مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۹
۰ نفر

رمضان نوری - ایلام –خبرنگار:  شهرستان مهران با مرکزیت شهر مهران در ۱۰۰ کیلومتری جنوب شرقی ایلام و مسیر ایلام به دهلران قرار دارد. این شهر در فاصله ۱۵۷ کیلومتری بغداد و ۲۹۰ کیلومتری کربلای معلی واقع شده است.

اربعین

وجود پایانه مرزی و فاصله کم این شهر با شهرهای مذهبی عراق باعث شده است در ایام مختلف سال، به خصوص در اربعین، خیل عظیم جمعیت از طریق آن به عتبات عالیات سفر کنند. مرز مهران این روزها شاهد حضور جمعیت عاشقان حسینی از سراسر کشور است؛ جمعیتی که امسال زودتر از سال‌های گذشته خود را به این مرز رسانده و به رسم هر سال مردم استان نیز با شور و شوق از زائران پذیرایی می‌کنند. مسیر ۱۱ کیلومتری پل زائر تا پایانه مرزی در حالی که برای ورود خودروها ممنوع شده، مملو از جمعیت پیاده‌ای است که شتابان در حال حرکت به سوی پایانه مرزی و رفتن به کربلاست.

اینجا از خستگی هیچ خبری نیست؛ فقط شور و شوق، دلدادگی و عشق است. سیل خروشان جمعیت در مسیر پل زائر تا پایانه مرزی مهران قابل توصیف نیست. آنچه در دل این جمعیت می‌توان دید عشق به حسین است. تردد خودروهای زائران در محورهای ارتباطی استان و شهرستان مهران بیشتر و بیش از ۴۰ درصد ظرفیت پارکینگ بزرگ اربعین در مهران پر شده است. خوشبختانه با همتی که همه مسئولان اعم از اجرایی، نظامی و انتظامی در خدمت‌رسانی به زائران دارند، هماهنگی بسیار خوبی حاکم است و کمترین مشکل در تردد زائران وجود دارد.

  • استقبال از زوار با دل و جان 

یکی از شهروندان ایلامی در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری بیان می‌کند: هر سال در ایام اربعین موکب‌هایی در کمربندی شهر ایلام برپا می‌شود و تمام روزها در آنجا برای پذیرایی از زوار حضور دارم. «محمد چرخنده» می‌افزاید: علاوه بر پذیرایی از زوار، هرکدام از زوار که بخواهند استراحت کنند، آنها را به محل‌های اسکان راهنمایی می‌کنیم. وی با اشاره به شور و شوق مردم ایلام برای پذیرایی و خدمات‌دهی به زوار می‌گوید: مردم استان در این ایام با دل و جان از زوار استقبال می‌کنند. چرخنده ادامه می‌دهد: مردم در شهرهای مختلف استان کمک‌های زیادی به موکب‌ها برای پذیرایی از زوار انجام می‌دهند. آنها تا خارج شدن زوار از استان در زمان برگشت پای کار هستند.

  • مساجد ایلام؛ آماده اسکان اضطراری 

یکی از دیگر از شهروندان ایلامی در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری اظهار می‌کند: تمامی مساجد شهر ایلام را برای اسکان و پذیرایی از زوار هنگام ازدحام جمعیت آماده کرده‌ایم. «کریم عباسی» ادامه می‌دهد: در مساجد، علاوه بر اسکان، با غذای گرم از زوار پذیرایی می‌شود. وی می‌گوید: زائران وقتی وارد ایلام می‌شوند، دغدغه‌ای برای خروج از مرز نخواهند داشت، چراکه به خوبی از مهمان‌نوازی مردم این استان آگاهی دارند. عباسی می‌افزاید: میزبانی مردم استان ایلام از میلیون‌ها زائر اباعبدالله الحسین(ع) مدال افتخاری برای مردم این استان است. علاوه بر این، تعدادی از مردم استان در راه‌ها برای پذیرایی و خدمت‌رسانی سیاه‌چادر برپا کرده‌اند و با پخت نان و غذاهای محلی از زوار پذیرایی می‌کنند.

  • فعالیت ۱۸۰ موکب در استان

رئیس کمیته مشارکت‌های مردمی، اسکان و تغذیه ستاد اربعین استان ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری بیان می‌کند: هم‌زمان با تردد زوار اربعین در ایلام، خدمات‌دهی بیش از ۱۸۰ موکب در سراسر این استان آغاز شده است. «محمد علوی‌فر» می‌افزاید: بیش از ۱۴۰ آشپزخانه خانگی کار خدمات‌رسانی به زائرین اباعبدالله حسین(ع) را بر عهده دارند.

وی با اشاره به این‌که ۴۲ مسجد و حسینیه نیز برای اسکان زائران آماده شده است، می‌گوید: اربعین موهبت و لطف الهی به استان ایلام برای پذیرایی از زوار اباعبدلله الحسین(ع) است و باید وجهه مردمی حماسه اربعین تقویت شود. علوی‌فر ادامه می‌دهد: بیشتر موکب‌ها در شهرستان‌های مهران، دهلران، ایلام، ایوان، آبدانان، ملکشاهی و... مستقرند و علاوه بر اسکان و پذیرایی از زائران، مواد خوراکی مورد نیاز آنها را نظیر غذای گرم، آب معدنی و چای تامین می‌کنند.

  • آماده‌سازی تمامی امکانات استان برای اسکان زوار

رئیس قرارگاه اربعین استان ایلام نیز در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری بیان می‌کند: هیچ مشکلی در زمینه اسکان و تغذیه زوار اربعین حسینی در استان ایلام و شهر مهران وجود ندارد. «احمد کرمی» ادامه می‌دهد: همه دستگاه‌های امدادی و خدمات‌رسان پای کار هستند. از قبل تقسیم وظایف نیز انجام شده است و در زمینه پذیرایی و اسکان اضطراری و سایر موضوعات اربعین مشکلی نداریم. وی می‌گوید: تمهیدات لازم در خصوص بارش باران طی ایام اربعین در استان ایلام اندیشیده و تمامی امکانات در این زمینه برای اسکان اضطراری فراهم شده است.

کرمی با اشاره به این‌که چادرهای هلال احمر نیز در مرز مهران برپا شده‌اند، می‌افزاید: علاوه بر ایجاد سایت اسکان اضطراری با ظرفیت ۱۰ هزار نفر در مهران، امکان اسکان اضطراری در تمام شهرستان‌های مسیر تردد زوار در نظر گرفته شده است. وی می‌گوید: مساجد، مدارس، محل‌های اسکان و ورزشگاه‌ها، سایت‌های جمعیت هلال‌ احمر و سپاه پاسداران در کنار ۷۰ موکبی که در مرز مهران برپا شده‌اند، همگی در زمره جاهایی هستند که می‌توانند به زائران خدمات اسکان را در این مرز ارائه کنند لذا مردم نباید نگران اسکان باشند.

  • آمادگی اقامتگاه‌های سپاه در مرز مهران 

همچنین، معاون اجرایی سپاه امیرالمومنین(ع) استان ایلام می‌گوید: اقامتگاه‌های سپاه در میدان و اردوگاه اربعین برای پذیرش و اسکان زائران اربعین مهیا شده است. سرهنگ «شهریار یوسفی» با بیان این‌که اقامتگاه میدان اربعین در محل پایانه مرزی مهران و اردوگاه بعد از پل زائر با ظرفیت ۵۰ هزار نفر در شبانه‌روز جانمایی شده است، ادامه می‌دهد: علاوه بر این، موکب‌ها و ایستگاه‌های صلواتی بین ۱۵ تا ۴۵ هزار وعده غذا و نوشیدنی بین زائران تقسیم می‌کنند.  

کد خبر 458438

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha