چهارشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۱:۳۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: رییس مجلس شورای اسلامی در مراسم افتتاح 3000 هزار هکتار درختکاری در قالب طرح توسعه کمربند سبز شهر تهران گفت: یکی از روزهایی که مشتاقانه منتظر آن هستم روز 15 اسفند، روز درختکاری است.

به گزارش خانه ملت،غلامعلی حدادعادل در این مراسم که در روستای دوتویه برگزار شد با اشاره به اینکه اهتمام به درختکاری و فضای سبز یکی از شاخصه های پیشرفت امروز در جهان است، افزود: خصوصیت درختکاری امسال این است که متوجه جنوب شهر تهران شده و سراغ منطقه ای آمده که کمتر در گذشته به آن توجه می شده است.

حدادعادل خاطرنشان کرد:جنوب تهران بیش از شمال تهران نیازمند فضای سبز است، چون جنوب تهران همسایه کویر است و باید در این منطقه بیشتر فضای سبز ایجاد شود.

وی با سپاسگزاری از همه کسانی که کار را از اینجا شروع کردند و با اظهار امیدواری از اینکه سال های آینده وقتی از این منطقه عبور می کنیم شاهد صفای درختانی باشیم که امروز شاهد کاشته شدن آن هستیم، اظهار داشت:یکی از خصوصیات عصر ما ناسازگاری صنعت با طبیعت است. بشر به علم و صنعت خیلی می نازد و پیشرفت علمی و صنعتی را دستاورد بزرگی محسوب می کند. بدین معنا این حرف، حرف درستی هم می باشد؛ اما نتیجه پیشرفت صنعت این شده که طبیعت از دست رفته است.

وی گفت:ما شاهد تضاد صنعت و طبیعت هستیم. با گسترش صنعت بسیاری از ذخیره های طبیعت از بین رفته است و بسیاری از پسماندها آفت طبیعت شده است.

رئیس مجلس خاطرنشان کرد:رودخانه هایی که در گذشته مردم از آن برای زنده ماندن آب می نوشیدند امروز اگر جرعه ای از آب آن رودخانه را بنوشند خواهند مرد در دنیا خیلی از رودخانه ها این اندازه در اثر پسماندها و فاضلاب ها مسموم شده است.

وی گفت: زباله هایی که در اثر جمعیت های انبوه گرد آمده، به یک مشکل بزرگ در مدیریت شهری مبدل شده است. همچنین موادی که از طبیعت استخراج می شود ولی دوباره به طبیعت برنمی گردد، با بررسی این مواد متوجه شدند که برخی از این مواد 300 سال طول می کشد تا دوباره در فضای باز تجزیه شده و به طبیعت مبدل گردد. این ها از عوارض منفی رشد علم و صنعت است.

حدادعادل ادامه داد:در چنین شرایطی مساله حفظ محیط زیست بعنوان یک علم و مهندسی و مدیریت جدید، امروز دغدغه مهم مسئولان در کشورهاست.در اروپا بسیاری از احزاب اصولا با ادعای طرفداری از محیط زیست در فعالیت های سیاسی شرکت می کنند و کلمه سبز را به اسم خود اضافه کرده تا مردم به آنها جذب شوند.

وی با بیان اینکه مساله محیط زیست یک مساله جهانی است، افزود: در حفظ محیط زیست، فضای سبز بسیار مهم است و ما شاهد شهرهای بزرگی هستیم که وقتی از هواپیما به آن شهرها نگاه می کنیم می بینیم این شهر منظره عمومی اش سیمان و آهن بوده و شهر خاکستری است.گه گاه یک تک درخت در خانه ای دیده می شود. این سرنوشت شهرسازی نوین در کشورهای جهان سوم است.

حدادعادل ادامه داد:اهتمام به درختکاری و فضای سبز یکی از شاخصه های پیشرفت امروز در جهان است. وقتی به یک شهر نگاه می کنیم و می خواهیم درباره مدیریت شهری قضاوت کنیم ملاک را ساختمان بلند نگیریم، بلکه فضای سبز و درختکاری باید ملاک باشد، زیرا برای ساختمان های بلند انگیزه اقتصادی وجود دارد. آنچه که همت و دلسوزی و مدیریت می خواهد درختکاری و فضای سبز است.

رئیس مجلس با اشاره موفق بودن شهرداری تهران طی سال های اخیر اظهار کرد:تعداد پارک ها اضافه شده و به نحو خوبی اداره می شود. در تابستان ها مردم تا دیروقت از این پارک ها استفاده کرده و تفریح می کنند. فضای سبز نعمتی برای تهران است. درختکاری هم که مرتبا انجام می شود. لذا از خدماتی که به تهران می شود تشکر می کنیم.

حدادعادل با اشاره به برخی خدمات شهرداری گفت: این ساختمان های بلند و بزرگراه ها نباید ما را از مشکلات شهر تهران دور کند و یکی از راه ها کمربند سبز است که امیدوارم بیشتر شود. کمربند خوب، کمربند کاملی است که دور تا دور شهر تهران فضای سبز باشد و ما هر سال شاهد پیشرفت باشیم و به گونه ای شود که وقتی تهران را از دور تماشا می کنیم سبزی در آن غریب نباشد و فضای سبز در آن استثنا نباشد.

وی افزود: ما می توانیم تهران را به یک باغ شهر تبدیل کنیم. تهران که در پشت ارتفاعات البرز قرار دارد در گذشته جز شمال ایران محسوب می شده است، اما دود، ماشین، آسفالت و سیمان و تیرآهن، این منطقه را از نظر اقلیمی تغییر داده است. انشاالله با تلاش شهرداری تهران زیبا، با صفا و سالم تر شود و مردم از زندگی در این شهر احساس آسایش کنند.

وی در خصوص حضور در انتخابات نیز توصیه کرد:جمعه هفته آینده حتما در انتخابات شرکت می کنید که نفس شرکت در انتخابات بعنوان یک وظیفه ملی ضرورت دارد، همانطور که مردم در راهپیمایی 22 بهمن شرکت کردند انشاالله در انتخابات 24 اسفند هم شرکت می کنند.

حدادعادل گفت: امیدواریم تهران یک شهری شود که هر چه بهتر و مجهزتر شود. البته برای این شهر زحمت کشیده می شود و یکی از راه های درک کاری که انجام می شود سفر کردن و دیدن شهرهای بزرگ در مقیاس تهران است. زیرا برای حفظ نظافت این شهر کار انجام می شود و یکی از افتخارات جمهوری اسلامی ایران است و سفرای خارجی مقیم ایران نیز به این واقعیت اعتراف دارند و این حکایت از مدیریت خوب جمهوری اسلامی خصوصا در شهرداری دارد که باید از همه نیروهایی که این شهر را اداره می کنند تشکر کنیم.

غلامعلی حدادعادل در این مراسم با کاشت نهالی این روز را گرامی داشت.

کد خبر 45849

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز