مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۱
۰ نفر

زهرا اشرف‌زاده - البرز - خبرنگار: روزشمار آغاز راهپیمایی اربعین به‌سرعت پیش می‌رود و در این میان، در کنار زائرانی که خود را برای حضور در این کنگره عظیم آماده می‌کنند، مسئولان نیز به کمک عاشقان حسینی آمده‌اند و درصدد تأمین امکانات، تجهیزات و مایحتاج زائران هستند تا شکوه اربعین امسال دشمنان را ناکام بگذارد.

خدمت‌ 37 هزار البرزی به زائران اربعین

چراکه اربعین حسینی علاوه بر این‌که یک مراسم مذهبی به شمار می‌رود، یک رویداد بین‌المللی است که از ملل مختلف در آن شرکت می‌کنند و توانسته برای جهان تشیع اعتبار کسب کند. ستاد اربعین امسال نیز در البرز تشکیل شد تا خدمت‌رسانی به زائران به بهترین شکل انجام شود. همچنین تمام سازمان‌ها و دستگاه‌ها در تلاشند تا سهمی در خدمت‌رسانی به زائران داشته باشند.

  • ۶۸ هزار البرزی، عازم زیارت کربلا

مدیر حج و زیارت البرز با بیان این‌که البرز رتبه یازدهم ثبت‌نام زائران اربعین حسینی در کشور را به خود اختصاص داده است، می‌گوید: طبق آخرین آمارهای استخراج‌شده از سامانه سماح، تاکنون ۲ میلیون و ۵۷۶ هزار نفر در کشور از طریق این سامانه در همایش پیاده‌روی اربعین حسینی ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد ۶۸ هزار و ۵۲۱ نفر از استان البرز هستند که در روزهای آینده این تعداد بیشتر هم خواهد شد. «عباس دمیرچی» می‌افزاید: کرج، فردیس، هشتگرد، نظرآباد، محمدشهر، کمالشهر، مشکین‌دشت، ماهدشت، اشتهارد، چهارباغ، شهر جدید هشتگرد، گلسار، گرمدره، کوهسار، طالقان، تنکمان و آسارا به ترتیب دارای بیشترین آمار ثبت‌نام‌کنندگان در این همایش عظیم هستند. وی اضافه می‌کند: زائران حسینی در ۲ گروه هوایی و زمینی به کربلای معلی سفر می‌کنند و مسافرانی که مسیر زمینی را انتخاب می‌کنند از مرزهای مهران، چذابه، شلمچه و خسروی می‌توانند وارد خاک عراق شوند، اما مرزی که برای مسافران البرز در نظر گرفته شده مرز مهران است. در تمام شهرها و مسیرهای نجف تا کربلا و ایستگاه‌های مرزی، ایستگاه‌های هلال احمر و بیمه برای خدمات‌رسانی به زائران برپاست.

  • حمل‌ونقل مسافران البرزی در پایانه مهران

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای البرز با اعلام این خبر که نرخ کرایه مسافران از مبدا البرز برای شرکت در اربعین حسینی تغییر نکرده است، می‌گوید: مسافران برای رفتن به این سفر به مرور از کشور خارج می‌شوند، ولی در زمان بازگشت افراد زیادی در یک بازه زمانی کوتاه قصد بازگشت به کشور و شهرهای خود را دارند که این امر ضرورت برنامه‌ریزی منسجم‌تر برای بازگشت مسافران را می‌طلبید که بر اساس برنامه‌ریزی انجام‌شده توسط سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور، پایانه‌های مرزی سریع‌تر تخلیه می‌شوند و افراد راحت‌تر به مقاصد خود بازخواهند گشت.

«مهرداد جهانی» می‌افزاید: تیم‌های اداره حمل‌ونقل مسافر اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای البرز در دوره طرح بازگشت زائران در شهرهای کرمانشاه و همچنین پایانه شهید کلانتری کرج برای هماهنگی و تامین ناوگان مورد نیاز بازگشت زائرین استان مستقر خواهند بود. وی ادامه می‌دهد: جابه‌جایی زائران از ۱۷ مهر آغاز شده و تا ۳ آبان ادامه خواهد داشت. همچنین برای بازگشت مسافران ۲۹۵ دستگاه اتوبوس از ۲۴ مهر به کرمانشاه برای بازگرداندن زائران اعزام می‌شوند. جهانی اضافه می‌کند: زائران البرز در زمان بازگشت، حدفاصل مرزهای مهران و خسروی تا شهرهای پسکرانه را از طریق سرویس‌های خطی طی می‌کنند و در شهر پسکرانه مرتبط با استان خود، با ناوگان اتوبوسی، حمل‌ونقل ریلی یا هوایی به مبادی اولیه باز می‌گردند. وی به کمبود خودرو برای ارسال کالا به عراق اشاره می‌کند و می‌افزاید: ۹۰ دستگاه خودرو برای ارسال کالا از طریق کاپوتاژ آماده اعزام به عراق هستند که به صاحبان این خودروها سهمیه لاستیک به صورت خارج از نوبت داده می‌شود.

  • خدمت‌رسانی ۶۴ موکب البرزی به زائران

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات البرز با بیان این‌که ۳۷ هزار نفر از البرز به زائران اربعین خدمت‌رسانی می‌کنند می‌گوید: ۶۴ موکب از البرز در عراق مستقرند که از این تعداد ۲۶ موکب در نجف، ۲۳ موکب در مسیر نجف به کربلا و ۱۵ موکب نیز در شهر کربلا برپا شده که در بحث اسکان و پذیرایی به زائران خدمت‌رسانی می‌کنند. «سلیمان شکری» می‌افزاید: تاکنون کمک‌های جمع‌آوری‌شده نقدی و غیرنقدی بسیاری از طریق فرمانداری‌ها جمع‌آوری شده که فرمانداری کرج تاکنون ۱۳۰ میلیون تومان کمک نقدی و ۱۰۶ میلیون تومان کمک غیرنقدی، فرمانداری ساوجبلاغ ۲۵۰ میلیون تومان کمک نقدی و ۴۵۰ میلیون تومان کمک غیرنقدی، فرمانداری فردیس ۱۶۴ میلیون تومان نقدی و ۴۵ میلیون تومان غیرنقدی، فرمانداری نظرآباد بیش از ۱۴۰ میلیون تومان کمک نقدی، فرمانداری طالقان ۲۶ میلیون تومان و اشتهارد نیز بیش از ۱۷۱ میلیون تومان در قالب کمک غیرنقدی و کاپوتاژ محموله داشته‌اند.

وی با بیان این‌که ارسال بخشی از محموله‌ها و بارها با مشکل مواجه شده است می‌گوید: کار انتقال بار و محموله‌ها از زمان شروع اغتشاشات در نقاطی از کشور عراق متوقف شد، اما اکنون فرایند انتقال مجدد از سر گرفته شده است و تاکنون ۱۷۲ کاپوتاژ از البرز بارگیری و ارسال شده است. اکنون برای ارسال باقی محموله‌ها به فراهم کردن تعداد زیادی کامیون و کامیونت نیاز داریم. هنوز حجم زیادی از بارها برای ارسال مانده است، چون ماشین کافی در اختیار نداریم و از استاندار درخواست داریم برای فراهم کردن آن حمایت‌های لازم را داشته باشد. لازم به ذکر است کاپوتاژ محموله‌ها و بارهایی که تاییدیه ارسال دارند توسط گمرک البرز انجام ‌می‌شود.

  • اعزام ۱۵۰ پاکبان به نجف

معاون خدمات شهری شهردار کرج از اعزام ۱۵۰ پاکبان برای خدمات‌دهی به زائران اربعین به کشور عراق خبر و ادامه می‌دهد: پاکبانان به همراه تجهیزات کامل مانند دستکش، ‌جارو و ‌لباس تا یک روز پس از اربعین در نجف اشرف استقرار خواهند داشت. «محمدرضا زین‌العابدینی» می‌افزاید: ۱۵ دستگاه ماشین‌آلات سبک، ‌سنگین و نیمه‌سنگین و ۳ تن کیسه زباله به همراه تجهیزات به کشور عراق ارسال می‌شود. همچنین در ایام اربعین امسال شهرداری کرج با برپایی موکب در نجف اشرف، خدمات مناسب را به زائران اربعین حسینی ارائه می‌کند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان البرز با بیان این‌که بیش از ۲۰۰ میلیون تومان کمک از سوی اصناف استان برای موکب‌های البرز جمع‌آوری شده است می‌گوید: ۲۲۰ هزار لیوان شیشه‌ای، یک و نیم تن دوغ، ۳۰۰ کیلوگرم رب گوجه‌فرنگی، ۳۵۰ هزار ظرف یک‌بار مصرف، نیم تن روغن مایع و شکلات، ۲۰ هزار بطری آب معدنی و ۱۸۰ هزار لیوان که داخل آن‌ چای وجود دارد، توسط این سازمان برای مراسم اربعین تهیه شده است. «رامین ربیعی» می‌افزاید: یک دستگاه یخ‌ساز به ارزش ۸۰ میلیون تومان خریداری و همچنین بیش از ۲ میلیارد ریال نیز از سوی اصناف استان جمع‌آوری شده و سازمان دامپزشکی نیز ارسال ۷ تن تخم‌مرغ را تقبل کرده است. اجباری در خدمت‌رسانی به زوار اربعین وجود ندارد و همه مردم با عشق این کار را انجام می‌دهند.

  • اعزام تیم پزشکی استان به کربلا

دستگاه‌های خدمات‌رسان در پیاده‌روی اربعین کار خود را آغاز کرده‌اند و هر یک در حوزه خود مشغول ارائه خدمات به زائران هستند. در این میان خدمات درمانی و مسائل بهداشتی حساسیت‌های زیادی دارد. وزارت بهداشت یکی از دستگاه‌های متولی تامین امنیت سلامت زائرین کربلاست؛ از همین رو دانشگاه‌های علوم پزشکی استان‌ها هر سال با حضور در کشور عراق خدمات متفاوتی به ایرانیان ارائه می‌دهد. دانشگاه علوم پزشکی البرز امسال نیز تیم پزشکی را به عراق اعزام کرده و بخشی از تامین سلامت زائران را به عهده دارد.

به گزارش همشهری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز از اعزام و استقرار تیم پزشکی ۱۷۶ نفره البرز در مراسم اربعین حسینی خبر داده و می‌گوید: به همت بسیج جامعه پزشکی استان، تیم پزشکی البرز با نیروهای متخصص و عمومی در مراسم اربعین به کشور عراق اعزام شدند. «حسین کریم» می‌افزاید: تیم‌های پزشکی استان در قالب ۴ اتوبوس شامل گروه‌های پزشکی متخصص، پزشک عمومی، داروساز، دندانپزشک، ماما، پرستار، کارشناسان بهداشت، کارشناسان تغذیه و روان و دیگر تخصص‌های مورد نیاز در روز دوشنبه ۲۲ مهر به کربلا اعزام خواهند شد.

وی اضافه می‌کند: تمامی کادر بهداشت و درمان، همچنین اورژانس با شروع مراسم راهپیمایی اربعین حسینی تا روز ۲۹ مهر به صورت شبانه‌روزی به ارائه خدمات درمانی و بهداشتی مشغول خواهند بود. کریم می‌افزاید: دارو و تجهیزات از قبل ارسال شده و با حضور تیم پزشکی همه چیز مهیای ارائه خدمات بهداشتی به زائران خواهد شد. رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز می‌گوید: بدون شک اهمیت سلامت و بهداشت افراد می‌تواند در ابعاد سیاسی، اجتماعی و حتی اقتصادی نقش بسیار مهمی داشته باشد. در سال‌های اخیر با حضور میلیونی زائران اربعین در عراق، اقدامات قابل قبولی برای مبارزه با بیماری‌ها در داخل و حتی خارج از کشور صورت گرفته است که این امر نشان از دانش و توانایی مسئولان امر در حوزه سلامت کشور دارد.

کد خبر 458600

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار البرز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha