مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۴
۰ نفر

رمضان نوری - ایلام –خبرنگار: عملیات اجرایی سد سیکان در شهرستان دره‌شهر سال ۱۳۸۹ آغاز شد و حالا بعد از گذشت ۹ سال، به دلیل تعطیلی‌های چندباره، تنها حدود ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

سد سیکان

این سد سنگریزه‌ای با هسته رسی، حجم مخزن ۱۲ میلیون متر مکعب و ارتفاع ۷۰ متر از بستر و طول تاج ۲۳۰ متری قرار بود آب مورد نیاز ۴۶۰۰ هکتار اراضی پایین‌دست خود را تامین کند، اما ۹ سال گذشته را کم و بیش در رکودِ ساخت و ساز سپری کرده است. سد سیکان در روستای فرهادآباد دره‌شهر مشکلات فراوانی در زمینه تامین اعتبار دارد، اما جابه‌جایی مردم این روستا از مهم‌ترین موانع بر سر راه ساخت آن است. با همه اینها، امسال این پروژه‌ بعد از سال‌ها آغاز به کار کرده و قرار است برای تامین آب کشاورزی و آشامیدنی و توسعه گردشگری کمک‌حال شهرستان دره‌شهر باشد.

  • لزوم تعیین تکلیف سد و مردم

تعیین تکلیف سد سیکان از مطالبات جدی مردم روستای فرهادآباد است که در حریم این سد زندگی می‌کنند. یکی از اهالی این روستا در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری بیان می‌کند: به مردم اهالی این روستا اعلام کردند که چون در محدوده سد قرار دارید، هیچ‌گونه خدماتی به شما ارائه نمی‌شود و روستا باید جابه‌جا شود. «علی قربانی» می‌افزاید: تمام کار و کشاورزی و خانه مردم در این منطقه واقع شده است و باید برای جابه‌جایی تمام حقوق مردم در نظر گرفته شود.

  • آغاز مجدد پروژه با ۲۷ میلیارد تومان اعتبار

فرماندار شهرستان دره‌شهر نیز می‌گوید: سد سیکان در سال‌های اخیر به دلیل کمبود اعتبار تعطیل شده بود، ولی امسال کار این پروژه مجددا آغاز شده است. «کیانوش محمدنژاد» ادامه می‌دهد: امسال بیش از ۲۷ میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی برای شروع مجدد ساخت این سد تصویب شده است.

وی اظهار می‌کند: پیشرفت فیزیکی سد سیکان نزدیک ۲۵ درصد است و قطعا در سال جاری با تزریق اعتبارات پروژه شتاب می‌گیرد. همچنین، در حال حاضر نیروی‌های پیمانکار در حال فعالیت در بخش‌های مختلف پروژه هستند. این مقام مسئول با اشاره به این‌که تاکنون ۳ میلیارد تومان از مجموع اعتبارات به این پروژه تزریق شده است، می‌افزاید: اهتمام مسئولان برای به سرانجام رسیدن این سد جدی است. وی می‌گوید: هم‌اکنون کارگران به صورت ۲ شیفته در حال اجرای پروژه هستند.

  • اهداف پروژه

محمدنژاد اظهار می‌کند: این سد نقش مهمی در تامین آب کشاورزی و آشامیدنی شهرستان دارد، به خصوص این‌که جوانان زیادی می‌توانند با اجرای طرح‌های کشاورزی و گردشگری صاحب شغل شوند. وی ادامه می‌دهد: با اجرایی شدن این پروژه، با توجه به سطح زیاد زمین‌های کشاورزی و علاوه بر رونق کشاورزی در دره‌شهر، مشکلات آب آشامیدنی بسیاری از روستاهای این شهرستان هم برطرف خواهد شد.

فرماندار دره‌شهر با اشاره به این‌که مساحت کل پروژه ۷۵ هکتار است، می‌گوید: روستای فرهادآباد در کنار سد باید جابه‌جا شود و مقدمات این کار در حال فراهم شدن است. وی می‌افزاید: قطعا تمامی منافع مردم برای جابه‌جایی در نظر گرفته می‌شود و هیچ حقی از کسی ضایع نمی‌شود.

  • کم‌کاری وزارت نیرو در پروژه 

نماینده دره‌شهر، آبدانان، دهلران و بدره در مجلس شورای اسلامی نیز چند روز پیش در مجلس در تذکری به وزیر نیرو گفت: وزیر نیرو چند وقت پیش در صحن علنی پذیرفتند و قول دادند در خصوص محورهای دوازده‌گانه سوال بنده از جمله اجرای پروژه‌ سد سیکان اقدام لازم را به عمل آورند، اما تاکنون اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است.

«شادمهر کاظم‌زاده» افزود: وزارت نیرو سد سیکان را منبع تامین آب شرب ۳ شهرستان دره‌شهر، آبدانان و بدره اعلام کرده، اما ۹ سال است که اجرای این پروژه متوقف شده و باید توجه داشته باشیم که روستاییان در بی‌آبی به سر می‌برند و وزارت نیرو باید تکلیف را در مورد تامین آب شرب این مناطق تعیین کند. وی بیان کرد: پروژه‌های دیگر مثل سد سیکان از جمله تلمبه ذخیره سیمره، سد تنظیمی پایین‌دست سیمره، سد میمه، تخصیص آب از سد کرخه به دشت کلات مورموری آبدانان و آب‌رسانی به روستاهای دشت عباس دهلران به پیگیری وزارت نیرو نیاز دارند.

نماینده دره‌شهر گفت: تخصیص آب به دشت چشم شیرین شهرستان بدره، پرداخت نشدن خسارت وارد شده به زمین‌های کشاورزی و ایستگاه‌های پمپاژ پایین‌دست سد سیمره در شهرستان دره‌شهر، روند کُند اجرای قطعه چهارم سامانه گرمسیری در دهلران و اخذ نامتعارف از حقابه کشاورزان دشت عباس و موسیان از دیگر مشکلات شهرستان‌های جنوب استان است. کاظم‌زاده ادامه داد: با اجرایی شدن این سد ممکن است روستای فرهادآباد زیر آب برود به همین دلیل سال‌هاست ساکنان این روستا در بلاتکلیفی به سر می‌برند و از کمترین خدمات رفاهی و عمرانی بی‌بهره مانده‌اند.

تملک نشدن اراضی واقع در محدوده سد، زیر آب رفتن روستای فرهادآباد و کمبود اعتبار دلایل اصلی طولانی شدن روند پروژه سد سیکان اعلام می‌شود، اما همه این موارد در ساخت سدهای دیگر نیز وجود داشته است و نمی‌تواند دلیل انتظار حدود یک دهه‌ای مردم منطقه برای برخورداری از مزایای طرحی باشد که سال‌هاست چشم‌انتظار تحقق آن نشسته‌اند. دره‌شهر از مهم‌ترین مناطق مستعد کشاورزی استان ایلام به شمار می‌رود و اجرای پروژه سد سیکان قطعا می‌تواند بسیاری از اراضی دیم آن را به آبی تبدیل و جوانان زیادی را در این شهرستان صاحب درآمد کند.  

کد خبر 458579

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha