شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۴
۰ نفر

مرجان فرهمند - خراسان رضوی - خبرنگار:  همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری گردشگری منطقه شرق کشور با حضور وزیر میراث و گردشگری، استاندار خراسان رضوی به همراه ۶ استاندار و رؤسای کنسولگری‌های دیگر از استان‌های کشور و نیز نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی در هتل پارس مشهد برگزار شد.

علی‌اصغر مونسان
  • گردشگری؛ اقتصادی نوظهوری در کشور 

به گفته «علی‌اصغر مونسان» وزیر میراث فرهنگی و گردشگری از ابتدای امسال تاکنون ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار گردشگر خارجی وارد کشور شده‌اند و طبق اعلام سازمان جهانی گردشگری، ایران رتبه دوم دنیا در سرعت رشد صنعت گردشگری را کسب کرده است.  وی بیان می‌کند: ۲۴۰ پروژه در خراسان رضوی نیازمند ۳۳۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری است که موجب اشتغال‌زایی برای ۲۵ هزار نفر خواهد شد.

مونسان با اشاره به رشد فناوری در دنیا و تاثیر آن در گردشگری اظهار می‌کند: از زمانی که فناوری رشد چشمگیری را پیدا کرد، استفاده از نیروی انسانی کمتر و موضوع گردشگری، موضوع مهمی شده است. یکی از راه‌های ایجاد اشتغال در دنیا، صنعت گردشگری است.  
وی بیان می‌کند: هرچقدر هم فناوری به ‌سمت جلو حرکت کند، تمام کارشناسان اقتصادی پیش‌بینی می‌کنند که بخش گردشگری باز هم ایجاد اشتغال می‌کند. گردشگری چالش‌های صنایع دیگر را مانند مزاحمت، عدم پایداری و آلودگی را ایجاد نمی‌کند، بنابراین با توسعه پایدار همگون جلو می‌رود.  

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری کشور تصریح می‌کند: صنایع مختلف و بزرگی در حاشیه شهرهای مختلفی شکل گرفته، ولی لزوما برای این شهرها پیشرفت و آبادانی را به ارمغان نیاورده است و گاهی موجب تخریب هم شده است. ولی شهری را می‌بینید که مولفه‌های پیشرفت در آن وجود دارد، حضور گردشگری نیز در آن دیده می‌شود. وی در ادامه با بیان این‌که سرعت ایجاد اشتغال در بخش گردشگری بالاست، می‌افزاید: این رشد اشتغال‌زایی همراه با نرخ سرمایه‌گذاری پایین صورت می‌گیرد. بنابر طبق آمار سازمان جهانی گردشگری، از هر ۱۰ شغل، یک شغل مرتبط به حوزه گردشگری است. اگرچه در کشور ما هنوز به بحث گردشگری چنان‌که باید و شاید پرداخته نشده است.  

مونسان با بیان این‌که جلوگیری از مهاجرت از روستا به شهر و حتی افزایش مهاجرت معکوس از جمله مزایای دیگر رونق گرفتن سرمایه‌گذاری گردشگری است، می‌افزاید: گردشگری علاوه بر قابلیت‌های اقتصادی در زمینه‌های دیگر همچون دیپلماسی فرهنگی نیز تاثیرگذار است، طوری که هر گردشگر خارجی پس از برگشت به وطن خود، نماینده کشور ما در انتقال فرهنگ مهمان‌نوازی و معرفی جاذبه‌های گردشگری ایران خواهد بود.

وی خاطرنشان می‌کند: در بحث گردشگری اتفاق خوب دیگر توزیع عادلانه ثروت و درآمد است. در دورترین نقاط، جوانان ما با سرمایه اندک توانسته‌اند در این بخش برای خود درآمد ایجاد کنند. گردشگری می‌تواند در پاسخ به چهره‌ای که استکبار جهانی از ما ساخته است، چهره واقعی کشور ما را به دنیا نشان دهد و گردشگرانی که می‌آیند هر کدام می‌توانند تجربه خود را از اینجا به کشور خود ببرند. این مسئول در خصوص تنش‌های سیاسی در منطقه و آثار تحریم‌ها در کشور بیان می‌کند: تنش‌ها و تحریم‌های منطقه‌ای می‌تواند گردشگری هر کشوری را به صفر برساند، اما آمارهای ما نشان می‌دهد که در رتبه برترین مولفه‌های گردشگری هستیم.  

  • توجه بیشتر به گردشگری شرق کشور 

«همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری منطقه شرق کشور سرآغاز حرکت گردشگری به سمت شرق کشور است. در شرق کشور، استان‌های بزرگی با جاذبه‌های تاریخی وجود دارد و امید دارم این همایش موجب رونق سرمایه در این حوزه شود. » این بخشی از صحبت‌های مونسان وزیر میراث فرهنگی و گردشگری است. وی عنوان می‌کند: سند توسعه گردشگری شرق کشور مهیا شده است و در حال رسیدگی به آن هستیم. امید است به‌زودی به صحن دولت بیاید و به تصویب برسد.  مونسان در خصوص برند ملی گردشگری توضیح می‌دهد: به‌زودی برند ملی گردشگری کشور را در ایام دهه فجر رونمایی خواهیم کرد. از طرف دیگر، مستر پلن گردشگری کشور هم با همکاری سازمان جهانی گردشگری و یونسکو در حال تهیه است.  

وی در ارتباط با طرح شهر گردشگر بیان می‌کند: شهر گردشگر برندی است که از حدود یک سال گذشته تعریف شده و به همه استان‌ها ابلاغ شده است. مولفه‌های مختلفی را برای این برند تعریف کرده‌ایم و تلاش شده که مشارکت مردم و شهرداری‌ها را برای این امر داشته باشیم. قرار شده است که شهرهای بزرگ را به عنوان شهر گردشگر رتبه‌بندی کنیم تا بقیه شهرها نیز برای تبدیل شدن به شهر گردشگر، انگیزه گرفته و تلاش کنند.  

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری می‌گوید: با توجه به مجموع اتفاقات و آینده پیش رو، گردشگری، اقتصادی نوظهوری در کشور خواهد بود و شک ندارم که به اقتصاد اول و دوم کشور در آینده‌ای نه‌چندان دور بدل خواهد شد. وی با بیان این‌که شاهد این مساله اجرای پروژه‌های کلان در کشور است، بیان می‌کند: تاکنون ۲۴۵۱ پروژه در حوزه گردشگری در کشور که بالغ‌بر ۲۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در آنها در حال انجام است و صدور بیش از ۴۵۰ موافقت اصولی در حوزه گردشگری فقط در دولت دوازدهم است.

همچنین سازمان برنامه و بودجه ۵۰ میلیارد تومان بودجه به صندوق توسعه ملی در حمایت از پروژه‌های سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری اختصاص داد که با نرخ ۱۴ درصد به سرمایه‌گذاران اختصاص می‌یابد. مونسان می‌افزاید: تلاش شده است که در فرایندهای صدور مجوز روان‌سازی انجام شود، لذا استعلام از ۲۸ دستگاه را به ۱۱ دستگاه کاهش داده‌ایم و همچنین تلاش شده است فرایندهای ما الکترونیکی و از راه دور انجام شود.

  • ۴۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات برای تاسیسات گردشگری کشور 

«حسین اربابی» معاون سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی، امور حقوقی و پارلمانی وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در این همایش می‌گوید: در یک سال گذشته ۴۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات کم‌بهره به تاسیسات گردشگری کشور پرداخت شده است. این میزان تسهیلات از محل منابع بانکی و اعتبارات صندوق توسعه ملی به متقاضیان پرداخت شده است. وی با بیان این‌که مدت صدور موافقت اصولی در این زمینه از ۱۶ ماه به یک ماه کاهش یافته است، اظهار می‌کند: در برخی استان‌ها از جمله خراسان رضوی این زمان به ۴۸ ساعت نیز رسیده است.  

اربابی در ادامه می‌گوید: بر اساس مصوبه هیات وزیران و در راستای حمایت از صنعت گردشگری، واردات تجهیزات غیرساخت داخل برای تاسیسات گردشگری از معافیت گمرکی برخوردار شده است. وی با بیان این‌که کشور به ۵ منطقه تقسیم شده و برگزاری این همایش در این ۵ منطقه در دستور کار قرار گرفته است، می‌افزاید: ارائه فرصت‌های سرمایه‌گذاری علاوه بر حوزه گردشگری در همه حوزه‌های صنایع دستی، بوم‌گردی و میراث فرهنگی لحاظ شده‌ است. رئیس شورای سیاست‌گذاری همایش‌های سرمایه‌گذاری گردشگری کشور اظهار می‌کند: اکنون ۲۴۰۰ پروژه تاسیسات گردشگری با متوسط پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصد با ۲۰۰هزار میلیارد تومان حجم سرمایه‌گذاری در کشور در حال اجراست.  

  • برداشتن قوانین مزاحم در بخش سرمایه‌گذاری

«علیرضا رزم‌حسینی» استاندار خراسان رضوی در همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری شرق کشور با بیان این‌که نمایندگان مجلس شورای اسلامی قوانین مزاحم را از پیش روی سرمایه‌گذاران بردارند، اظهار می‌کند: تمام قوانین مزاحم کسب و کار کشور علی‌رغم شناسایی، ولی در کارتابل ۲۹۰ نماینده مجلس فرستاده شد و بایگانی آن تنها اقدام مجلس در این زمینه بود. وی می‌گوید: خراسان رضوی و مشهد الرضا از ظرفیت‌های مختلف و متنوعی در حوزه گردشگری برخوردار است و فرصت خوبی برای سرمایه‌گذاری است که انتظار می‌رود سرمایه‌گذاران در این زمینه استقبال خوبی داشته باشند.

رزم حسینی بیان می‌کند: در استان فضای همدلی برای سرمایه‌گذاری ایجاد شده است و شاید تنها استانی باشد که مسئول قضایی استان از قراردادهای سرمایه‌گذاری حمایت کند و آنها را امضا می‌کند. از طرفی انتظار می‌رود مجلس شورای اسلامی قوانین مزاحم در مسیر سرمایه‌گذاری را برطرف کند تا در ادامه فعالیت این دولت اقدامات مناسبی در حوزه کسب و کار صورت بگیرد.

  • از ایده تا اجرا 

براساس گفته‌های «ابوالفضل مکرمی‌فر» مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی، ۳۳ منطقه گردشگری در خراسان رضوی شناسایی شده که از این تعداد ۲۰ منطقه فاقد سرمایه‌گذار است.  مکرمی‌فر در همایش سرمایه‌گذاری گردشگری منطقه شرق کشور بیان می‌کند: تاسیسات گردشگری که در حال حاضر در استان در حال بهره‌برداری هستند، ۲۳۸۲ عدد است و ما ۳۳ منطقه نمونه گردشگری در استان داریم که ۲۰ عدد آنها فاقد سرمایه‌گذار هستند. وی در خصوص فرصت‌های سرمایه‌گذاری در استان خراسان رضوی می‌افزاید: ایده بررسی این فرصت‌ها از زمستان گذشته بر اساس دستور وزیر انجام و حدود ۷ ماه به طول انجامید. تلاش شده در جهت جذب سرمایه‌گذار از طریق معین‌های اقتصادی گام برداریم.

این فرصت‌ها در بخش‌های مختلفی چون مناطق نمونه گردشگری، روستاهای هدف گردشگری، صنایع‌دستی و مناطق دارای بافت باارزش دسته‌بندی شده‌اند. مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی تصریح می‌کند: ۱۳۰ فرصت سرمایه‌گذاری را در استان در ۱۲۰ نقطه و ۲۸ شهرستان شناسایی کرده‌ایم. در این لیست، ۲۰ شهرستان از زیرساخت‌های مطمئن و ۸ شهرستان از زیرساخت‌های نسبی برخوردار بودند. وی در خصوص میزان سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای فرصت‌های گردشگری استان بیان می‌کند: ۱۶۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز است که سهم دولت در این مورد ۳۵ میلیارد است که در بحث زیرساخت‌ها هزینه می‌شود.

مکرمی‌فر ضمن تاکید بر این‌که حساسیت ریسک تک‌تک پروژه‌ها مشخص شده‌ و سود سرمایه‌گذار را تضمین می‌کنیم، اظهار می‌کند: با انجام این پروژه‌ها، اشتغال پایدار در روستاها صورت می‌گیرد و این امر موجب مهاجرت معکوس از شهر به روستا می‌شود. در واقع با انجام این پروژه‌ها، ۱۹ هزار و ۴۸۰ نفر صاحب شغل می‌شوند.  در پایان این همایش از آلبوم فرصت‌های سرمایه‌گذاری خراسان رضوی و تمبر اختصاصی رونمایی شد.

  • میراث‌بانان افتخاری برای حفظ بناهای‌ تاریخی 

پرنیان علی بخشی - خراسان رضوی - خبرنگار:

«علی‌اصغر مونسان» وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در حاشیه همایش سرمایه‌گذاری گردشگری شرق کشور در مشهد در گفت‌وگو با خبرنگاران بیان کرد: همایش خوبی به اتفاق استاندار در مشهد با موضوع سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری کشور برگزار شد. در این همایش ظرفیت‌های گردشگری شرق کشور در قالب ۲۴۰ پروژه آماده شده و به سرمایه‌گذاران ارائه شد. وی با اشاره به تحریم‌ها علیه ایران می‌گوید: اگر تحریم‌ها برداشته شود و تنش‌های منطقه‌ای کاهش یابد ظرفیت‌های گردشگری کشور بیشتر از این خواهد بود. لذا معتقدم آینده گردشگری کشور بسیار مطلوب است و در آینده‌ای نه‌چندان دور گردشگری در جایگاه اول یا دوم اقتصاد کشور قرار خواهد گرفت.

مونسان با بیان این‌که ‌اکنون از گردشگری سنتی و تاریخی به سوی طبیعت‌گردی، اکوتوریسم و گردشگری کشاورزی حرکت کرده‌ایم، توضیح می‌دهد: ما محصولات گردشگری را متنوع کرده‌ام و از یکی، دو محصول گردشگران فرهنگی و تاریخی به سمت طبیعت‌گردی اکوتوریسم، گردشگری کشاورزی و گردشگری درمانی حرکت کرده‌ایم. خوشبختانه زمینه و مزیت‌های همه این اولویت‌ها در شرق کشور وجود دارد. وی با اشاره به حضور میلیونی زائران در استان خراسان رضوی اظهار می‌کند: در تلاشیم با همکاری استاندار خراسان رضوی بتوانیم گردشگری را در این استان از مشهد به شهرهای دیگر ببریم.  

این مسئول با اشاره به گردشگری مذهبی بیان می‌کند: گردشگری مذهبی یکی از مزیت‌های کشور است که به گردشگری ترکیبی تبدیل شده است. یعنی گردشگران با هدف زیارت به ایران می‌آیند اما اقدامات درمانی و طبیعت‌گردی نیز انجام می‌دهند و این امر نرخ سودآوری گردشگران مذهبی را سه، چهار برابر افزایش داده است. وی در خصوص حوزه گردشگری سلامت عنوان می‌کند: چندی پیش تفاهم‌نامه‌ای با وزیر بهداشت امضا کردیم تا با هماهنگی بیشتر دست واسطه‌ها را قطع کنیم؛ زیرا اگر دلالان تجاری باشند حرفی نیست، اما متاسفانه کارهای نامناسبی انجام می‌دهند و به بخش گردشگری درمانی آسیب می‌زنند. تلاش می‌کنیم با هماهنگی وزارت بهداشت بتوانیم دست دلالان مضر را قطع کنیم.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در خصوص سنگ‌نگاره‌های کمرمقبولا اضافه می‌کند: ایران کشور پهناوری است، در جای‌جای آن آثار تاریخی وجود دارد و ما این‌ امکان را نداریم که برای همه نگهبان بگذاریم. اگر همه ملت ایران پای کار بیایند می‌توانیم از این بخش‌ها حفاظت کنیم. باید این کار را مردمی کنیم، قوانین نیز به‌شدت محکم است و در حال جلو بردن طرح میراث‌بانان افتخاری هستیم.

کد خبر 458575

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha