مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۰۶:۲۲
۰ نفر

فاطمه کاظمی-  همدان ـ خبرنگار:  این روزها در همدان هفدهمین نمایشگاه گیاهان دارویی، ماهیان زینتی و ادوات باغبانی همراه با دهمین نمایشگاه هدایا و یادگاری برپاست.

ایجاد زنجیره‌ تولید گیاهان دارویی

مسئولان استان معتقدند همدان در زمینه کشت گیاهان دارویی و همچنین گل‌ها و گیاهان زینتی حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد. در حال حاضر ۴۰۰ نوع گیاه دارویی در استان کشت می‌شود و ۸/۷ درصد زمین‌های زیر کشت استان به کشت گل‌ها و گیاهان زینتی اختصاص دارد. یک میلیون و ۵۳۷ هزار گل شاخه‌بریده، ۹۴۶ هزار گیاه آپارتمانی، ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار بوته گیاهان فصلی و ۲۳۶ هزار بوته درخت و درختچه زینتی میزان تولید گل و گیاه استان را در سال گذشته تشکیل می‌دهند.  

  • استان فعال در کشاورزی

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی همدان می‌گوید: استان همدان استانی فعال در بخش کشاورزی است و نزدیک به ۹/۴ میلیون تن تولید در این بخش دارد که رقم قابل توجهی محسوب می‌شود. می‌توان گفت بخش کشاورزی استان همدان یکی از بخش‌های فعال اقتصادی این استان است.  شهرام پرورش بیان می‌کند: ۱۱۵ بهره‌بردار در این بخش فعالیت می‌کنند که ۵/۲۷ درصد اشتغال استان و ۴/۲ درصد از ارزش افزوده کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده‌اند. از ۹/۴ میلیون تولیدی که در بخش کشاورزی داریم ۵/۷۴ درصد مربوط به بخش زراعت، ۱/۱۵ درصد مربوط به بخش باغبانی و ۴/۱۰ درصد مربوط به بخش دام و طیور است. وی ادامه می‌دهد: این آمار و ارقام نشان می‌دهد با وجود این‌که همدان ۵/۲ درصد از وسعت کشور را به خود اختصاص داده، اما ۵/۴ درصد از تولید کشاورزی کشور را از آن خود کرده است.

بنابراین با وجود این‌که همدان وسعت زیادی ندارد، در تولید توانسته است بخش عمده‌ای را به خود اختصاص دهد. این مقام مسئول با بیان این‌که ایران هفدهمین تولیدکننده گل و گیاه در دنیا محسوب می‌شود، می‌افزاید: با وجود این متاسفانه ایران در بازار صادراتی رتبه ۱۰۷ را دارد و نیاز است فعالان اقتصادی در کشور و استان در بخش بسته‌بندی، صادرات و دیگر بخش‌های مربوط به کشت گل و گیاه فعالیت جدی‌تری داشته باشند. ۴ تا ۵ شاخه گل رز می‌تواند به اندازه یک بشکه نفت برای کشور عایدی داشته باشد و ما به دنبال این هستیم که فعالیتمان را در زمینه گل و گیاه چه از نظر کمی و چه از نظر کیفی افزایش دهیم.

  • توسعه گلخانه‌ها

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی همدان درباره وضعیت گلخانه‌های استان می‌گوید: از آنجایی که یکی از برنامه‌های مهم سازمان جهاد کشاورزی استان توسعه گلخانه‌هاست تا پایان سال ۹۷ حدود ۱۰۷ هکتار گلخانه در همدان وجود داشته که نسبت به سال ۹۲ حدود ۴۳ هکتار افزایش یافته است. طبق برنامه‌ریزی انجام‌شده تا ۳ سال آینده ۲۱۰ هکتار گلخانه در استان راه‌اندازی خواهد شد که به صرفه‌جویی در مصرف آب، افزایش تولید و همچنین فضای تولید در گلخانه‌ها از نظر سم، کود و سایر نهاده‌های لازم برای رشد گیاه کمک شایانی خواهد کرد. به موضوع حفظ محیط‌ زیست نیز توجه می‌شود. وی با بیان این‌که ۱۸ میلیون مترمکعب صرفه‌جویی در مصرف آب حاصل فعالیت ۱۰۷ هکتار گلخانه در استان است، توضیح می‌دهد: با توسعه گلخانه‌ها صرفه‌جویی در مصرف آب که چالش بزرگ کشور ماست، مدنظر قرار خواهد گرفت. به ازای هر هکتار گلخانه‌ای که در استان راه‌اندازی شود برای ۱۱ نفر اشتغال مستقیم و برای بیش از ۳۰ نفر اشتغال غیرمستقیم ایجاد خواهد شد.  

  •  ۲۰ واحد فعال

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی همدان درباره واحدهای فعال در حوزه تولید گل و گیاه نیز اظهار می‌کند: طبق آمار سال ۹۷ حدود ۲۰ واحد تولیدی در این زمینه فعالیت دارند که ۷ تا ۸ هکتار را به خود اختصاص داده‌اند. از این رقم ۴/۴ هکتار در گلخانه و ۴/۳ هکتار نیز در فضای باز فعالند.  پرورش می‌افزاید: یک میلیون و ۵۳۷ هزار گل شاخه‌بریده، ۹۴۶ هزار گیاه آپارتمانی، ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار بوته گیاهان فصلی و ۲۳۶ هزار بوته درخت و درختچه زینتی میزان تولید گل و گیاه استان را در سال گذشته تشکیل می‌دهند.  

  • کشت زعفران

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی همدان با بیان این‌که همدان در زمینه تولید گیاهان دارویی سابقه بالایی دارد، می‌گوید: برنامه ما این است که تا پایان سال ۹۸ حدود ۲۰۰ هکتار زمین زیر کشت زعفران داشته باشیم، چراکه طبق منابع موثق بنیان کشت این گیاه دارویی در شیب جنوبی دامنه الوند و جورقان گذاشته شده است پس همدان ظرفیت بالایی در این زمینه دارد. حالا این‌که چرا کشت زعفران در استان ما توسعه پیدا نکرده باید گفت گیاه زعفران در مناطق با خاک فقیر و کم‌آب قابل کشت است و بنابراین در دیگر استان‌ها اقبال بیشتری به کشت آن شده و در همدان به کشت محصولات پایدارتر توجه شده است. پرورش یادآور می‌شود: ایجاد زنجیره‌های تولید در زمینه کشت گیاهان دارویی از دیگر برنامه‌های مهم سازمان جهاد کشاورزی استان همدان است. بدین‌ترتیب می‌توانیم محصولاتی مانند زعفران و گل محمدی را به صورت زنجیره‌ای در استان تولید کنیم و بسته‌بندی، صنعت و صادرات را نیز مدنظر داشته باشیم.  

  • رازیانه

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی همدان تصریح می‌کند: نکته قابل توجه این‌که رازیانه استان همدان به سایر کشورها صادر می‌شود و می‌توانیم این گیاه را صرفا به صورت خام صادر نکنیم و عطر و سایر اسانس‌هایی را که از رازیانه گرفته می‌شود در استان فراوری کنیم. بیش از ۵۰ درصد گشنیز کشور در همدان تولید می‌شود که نهاوند در این زمینه سرآمد است و شهرستان‌های تویسرکان و اسدآباد نیز در این زمینه حرف‌های بسیاری برای گفتن دارند.

پرورش ادامه می‌دهد: همدان در زمینه کشت گیاهان دارویی حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد و بیش از ۴۰۰ نوع گیاه دارویی به صورت سنتی و صنعتی در این استان کشت می‌شود. امیدواریم کشاورزی استان با وضعیت مناسبی که دارد حفاظت از خاک و آب، پایداری تولید و تولید محصول سالم را مدنظر داشته باشد کما این‌که میانگین مصرف سموم استان پایین‌تر میانگین کشوری است. این مقوله به حفاظت از محیط‌زیست کمک بسیاری خواهد کرد.

کد خبر 458477

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha