همشهری آنلاین: ماری یوانویچ، سفیر سابق آمریکا در اوکراین روند استیضاح دونالد ترامپ‌ در کنگره آمریکا شهادت داد که ترامپ شخصا با فشار بر وزارت خارجه باعث برکناری او از مقامش شده است.

Yovanovitch

به گزارش آسوشیتدپرس یوانوویچ که با وجودی که ترامپ همکاری ماموران دولتش را با کمیته‌های تحقیقات درباره استیضاحش ممنوع کرده است، روز جمعه ۱۹ مهر به احضار نمایندگان کنگره برای شهادت پاسخ مثبت داد.

یووانویچ گفت در ماه مه (اردیبهشت)‌ به طور ناگهانی از مقام خود برکنار شد و گفت ئیس‌جمهور اعتمادش را به او از دست داده بود. به گفته یووانویچ کارزاری هماهنگ بر ضد او وجود داشته و ترامپ شخصا با فشار بر مقامات وزارت خارجه باعث کنار گذاشتن از مقام سفارت پس از گذشت تقریبا یک سال از ماموریتش شده است.

به گفته یووانویچ برکناری او بر اساس ادعاهایی دروغین و بی‌پایه افرادی بوده است که انگیزه‌هایی مشکوک داشته‌اند.

یووانویچ اکنون پژوهشگر وزارت خارجه آمریکا در دانشگاه جرج‌تاون واشنگتن است.

ترامپ اوایل این هفته گفته بود همه مقامات دولتش را از شهادت در روند استیضاح در کنگره منع می‌کند، چرا این این استیضاح را ناعادلانه و «نامشروع» می‌شمارد.

هنوز روشن نیست آیا حضور یووانویچ در کنگره به معنای تغییر در راهبرد کاخ سفید در این باره است یا اینکه او برخلاف دستورات عمل کرده است.

دموکرات‌ها در کنگره آمریکا در حال تحقیق در مورد نقش ترامپ در فشار آوردن بر مقامات اوکراین برای تحقیقات درباره فساد مالی ادعایی جو بایدن، رقیب انتخاباتی ترامپ در سال ۲۰۲۰ و پسرش هستند. یووانویچ هنگامی از مقام سفارت در کیف پایتخت اوکراین فرا خوانده شد که همزمان رودی جولیانی، وکیل شخصی ترامپ که مقام رسمی دولتی ندارد، به مقامات این کشور فشار می‌آورد تا تحقیقاتی را درباره اتهامات بی‌پایه فساد مالی بر ضد بایدن و پسرش آغاز کنند.

کد خبر 458462

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha