شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۴
۰ نفر

بهناز رحیمیان - خراسان رضوی- خبرنگار:  معاون مالی و پشتیبانی شهردار مشهد در پنجمین نشست شفافیت و پاسخگویی که در واحد سازمانی جوانان مشهد برگزار شد، از عملکرد این معاونت گزارشی ارائه داد.

رضا خواجه‌نایینی

«رضا خواجه‌نایینی» پس از اعلام گزارش، به سوالات حاضران پاسخ داد. او در این نشست ضمن تشریح عملکرد معاونت اقتصادی از مهر ۹۶ تا امروز گفت: با وجود شرایط اقتصادی نامناسب کشور، افزایش نرخ ارز و مشکلات دولت در شهرداری مشهد شاهد آغاز پروژه‌ها و افتتاحیه‌ها هستیم که نتیجه امید و نیز اعتماد و هماهنگی در مدیریت شهری و شورای اسلامی شهر است.

  • شهرداری در آغاز کار

معاون مالی و پشتیبانی شهردار مشهد با اشاره به وضعیت شهرداری در زمان روی کارآمدن مدیریت شهری فعلی اظهار کرد: پس از یک دهه اصلاح‌طلبان مدیریت شهری را در مهر ۹۶ به صورت رسمی تحویل گرفتند. طبعا توقعات بسیار بالا بود در حالی که هرروز با اعتصابات پیمانکاران به علت معوق بودن طلب‌های خود از شهرداری مواجه بودیم. حقوق پرسنل نیز از محل سپرده‌های مردم که مبلغی به صورت علی‌الحساب بود، تامین می‌شد. ماهانه ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه جاری شهرداری بود که اکنون به ۱۳۰ میلیارد تومان افزایش یافته است.

وی با اشاره به این‌که بدهی‌های بانکی نیز طرف دیگر بدهی‌ها بودند، افزود: اولین شرط دریافت وام نبود در لیست سیاه بانک مرکزی بود که ما از ۵ ماه قبل در این لیست بودیم. برای انتشار اوراق مشارکت از بانک مرکزی نیز در لیست سیاه بانک مرکزی بودیم هیچ نهاد مالی حاضر به کمک به این نهاد نبود ضمن این‌که ۶ هزار میلیارد تومان هم بدهی مالی داشتیم.

  • فرایند اعتمادسازی

معاون مالی و پشتیبانی شهردار مشهد در خصوص فرایند اعتمادسازی بین شهرداری و سرمایه‌گذاران، بانک‌ها، بورس و شرکت‌های تامین سرمایه و پیمانکاران توضیح داد: طی ۶ ماه بدهی‌های معوقه به بانک‌ها و پیمانکاران را به بدهی جدید و تقسیط تبدیل کردیم و بدین‌ترتیب بدهی‌ها تعیین تکلیف شد تا بتوان با سرمایه‌گذاران در خصوص پروژه‌های قدیم و جدید سر میز مذاکره نشست. خواجه‌نایینی با اعتقاد به این‌که درآمدهای حاصل از تخفیف ۴۰ درصدی برای دریافت پروانه در واقع از حقوق مردم بخشیده می‌شد، گفت: با وجود همه مخالفت‌ها این تخفیف‌ها را به ۱۶ درصد یعنی معادل سود بانکی رساندیم که این خود نشان‌دهنده عدم نیاز مالی شهرداری بود.

به گفته وی، با اعتمادسازی و تزریق امید، پروژه‌های ساختمانی به تدریج کلید خورد و در ۳ ماه آخر سال ۹۶ درآمدهای نقدی شهرداری افزایش یافت. همچنین با تعامل و قبول پرداخت ۵۰ درصد دولت، به شرط دریافت ۲۰ درصد سود علی‌الحساب در هر ۳ ماه اوراق مشارکت منتشر شد و در نیمه دوم ۹۶، مبلغ ۵۳۰ میلیارد تومان از دولت دریافت شد. این مبلغ به علاوه ۳۰۰ میلیارد تومان از سوی شهرداری برای انجام توافقات تقسیط بدهی‌ها به بانک‌ها پرداخت شد.

معاون مالی و پشتیبانی شهردار مشهد با تاکید بر این‌که با این اقدامات در سال ۹۷ وضعیت در شهرداری مشهد متفاوت شد، افزود: طی ۲ سال به میزان ۱۵ هزار میلیارد تومان یعنی ۶ برابر بودجه سال ۹۶ در شهرداری تامین مالی صورت گرفت.  خواجه‌نایینی ادامه داد: امروز با وجود شرایط اقتصادی نامناسب کشور، افزایش نرخ ارز و مشکلات دولت در شهرداری مشهد شاهد آغاز پروژه‌ها و افتتاحیه‌ها هستیم که نتیجه امید و نیز اعتماد و هماهنگی در مدیریت شهری و شورای اسلامی شهر است.

  • ۱۴ هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان تامین مالی

معاون مالی و پشتیبانی شهردار مشهد در خصوص چگونگی تامین مالی شهرداری گفت: از مهر ۹۶ تا مهر ۹۸ به میزان ۱۴ هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان تامین مالی در شهرداری انجام شد که ۵۶۵۰ میلیارد تومان از محل درآمدهای عمومی بوده است و ۸۵۰۰ میلیارد تومان تامین مالی که شامل ۴۴۰۰ میلیارد تومان طلب‌های دولت در بخش ساختمان، ۱۴۰۰ میلیارد تومان از محل انتشار اوراق مشارکت قطار شهری، ۱۵۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت بافت فرسوده عامل، ۳۵۰ میلیارد تومان از اوراق مشارکت اطراف حرم مطهر، ۵۰۰ میلیارد تومان از درآمد اجاره املاک شهرداری و فروش زمین و ۹۳۰ میلیارد تومان پرداختی دولت بابت ۵۰ درصد اوراق مشارکت بوده است.

وی یادآور شد: خوشبختانه امسال مشکلی در خصوص تامین مالی نداریم و امیدواریم این روند رو به رشد از زیر صفر به صفر و از صفر به روند مثبت همچنان ادامه یابد. ضمن این‌که امسال معادل ۸۰ درصد بودجه عمرانی سال قبل برای آسفالت معابر هزینه شده است.

  • تهاترهای شهرداری

معاون مالی و پشتیبانی شهرداری مشهد تصریح کرد: در مجموع تهاترهای شهرداری‌های کشور ۷ هزار بوده که ۴۵۰۰ تهاتر متعلق به شهرداری مشهد بوده است. همچنین میزان تهاترهای نیروهای انتظامی کشور ۴۳۰ میلیادر تومان بوده که ۳۷۰ میلیارد تومان آن برای شهرداری مشهد بوده است. خواجه‌نایینی در خصوص اقدامات شهرداری مشهد در حوزه پشتیبانی توضیح داد: راه‌اندازی خزانه واحد برای تمام درآمدهای شهرداری به منظور یکپارچه‌سازی سیستم‌های خزانه‌داری، کاهش تشریفات، پوشش بیمه تکمیلی ۱۲ هزار نفر از نیروهای بازنشسته و همسران آنان، راه‌اندازی سامانه جامع مستغلات شهرداری و ثبت تاکنون ۱۳ هزار ملک در آن از اقدامات حوزه پشتیبانی بوده است.

  • قرارداد ۳ هزار واحد مسکونی

معاون مالی و پشتیبانی شهردار مشهد با اشاره به این‌که در حوزه اقتصادی بیش از ۴ هزار میلیارد تومان قرارداد پروژه‌های کلان بسته شده است، گفت: در کل دوران شوراهای اول تا چهارم، قرارداد ۴ هزار واحد مسکونی ارزان‌قیمت بسته شده بود. ۲ هزار واحد آن در این دوره به مرحله نهایی رسیده است ضمن این‌که برای ۳ هزار واحد مسکونی ارزان‌قیمت نیز قرارداد بسته شده است.

وی در ادامه افزود: در این ۲ سال معادل ۸۰ درصد از ۱۶ سال برای ساخت مسکن ارزان‌قیمت پروژه مشارکتی قرارداد بسته شده است همچنین برای بیش از ۱۰ هزار پروژه پارکینگ‌سازی قرارداد بسته شده است. خواجه‌نایینی معتقد است نگاه شورا در بخش‌های سرمایه‌گذاری دور شدن از ساختمان‌های تجاری به سمت مجموعه‌های تفریحی و گردشگری است. در این زمینه مجموعه تفریحی گردشگری طرق، پارک خورشید و پارک مینیاتور را می‌توان نام برد.

  • اقدام حقوقی درباره پیمانکار شهربازی

معاون مالی و پشتیبانی شهردار مشهد در پاسخ به سوال خبرنگار همشهری درباره وصول مطالبات شهرداری از پیمانکار مجموعه شهربازی پارک ملت و اقدام حقوقی در این خصوص گفت: مزایده مجموعه شهربازی تنها مزایده شفافی بوده است که در آن ۳ کارشناس از سازمان بازرسی در جلسه حضور داشتند. در سال ۹۶ در مجموع ۷ و نیم میلیارد تومان از شهربازی مشهد دریافت شد و تاکنون در یک و نیم سال گذشته ۳۵ میلیارد تومان از این مجموعه دریافت شده است. علاوه بر آن پیمانکار با نظر کارشناسی تاکنون ۱۰ میلیارد تومان برای کمک به نصب تجهیزات جدید هزینه کرده است.

خواجه‌نایینی خاطرنشان کرد: با توجه به این‌که تجهیزات پیمانکار قبلی را نیز پیمانکار فعلی خریده و در اختیار شهرداری است همچنین یک وثیقه ۹ میلیارد تومانی نیز از وی دریافت شده است، در مجموع درآمدی که در این ۲ سال دریافت شده است به میزان ۴ سال قبل و حتی بیشتر بوده است. طبق قرارداد این پیمانکار باید پول نقد را به موقع پرداخت می‌کرد و به این علت اقدام حقوقی انجام گرفته است زیرا شهرداری با کسی تعارف ندارد.

کد خبر 458578

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha