مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۰۷:۲۳
۰ نفر

سارا گلابگیریان- یزد- خبرنگار: «استان یزد دارای رتبه اول کشور در نرخ تورم لوازم خانگی» خبری بود که بسیاری از کاسبان لوازم خانگی را شوکه کرد، چراکه آنها اعتقاد دارند قیمت لوازم خانگی در یزد نسبت به استان‌های دیگر به مراتب کمتر است.

شفاف‌سازی قیمت‌ها در بازار لوازم خانگی یزد

براساس گزارشی که یکی از فعالان اقتصادی از مرکز آمار ایران استخراج کرده است، استان یزد با افزایش ۸۳ درصدی قیمت کالا در شهریورماه امسال نسبت به شهریور سال گذشته رتبه اول تورم لوازم خانگی کشور را دارد. در این آمار ارائه شده آمده است که در این مدت نرخ تورم لوازم خانگی در کشور به طور متوسط ۵۷ درصد بوده است، در حالی که نرخ تورم یزد ۸۳ درصد اعلام شده است. کسبه یزدی از ارائه این آمار تعجب کردند. آنها با اشاره به انصاف کاسبان یزدی و تلاش برای جذب مشتری در رکود بازار، این ادعا را کاملا بی‌اساس می‌دانند. آنها این آمار را قابل استناد نمی‌دانند و معتقدند که جنس با کیفیت با قیمت مناسب در بازار موجود است و آنچه در این بازار کم است، مشتری است.

  • انصاف کسبه یزدی

یکی از فروشندگان لوازم خانگی می‌گوید: کسبه این تجربه را دارند که در شرایط رکود نباید قیمت را بالا اعلام کنند، چراکه همین تعداد محدود مشتری را هم از دست خواهند داد و محال است که نرخ تورم لوازم خانگی در یزد نسبت به استان‌های دیگر بیشتر باشد، بلکه برعکس است. «مرتضی شریفی» می‌افزاید: مشتریان لوازم خانگی از آغاز تحریم‌ها از سال ۹۶ به مراتب کاهش یافته است و کاسب نیز با توجه به شرایط قطعا به سمت گران‌فروشی نخواهد رفت. وی ادامه می‌دهد: این آمار اصرار به گران‌فروشی کسبه یزدی در کشور دارد که این ادعا اصلا صحت ندارد. کسبه یزد از دیرباز به انصاف شهره بودند و در این صنف نیز همین وضعیت برقرار است.

  • کاهش شدید خرید لوازم خانگی

یکی دیگر از فروشندگان خرد لوازم خانگی می‌گوید: تقاضا برای خرید لوازم خانگی به شدت کاهش یافته است و مردم بنا بر ضرورت به خرید اقدام می‌کنند، از این رو کسبه حتما تلاش می‌کنند که همین تعداد محدود مشتری را راضی نگه دارند. «رضا محبی» ادامه می‌دهد: قیمت توزیع لوازم خانگی در بازار برای همه استان‌های کشور تقریبا یکسان است، پس این ادعا که بالا بودن نرخ تورم در استان متوجه کسبه است، واقعیت ندارد. وی می‌افزاید: همچنین نرخ تورم لوازم خانگی با توجه به ثابت بودن قیمت‌های عرضه، در همه نقاط کشور تفاوت چندانی ندارد و این اختلاف فاحش عنوان شده برای نرخ تورم لوازم خانگی در استان یزد ممکن نیست.

  • افزایش بیش از ۳ برابری قیمت

یکی از بانوان یزدی به گرانی لوازم خانگی در بازار استان اشاره می‌کند و می‌افزاید: نمی‌دانم که تورم در استان یزد نسبت به استان‌های دیگر چه تفاوتی دارد اما آنچه مسلم است قیمت‌ها در یکی دو سال اخیر بیش از ۳ برابر افزایش یافته است. «زهرا میررکنی» می‌افزاید: بیشترین مراجعه مردم برای خرید لوازم خانگی مربوط به خریدهای اجباری از جمله تامین جهیزیه است اما با این حال، مردم تا می‌توانند دست به عصا راه می‌روند چراکه با این قیمت‌ها، پولی برای خرید سایر نیازهای زوج‌های جوان باقی نمی‌ماند.

این بانو می‌گوید: نظارت بر بازار و کنترل کیفیت اجناس از اهمیت بسزایی برخوردار است و باید در این شرایط جلوی هرگونه گران‌فروشی و کلاهبرداری را گرفت چراکه گرانی‌ها کمر مردم را خم کرده است. وی ادامه می‌دهد: در این گرانی‌ها اگر وسیله‌ای در خانه خراب شود، اولین گزینه مورد نظر خانواده‌ها تعمیر و در غیر این صورت خرید نوع دست دوم آن است، اما باید شرایطی را فراهم کرد که مردم از مراجعه به بازار برای خرید لوازم خانگی جدید ترس نداشته باشند.

  • ضرورت بررسی منابع آمارگیری

رئیس اتحادیه صنف لوازم خانگی یزد می‌گوید: باید بررسی کرد که آمار نرخ تورم لوازم خانگی در استان یزد چطور استخراج شده است، اما قطعا می‌توان گفت که این آمار صحت ندارد. «محمدهادی قیامت» می‌افزاید: جدای از صنف لوازم خانگی، تمام اجناسی که کسبه یزدی می‌فروشند در مقایسه با کل کشور ارزان‌تر است و تجار یزدی طوری فعال و خوش‌حساب بودند که از گذشته حتی نیاز استان‌های همجوار را تامین می‌کردند و این خصیصه همچنان پابرجا است. وی ادامه می‌دهد: مقایسه شهریور پارسال و امسال این نرخ تورم را نشان نمی‌دهد و به طور قطع می‌توان گفت که قیمت عرضه لوازم خانگی در استان یزد نسبت به استان‌های همجوار به مراتب کمتر است.

  • افزایش ۳ برابری قیمت‌ها از سال ۹۶

رئیس اتحادیه صنف لوازم خانگی یزد می‌گوید: از دی ماه سال ۹۶ با شروع تحریم‌ها تا پایان سال ۹۷ حدودا اجناس ۳ برابر شده است که نشان از تورم ۳۰۰ درصدی است. نیمه اول سال ۹۷ گرانی ۴۰ درصدی، نیمه دوم سال ۹۷ گرانی ۶۰ درصدی و نیمه اول سال ۹۸ نیز گرانی ۴۰ درصدی را پشت سر گذاشتیم. وی تاکید می‌کند: به این ترتیب می‌توان گفت که تورم ۳۰۰ درصدی مربوط به ۲۰ ماه از سال ۹۶ تا ۹۸ است. در مقاطعی از این بازه زمانی درصد تورم بیشتر و در مقاطعی نیز کمتر بوده است. قیامت اظهار می‌کند: اما در هر صورت مقایسه شهریور سال قبل با امسال مبنای درستی برای آمارگیری نیست و آمار ارائه شده نیز صحت ندارد. باید دید این آمار براساس مصرف خانوار استخراج شده یا در اثر نمونه‌گیری از کسبه بوده است. وی توضیح می‌دهد: در هر صورت اطلاعات درستی در اختیار ماموران آماربرداری قرار نگرفته است و باید به سراغ کسبه‌ای رفت که سال‌ها در این صنف تجربه دارند و موی خود را سپید کرده‌اند.

  • نظارت بر بازار لوازم خانگی 

مسئول نظارت و بازرسی اتاق اصناف مرکز استان یزد از انجام ۲۳۰ مورد بازرسی از فعالان صنف لوازم خانگی یزد خبر می‌دهد و می‌افزاید: این بازرسی‌ها به شناسایی ۴۰ واحد متخلف منجر شده است.   «محسن مظفری‌زاده» می‌افزاید: در این مدت ۱۳ مورد شکایت مردمی از فروشگاه‌های لوازم خانگی به اتاق اصناف گزارش شده است. وی از تشکیل ۴۰ پرونده تخلف در سال جاری خبر می‌دهد و می‌افزاید: این پرونده‌ها مربوط به کالاهایی چون یخچال، اجاق گاز، جارو برقی، چرخ خیاطی، تلوزیون و کولر گازی است. مسئول نظارت و بازرسی اتاق اصناف مرکز استان یزد می‌گوید: تخلفات این پرونده‌ها شامل خسارت وارده به شاکی، عدم درج قیمت، گران‌فروشی و عدم صدور صورت‌حساب بوده است. وی از ادامه نظارت بر بازرسی‌ها برای جلوگیری از کم‌فروشی و گران‌فروشی در بازار به‌ویژه صنف لوازم خانگی خبر می‌دهد و می‌افزاید: مردم می‌توانند موارد مربوط به تخلفات اصناف را با شماره ۳۶۲۹۱۷۱۹ به اتاق اصناف اعلام کنند.

  • رکود و سکوت بازار

رئیس اتحادیه صنف لوازم خانگی یزد می‌گوید: در حال حاضر بازار به شدت در رکود به سر می‌برد این در حالی است که جنس با کیفیت و قیمت مصوب در بازار عرضه می‌شود. «محمدهادی قیامت» ادامه می‌دهد: امسال اجناس شرکت‌های خارجی به دلیل نبود مشتری ۲۰ تا ۵۰ درصد ارزان‌تر و فروش نقدی نیز به فروش تعهدی تبدیل شده است. وی می‌افزاید: البته برخی از شرکت‌های داخلی با شروع سال نسبت به گران کردن اجناس اقدام کردند اما بعد از مواجهه با رکود بازار دوباره قیمت‌ها تعدیل شد.

  • تاثیر شرایط فروش بر گرانی لوازم خانگی

یاسین دهقان-  یزد- خبرنگار :افزایش قیمت افسارگسیخته لوازم خانگی در شرایط اقتصادی کشور، تاثیر بسیار زیادی در مصرف و عرضه گذاشته است. برای مثال برخی از تولیدکنندگان با مدیریت عرضه جنس در بازار، آن را به نفع خود تمام می‌کنند و در این میان فشار آن به مصرف‌کنندگان وارد می‌شود. با توجه به مصوبه دولت مبنی بر مجاز نبودن افزایش بیش از ۱۰ درصدی قیمت کالا، برخی از تولیدکنندگان از اواخر ماه جنس به بازار عرضه نمی‌کنند و با شروع ماه جدید، ۱۰ درصد به قیمت‌ها می‌افزایند، در نتیجه قانون را دور می‌زنند و به هدف خود که کسب سود بیشتر است، می‌رسند.

به همین ترتیب است که نرخ تورم لوازم خانگی در کشور و به تبع آن استان یزد بالا رفته، اما در یزد این وضعیت تاثیر کمتری داشته است. انصاف کسبه یزدی پا به میان گذاشته و باعث شده است که تاثیر قیمت‌ها در بازار نه چندان زیاد، اما تا اندازه‌ای کمتر شود. برای مثال کسبه یزدی اجناس قدیمی را به قیمت گذشته به مشتری عرضه می‌کنند و زمانی که جنس گران می‌شود، نرخ جدید را اعمال می‌کنند. آنها وضعیت مشتری را در نظر می‌گیرند. کسبه یزدی هم شرایط مردم را می‌سنجند و هم حساب کار خود را دارند؛ چراکه گرانی بیش از اندازه، مشتریان آنها را روز به روز کمتر می‌کند. این وضعیت باعث می‌شود که مردم به جای خرید اجناس نو، نسبت به خرید اجناس دست دوم اقدام کنند، از این رو رعایت انصاف در فروش باعث می‌شود که مردم به بازار اعتماد بیشتری داشته باشند.

رکود حاکم بر بازار لوازم خانگی نشان می‌دهد که مردم در شرایط تورم، مگر از روی ناچاری، تن به خرید نمی‌دهند و حاضرند با وسایل قبلی خوب تا کنند تا نیازی به خرید اجناس جدید نباشد. تنها مشتریان امروز بازار لوازم خانگی یزد، نوعروسانی هستند که برای تامین نیازهای زندگی جدید به بازار مراجعه می‌کنند. آنها نیز فقط ملزومات را خریداری می‌کنند.

با این اوصاف شرایط بازار یزد را نسبت به استان‌های دیگر کشور بهتر است، اما تورم در همه جای کشور وجود دارد و اصلی‌ترین دلیل آن تامین بخش عمده‌ای از لوازم خانگی مصرفی مردم از تولیدکنندگان خارجی و بی‌اعتمادی آنها به تولیدات داخلی است. قطعا با بالا بردن کیفیت تولیدات داخلی، مدیریت بازار لوازم خانگی بهتر انجام خواهد شد تا از تورم و رکود این بازار کاسته شود.

کد خبر 458478

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار یزد

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha