مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: ورود هر یک میلیون تن کالا به بندر چابهار ۱۳۰۰ شغل به طور مستقیم و غیرمستقیم در این استان پهناور ایجاد می‌کند.  

بندر چابهار

به گزارش همشهری «بهروز آقایی» افزود: ورود هر ۲/۵ میلیون تن کالا ۵۰۰ میلیارد تومان گردش مالی در حوزه حمل‌ونقل و ۵۰ میلیارد تومان گردش مالی در سایر شقوق خدمات‌رسانی ایجاد می‌کند که تاثیر زیادی بر رونق اشتغال منطقه دارد. وی با بیان این‌که بندر شهید بهشتی هم‌اینک ۸/۵ میلیون تن ظرفیت تخلیه و بارگیری سالانه دارد، افزود: توسعه در هر منطقه‌ای با مطالبه‌گری آغاز می‌شود؛ بنابراین می‌طلبد مطالبه‌گری‌ها در چابهار در راستای رفاه مردم، توسعه استان و محور شرق باشد. مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با بیان این‌که بندر چابهار دیگر یک بندر سنتی نیست، ادامه داد: به واسطه اقدامات توسعه‌ای انجام‌شده این بندر هم‌اینک در ویترین جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است.

وی گفت: با ایجاد تجهیزات پیشرفته و زیرساخت‌های لازم، کشتی‌هایی با ظرفیت ۳۸۰۰ TEU کانتینر در بندر چابهار پهلوگیری کرده که عملیات تخلیه و بارگیری آن در کوتاه‌ترین زمان و بهترین کیفیت انجام شده است. آقایی گفت: در فاز نخست طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار ۵ کیلومتر دایک‌گذاری در دریا، ۲۰۳ هکتار استحصال از دریا انجام شده و ۱۷۰۰ متر اسکله با درافت منفی ۱۶/۵ متر ساخته شده است. وی ادامه داد: همچنین لایروبی حوضچه‌ها و کانال‌ها به میزان ۱۵/۸ میلیون متر مکعب و ساخت موج‌شکن به طول ۱۴۷۰ متر از دیگر اقدامات اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در توسعه فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار بوده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: ۳۰ دستگاه استراتژیک شامل ۹ دستگاه جرثقیل ساحلی و محوطه‌ای، ۱۳ دستگاه انواع تجهیزات تخلیه و بارگیری و ۸ دستگاه مکنده غلات با ظرفیت ۶۰۰ تن بر ساعت در بندر چابهار مونتاژ و عملیاتی شده است. وی ادامه داد: مجموع این اقدامات باعث شده بندر چابهار به لنگرگاه امنی برای پهلوگیری کشتی‌ها تبدیل شود به گونه‌ای که حتی در فصل بادهای مونسون نیز امکان پهلوگیری ایمن کشتی‌ها در این بندر وجود دارد. آقایی گفت: عملیات ساخت برج کنترل ترافیک دریایی به عنوان نماد شهر چابهار نیز در بندر شهید بهشتی آغاز شده است.

وی با بیان این‌که سال گذشته با ورود ۹ کشتی کالای ترانزیتی از هند به افغانستان ۱۰ هزار تردد در سیستان و بلوچستان ثبت شده است، گفت: با توجه به موقعیت استراتژیک چابهار و به واسطه پیگیری‌هایی که انجام شده توانستیم توافق‌نامه ایران، هند و افغانستان را اجرایی کنیم. مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با اشاره به اشتغال روزانه ۵۰۰ تا ۶۰۰ نفر نیرو در اسکله شهید بهشتی چابهار افزود: ۵۲۶ نفر در بخش شرکت‌های سرمایه‌گذاری و ۵۲۴ نفر در پروژه‌های عمرانی بندر چابهار مشغول به کار شده‌اند. وی با بیان این‌که احیای صنعت لنج‌سازی به عنوان خواسته به‌حق مردم چابهار مطالبه ما نیز است، گفت: ۱۲ کارگاه لنج‌سازی در استان وجود دارد که در صورت احیا و رونق فعالیت می‌تواند برای بیش ‌از ۱۰ هزار نفر شغل ایجاد کند.

کد خبر 458559

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیستان و بلوچستان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha