شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: بقایای دو مومیایی و ‌تعدادی کارگاه و انبار، نتایج آخرین کاوش‌های باستان‌شناسان مصری هستند.

موميايي مصر

به گزارش ایسنا و به نقل از لایو ساینس، یک تیم باستان‌شناسی مصری روز پنجشنبه از کشف بقایای دو مومیایی مصری در دره پادشاهان خبر داد.   «دره پادشاهان» گورستانی است که مقبره «توت عنخ آمون» ‌و سایر اشراف‌زادگان مصر باستان در آن قرار دارد.

باستان‌شناسان علاوه بر کشف این دو مومیایی، چندین کارگاه باستانی نیز کشف کردند که امیدوارند این اکتشاف بتواند اطلاعات بیشتری درباره کارگرانی که در ساخت این مجموعه نقش داشتند، ارائه بدهد. این مجموعه کارگاه‌های باستانی در بخش غربی «دره پادشاهان» و در نزدیکی شهر باستانی «اقصر» واقع شده‌اند.

 به گفته «زاهی حواس» وزیر سابق آثار باستانی مصر و سرپرست این تیم باستان‌شناسی، این مجموعه کارگاه‌ها برای رنگ‌آمیزی ظروف سفالین، ساخت لوازم و ابزار مختلف و پاکسازی طلا مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

 باستان‌شناسان به محوطه‌ای ۵ متری در نزدیکی این مجموعه کارگاه‌ها برخورند که به عنوان انباری برای نگهداری ابزار و لوازم مورد استفاده قرار می‌گرفته است. این تیم آثار مختلفی از جمله یک ابزار چوبی که متنی به خط «هیروگلیف» روی آن حکاکی شده بود کشف کرد. باستان‌شناسان معتقدند کارگران از این ابزار به عنوان اهرمی برای جا به جا کردن لوازم استفاده می‌کردند.

در این بین چندین بنای مختلف که برای پخت نان، ساخت ظروف سفالین و ذخیره آب مورد استفاده قرار می‌گرفتند نیز کشف شده است. دو حلقه که بر روی یکی از آن‌ها نام «آمن هوتپ سوم» حکاکی شده است و حلقه دیگری که احتمالا به ملکه تعلق داشته نیز کشف شد. مقبره «آمن هوتب سوم» ‌ در بخش غربی این دره واقع شده است.  

در بخش شرقی دره پادشاهان  و در در نزدیکی مقبره «رامسس سوم» نیز ۱۰ تکه سفالین که نوشته‌هایی به خط «هیروگلیف» بر روی آن نقش بسته است، کشف شد.

«حواس» با اشاره به این موضوع که روند ترجمه این نوشته‌ها آغاز شده است، بیان کرد: «می‌توانیم حدس بزنیم که حداقل یکی از این نوشته‌ها درباره کارگری است که برای کار به این منطقه سفر کرده است.»

 کشف بقایای ۴۰ کلبه کوچک متعلق به  ۳,۳۰۰  سال گذشته که در نزدیکی مقبره «رامسس هفتم» ‌ قرار دارند و به عنوان انباری برای نگهداری ابزار مورد استفاده قرار می‌گرفتند نیز  از دیگر نتایج  این تیم  تحقیقات باستان‌شناسی است.

 همچنین اکتشافات بیشتری در نزدیکی مقبره «حتشپسوت» - فرعون زن -  رخ داد. بقایای دو مومیایی زن و تعدادی مجسمه‌ که به شکل انسان ساخته شده‌اند در این مکان کشف شدند.

کد خبر 458541

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha