مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۳
۰ نفر

آوا صادق-‌  اراک-خبرنگار: با توجه به این‌که شهر اراک هنوز مطابق با استانداردهای لازم توسعه نیافته و نسبت به کلانشهرهای کشور عقب است، استفاده از ظرفیت‌ها به خصوص نظام مهندسی ساختمان و حوزه شهرسازی و مهندسی که می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در افزایش کیفیت ساختمان‌ها و ساماندهی شهری داشته باشد، لازم و ضروری است.

ورود مهندسان براي توسعه شهري اراک

منظر و سیمای شهری کلانشهر اراک در شأن شهروندان نیست و نیاز به همکاری و تعامل شهرداری و شورای شهر اراک با سازمان نظام مهندسی دارد. طراحی ساختمان‌های زیبا و جلوه‌گر همراه با نورپردازی و نماهای بی‌نظیر که خلأ بزرگ شهر اراک در توسعه شهری است، می‌تواند با مشارکت و همکاری شهرداری و استفاده از طراحان، متخصصان و مهندسان نظام مهندسی استان مرکزی امکان‌پذیر شود. بی‌شک سرعت بخشیدن به توسعه و پیشرفت اراک نیاز به کارشناسان، متخصصان، پژوهشگران و برنامه‌ریزان مجرب و به خصوص بومی دارد تا از هدررفت سرمایه انسانی و منابع اقتصادی جلوگیری و توسعه هدفمند انجام شود.

  • رشد و تحرک شهری

نماینده اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که ایجاد راهکار برای پیشگیری از تخلفات ساختمانی در همه فعالیت‌های نظام مهندسی استان لازم و ضروری است، می‌گوید: حوزه مسکن یکی از بخش‌های مهم است و در صدر اقتصاد ملی کشور قرار دارد. می‌توان با استفاده ازظرفیت‌های تخصصی و مهندسی و فعالان این بخش زمینه رشد و تحرک شهر و صدها رشته تولیدی و صنعتی دیگر را فراهم کرد.

«علی‌اکبر کریمی» بیان می‌کند: سازمان نظام مهندسی استان مرکزی توانایی لازم را برای ارتقای فنی و تخصصی در حوزه صنعت ساختمان اراک دارد، البته نظام مهندسی باید متضمن کیفیت ساخت‌وساز همراه با کیفیت و سلامت در فعالیت‌های مورد نظر باشد. وی با بیان این‌که ممکن است در بدنه و تشکیل نظام مهندسی نواقصی وجود داشته باشد، می‌افزاید: در استان مرکزی ظرفیت‌های خوبی در صنعت ساختمان اراک و استان وجود دارد که به این ظرفیت‌ها برای رفع نواقص و توسعه صنعت ساختمان باید بیشتر توجه شود.

منتخب مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس یکی از رسالت‌های مهم مهندسان در شهر اراک را ساخت بناهای ممتاز و فاخر عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: در این ساخت‌وسازها علاوه بر توجه به نماد شهری، پرداختن به زیبایی و ساماندهی سطح شهر و مرکز آن نیز باید مد نظر مهندسان ساختمانقرار گیرد. کریمی ادامه می‌دهد: باید با استفاده از توانایی خود و دیگران در حل مسائل و مشکلات ساختمانی شهرمان تمرکز کنیم و اثرگذار باشیم. با استفاده از دانش مهندسان و دانشگاه‌های اراک می‌توانیم بیشتر مشکلات صنعت ساختمان را برطرف کنیم، زیرا با مشاوره و همفکری افراد متخصص، بهتر و سریع‌تر می‌توان بر مشکلات فائق آمد.

وی می‌گوید: یکی از مناطق حاشیه‌ای شهر اراک که نیاز به ایده و همت مهندسان برای نوسازی دارد، «باغ خلج» است که با اجرایی شدن آن شاهد بهره‌مندی مردم از امکانات به صورت عادلانه خواهیم بود. این نماینده بیان می‌کند: با توجه به این‌که زمینه برای انبوه‌سازی مسکن در قالب طرح جدید دولت و با تاکید بر نوسازی بافت‌های فرسوده فراهم شده است، با اجرای آن علاوه بر توزیع عادلانه امکانات در همه مناطق شهری، شاهد رونق روز افزون فعالیت‌های ساختمانی در بخش مسکن نیز خواهیمبود. کریمی اظهار می‌کند: البته انبوه‌سازی در بافت‌های فرسوده نباید منحصر به شرکت‌های خاص شود و شهرداری باید از ظرفیت‌های این حوزه در استان استفاده کند.

  • ضرورت استفاده از نیروهای متخصص و مهندسان مجرب

عضو نظام مهندسی استان مرکزی نیز با اشاره به این‌که سازمان نظام مهندسی وظیفه سنگینی در زمینه ساخت‌وساز بر عهده دارد، می‌گوید: استفاده از دانش مهندسان استان در حوزه مسکن و ساختمان و همچنین ساماندهی شهری بسیار تعیین‌کننده است. «غلامحسن الله‌دادی» بیان می‌کند: از نیازهای مهم در توسعه ساخت‌وساز شهر اراک استفاده از نیروهای متخصص، مهندسان مجرب و کار کارشناسی است.

وی می‌افزاید: ساخت‌وساز بر اساس اصول مهندسی روز همواره نیاز به انجام کار کارشناسی دارد. شورای شهر و شهرداری باید از ظرفیت دانش مهندسان استان استفاده لازم را داشته باشد. این عضو نظام مهندسی استان مرکزی با اشاره به این‌که فعالیت‌های بسیاری در زمینه ساخت‌وساز در سطح شهر اراک انجام شده، اما کافی نیست، بیان می‌کند: زیباسازی و توسعه ساخت‌وساز در کلان‌شهر اراک نیاز به همکاری همه دستگاه‌های مربوطه به خصوص شهرداری و نظام مهندسی ساختمان دارد تا با این همکاری و مشارکت شاهد توسعه باشیم. الله‌دادی ادامه می‌دهد: سیما و منظر شهری در اراک مغفول مانده است. با توجه به این‌که مبلمان شهری در این شهر نامناسب است، توجه به ظرفیت‌ها و شاخصه‌های موجود از جمله مهندسان از نیازها به شمار می‌رود.

  • نقش نظام مهندسی در ساماندهی شهری

رئیس نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی با اشاره به این‌که سازمان نظام مهندسی نقش مهمی در شکل‌گیری منظم و ساماندهی شهری دارد، می‌گوید: در این زمینه باید به سرمایه‌های موجود توجه و با استفاده از توان و تخصص بالای سازمان نظام مهندسی و شهرداری، پروژه‌های بزرگ و اساسی شهر اراک را با مشارکت این مجموعه قدرتمند و متخصص اجرایی کرد؛ چراکه بهره‌برداری درست از سرمایه‌ها و منابع نظام مهندسی ساختمان می‌تواند به توسعه شهری سرعت ببخشد.

«مجید ثاقبی» بیان می‌کند: حوزه ساخت‌وساز که یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در تولید اشتغال و رونق اقتصادی است، چند سالی با رکود مواجه شده و ساخت‌وساز در استان کاهش پیدا کرده است. وی با اشاره به این‌که پیگیری مسائل عمران و آبادانی شهر اراک به خصوص مناطق حاشیه‌ای بسیار مهم و ضروری است، می‌افزاید: توجه به ظرفیت‌هایی که نظام مهندسی ساختمان دارد به همراه مشارکت شهرداری و مردم می‌تواند حاشیه شهر را متحول کند و توسعه ببخشد. نتیجه آن علاوه بر زیباسازی و توسعه شهری، بهره‌مندی عادلانه مردم از امکانات نیز خواهد بود. رئیس نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی اظهار می‌کند: این سازمان بر اساس نرم‌افزارهای اتوماسیون و نرم‌افزارهای مالی به صورت گسترده در شبکه فعالیت می‌کند که این اقدامات سبب سهولت در کار سازمان شده است.

ثاقبی ادامه می‌دهد: نظارت سازمان بر مسائل عمرانی لازمه توسعه بنیادی و اصولی در ساختمان‌سازی و ساماندهی شهری است. با توجه به این‌که این موضوع می‌تواند از نظر تخصصی تاثیرگذار باشد باید در این مورد بین نظام مهندسی ساختمان و شهردار تعامل بیشتری وجود داشته باشد. وی بیان می‌کند: تخلفات ساختمانی یکی از معضلاتی است که علی‌رغم ایجاد تراکم پرونده‌های بسیار در کمیسیون ۱۰۰ لطمه جدی به کالبد شهری وارد می‌کند. باید برای جلوگیری از تخلفاتی که چهره شهر را مخدوش می‌کنند، تدابیری از سوی دستگاه‌های اجرایی اتخاذ شود.

کد خبر 458604

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha