستند قرار است جمعه هفدهم اسفندماه، روی آنتن شبکه سوم سیما برود. این  که مستند «مسیر سبز» چگونه شکل گرفت و شامل چه آیتم‌هایی خواهد بود سئوالاتی است که امید نجوان به عنوان کارگردان بهترین فرد برای پاسخ به آنهاست.

او درباره این که از چه زمانی وارد پروژه شد و این که آیا تصاویر پشت صحنه با نظارت او ضبط و ثبت شده است، می‌گوید: «اوایل تابستان سال جاری مستند «دلواره» از مجموعه برنامه یک فیلم یک تجربه از من پخش شد.

این فیلم که درباره چگونگی ساخت و تولید فیلم «آژانس شیشه‌ای» ساخته شده بود، مورد پسند محمد پیرهادی تهیه‌کننده حلقه سبز قرار گرفت و پس از پخش آن بود که ایشان با من تماس گرفتند و ساخت فیلمی از پشت صحنه حلقه سبز را به من پیشنهاد دادند.

بنابراین من پس از پروسه تولید و در زمانی که مجموعه تدوین می‌شد وارد کار شدم به همین علت ناگزیر به استفاده از تصاویری بودم که از پشت صحنه موجود بد. من تمامی راش‌ها را دیدم و زمان شروع به خواندن فیلمنامه کردم و به این ترتیب مقدمات تولید مستند مسیر سبز را شروع کردم.

این که پس از بازبینی راش‌های  پشت صحنه، تصاویر ضبط شده تا چه اندازه‌ حرفه‌ای بوده و قابلیت استفاده از آنها در فیلم مستند وجود داشته نکته‌ای است که نجوان این گونه آن را شرح می‌دهد: «تصاویر پشت صحنه حلقه سبز توسط افراد مختلفی گرفته شده بود که به هیچ وجه تصاویر مطلوبی برای ساخت یک فیلم مستند نبود، اما در این میان تصاویری از پشت صحنه توسط سیروس عبدلی مدیر تصویربرداری پروژه و حمید رحیم‌زاده و رضا کمالی گرفته شده بود که بسیار مطلوب بود و من هم از همین تصاویر استفاده کردم.

گفت‌وگو با بازیگران و عوامل سریال حلقه‌سبز یکی از آیتم‌های اصلی مستند حلقه سبز است.

نجوان در این باره می‌گوید: «وقتی تدوین فیلم را شروع کردم، حس کردم که تعدادی گفت‌وگو کم  دارد، بنابراین با برخی از عوامل و بازیگران مجددا گفت‌وگو کردیم و بخشی از این گفت‌وگوها با توجه به تصاویر و اتفاقاتی که پیرامون آنها در پشت صحنه اتفاق افتاده و ضبط شده، طراحی شدند و تمام تلاشم بر این بود که برای حفظ ریتم تند و مناسب فیلم، تایم گفت‌وگوها زیاد طولانی نباشد و گفت‌وگوهای مفصل نیز در تایم‌های 60 ثانیه و به صورت بخش‌بخش در قسمت‌های مختلف فیلم مورد استفاده قرار گرفته‌اند.»

وی زمان اولیه فیلم مستند «مسیر سبز» را 86 دقیقه عنوان کرد که این مدت زمان برای بخش به 75 دقیقه تحلیل یافته است.

در این فیلم مستند ابراهیم حاتمی‌کیا، محمد پیرهادی، سیما تیرانداز، مهدی حسینی‌وند و حمید فرخ‌نژاد جلوی دوربین نجوان رفته‌اند و درباره حلقه سبز صحبت کرده‌اند، در واقع صحبت‌های حاتمی‌کیا در این فیلم مستند نخستین اظهارنظرهای او درباره سریالش است.

سریالی که حاتمی‌کیا ترجیح داد درباره آن سکوت کند، هرچند که زمان پخش آن هم با تولید فیلم جدیدش «دعوت» تداخل یافت و عملا امکان گفت‌وگو با او را سلب کرد.

اما این که حاتمی‌کیا پیرامون چه مسائلی صحبت کرده نکته‌ای است که نجوان به آن این گونه پاسخ می‌دهد: «بیشتر بحث ما در این گفت‌وگو پیرامون مسائل فنی و محتوایی سریال است و وی درباره ویژگی‌های این موارد صحبت کرده و به برخی موارد بحث‌برانگیز حول سریال نیز پاسخ داده است.»

نجوان امیدوار است که پشت صحنه «حلقه سبز» به مانند ساخته دیگرش مورد توجه قرار بگیرد و بر این واقعیت تاکید می‌کند که در این مستند وجه  تدوین به وجه کارگردانی اثر قالب است. مستند مسیر سبز شامگاه جمعه ساعت 30/20 روی آنتن می‌رود. به اضافه: بررسی ویژه جلوه‌های رایانه‌ای حلقه سبز

حلقه سبز مجموعه‌ای بود که از مناظر مختلف مورد انتقاد قرار گرفت؛ اما یکی از بخش‌هایی که بسیار مورد نقد واقع شد، جلوه‌های ویژه آن بود. نجوان می‌گوید که بخشی از فیلم مستندش به گفت‌وگو با رضا فخاریه طراح جلوه‌های ویژه سریال اختصاص دارد.

بنابه گفته او علاوه بر گفت‌وگو عوامل چگونگی طراحی جلوه‌های ویژه مجموعه نیز مستند مسیر سبز به تصویر درآمده است و به شکل مفصل راجع به چگونگی شکل‌گیری آنها صحبت شده است.

همشهری امارات

کد خبر 45863

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز