شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۰۳:۲۸
۰ نفر

محمد توفیق مشیرپناهی - سنندج- خبرنگار: میزان رشد و توسعه‌یافتگی در هر کشوری ارتباط مستقیم با میزان مطالعه در آن فرهنگ و کشور دارد.

نمایشگاه کتاب

این نکته که کتابخوانی تاثیر مهمی در زندگی افراد دارد بر کسی پوشیده نیست. افراد با مطالعه کتاب و بالا بردن آگاهی، اطلاعات و بینش خود می‌توانند زندگی بهتری داشته باشند و این آگاهی و توانایی و دانایی در رشد و توسعه کشور در بلندمدت نیز موثر خواهد بود. براساس تحقیقات انجام شده، کشورهای جهان سوم بنا به دلایلی کمترین سرانه مطالعه را دارند و ایران هم در زمره آنها قرار دارد. در استان کردستان نیز شاهد این امر هستیم و مسئولان و متولیان فرهنگی درصدد افزایش آن بوده‌اند؛ برگزاری برنامه‌های فرهنگی از جمله نمایشگاه بین‌المللی کتاب یکی از این اقدامات مناسب است، به‌طوری که مسئولان وضعیت کنونی سرانه مطالعه را نسبت به گذشته بهتر می‌دانند.

  • سرانه مطالعه در استان بالاست 

صاحب یکی از کتاب‌فروشی‌های مطرح سنندج که چندین سال است در این عرصه فعالیت دارد، در این باره می‌گوید: طبق آمار و مطالعات صورت گرفته در کشور، سرانه مطالعه کردستان در حد مقبولی قرار دارد و برگزاری نمایشگاه‌های مختلف در استان گواه این امر است، اما در شهر کوچکی مانند سنندج با افزایش نرخ کتاب قدرت خرید مردم نسبت به گذشته کمتر شده است، به نوعی که یکی از اقلام ضروری سبد خرید شهروندان محسوب نمی‌شود.

«کاوان ابراهیمی» می‌افزاید: کتاب مخاطبین خاص خود را دارد و بیشتر این افراد از وضعیت مطلوب اقتصادی برخوردار نیستند، در نتیجه گرایش به مطالعه کمتر شده و سرانه مطالعه تا حدودی تنزل یافته است. وی ادامه می‌دهد: مطالعه در منش، گفتمان، دیدگاه و روان فرد تاثیرگذار است. آستانه انتقاد شخص را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود فرد به جامعه پیرامون خود توجه بیشتری داشته باشد و با مشارکت‌های مدنی در انتخاب آینده‌ای روشن برای جامعه خود سهیم باشد، بنابراین تنزل سرانه مطالعه تبعات فراوانی از قبیل بزهکاری‌های اجتماعی، تربیت نادرست فرزندان و... را در پی خواهد داشت.

  • آشفتگی بازار کتاب

کارشناس و فعال عرصه فرهنگی کتاب در مورد افزایش قیمت کتاب می‌گوید: بی‌شک همچون اجناس دیگر کتاب هم از زلزله اقتصادی بی‌نصیب نمانده و در حال حاضر بیشتر از همیشه خود را روی تخته‌پاره‌ای در اقیانوسی طوفانی می‌بیند. «علی احمدی» می‌افزاید: مساله افزایش قیمت کتاب تنها مربوط به گرانی‌های اخیر سال جاری نیست. از سال ۸۴ که دوره اوج بازار کتاب و مطبوعات محسوب می‌شود به بعد، آشفتگی در بازار کتاب به وجود آمد.

وی ادامه می‌دهد: افزایش قیمت کتاب و آثار ناشی از آن به عوامل مختلفی از قبیل آشفتگی فضای سیاسی، گسترش فضای مجازی، تورم و رکود بازار در نیمه دوم دهه ۸۰ و مسائل دیگر بستگی دارد. این مسائل به مرور بازار کتاب را نحیف‌تر از گذشته کرده است. حمدی با اشاره به تبعات ناشی از تنزل مطالعه در جامعه می‌گوید: تنزل سرانه مطالعه خسارات فراوانی را به دنبال دارد که منجر به سطحی‌نگری در مسائل زندگی و عدم آرامش فکری و بروز خشونت‌ها در رفتار جامعه می‌شود، به علاوه موجب گمگشتگی در مسیر زندگی و عدم آگاهی و درک کافی برای حل مسائل می‌شود و در بسیاری از موارد این آسیب‌ها بیشتر تاثیر مخرب خود را بر نسل‌های آینده می‌گذارند.

  • یارانه دولت برای چاپخانه‌ها 

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان در مورد روند مطالعه در استان می‌گوید: روند مطالعه قطعا افزایش یافته و افزایش تعداد دانشگاه‌ها، آموزشگاه‌ها، کتابخانه‌ها و تیراژ کتاب و عنوان آن گواه بر این موضوع است. «عبید رستمی» می‌افزاید: وضعیت قیمت تمام شده کتاب در حوزه کاغذ و چاپ یکی از مشکلات این بخش است که دولت برای ساماندهی آن و جلوگیری از کاهش چاپ، یارانه‌ای را برای چاپخانه‌ها در نظر گرفته است.

وی با اشاره به برگزاری نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب می‌گوید: نمایشگاه محل تجمیع کتاب‌ها و انتشاراتی‌ها در یک مجموعه واحد است. نمایشگاه کتاب سال گذشته ۸۵ هزار نفر بازدیدکننده داشت و بیشترین فروش کتاب نیز در زمینه کتاب‌های کُردی و مذهبی بود.
رستمی اظهار می‌کند: برگزاری این نمایشگاه دسترسی مردم به کتاب‌های مختلف را آسان کرد و اقدام مناسبی برای چرخه بین تولیدکننده و خواننده بود. وی تصریح می‌کند: در نهمین دوره نمایشگاه کتاب کردستان از ۱۷ عنوان کتاب به زبان‌های فارسی و کُردی رونمایی شد. بخشی از یارانه خرید کتاب از محل اعتبارات استانی و قسمتی دیگر نیز توسط وزارت ارشاد تامین شد.

  • نیاز کردستان به چاپخانه مجهز و محل مناسب برای نمایشگاه کتاب    

رئیس سازمان برنامه و بودجه کردستان ایجاد چاپخانه مجهز در این استان را امری ضروری ذکر می‌کند و می‌افزاید: تحقق این امر می‌تواند استان کردستان را به مرکزی برای چاپ کتاب ناشران اقلیم کردستان تبدیل کند که علاوه بر اشتغال‌زایی برای جوانان می‌تواند موجب افزایش درآمد در منطقه شود. «بهرام نصراللهی‌زاده» برگزاری نمایشگاه‌های متعدد در فاصله زمانی کم و پرداخت یارانه برای خرید کتاب را یکی از برنامه‌های حمایتی این سازمان از فرهنگ و هنر استان کردستان عنوان می‌کند. وی می‌گوید: محل نمایشگاه کتاب باید بسیار بزرگ‌تر از مکان کنونی باشد. زمینی ١۵ هکتاری برای ایجاد محل نمایشگاه‌های بین‌المللی سنندج در نظر گرفته شده که به اتاق بازرگانی واگذار شده است. این نمایشگاه قطعا در حد استانداردهای نمایشگاه‌های بین‌المللی کشور خواهد بود.

نصراللهی‌زاده محل و فضای نمایشگاه کتاب را مناسب نمی‌داند و برای ایجاد سرای کتاب کردستان به عنوان پاتوقی برای دوستداران کتاب با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان اعلام آمادگی می‌کند. وی برای واگذاری محل نمایشگاه‌های بین‌المللی به اداره راه و شهرسازی برای کار بازسازی اعلام آمادگی می‌کند و از اتخاذ تصمیم‌های کوتاه‌مدت برای بهبود فضای نمایشگاه خبر می‌دهد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کردستان ایجاد چاپخانه مجهز و بزرگ را هم زمینه‌ای برای اشتغال‌زایی جوانان کردستانی و هم زمینه‌ای برای چاپ کتاب‌های نمایشگاه بین‌المللی کتاب کردستان عنوان می‌کند. وی نمایشگاه کتاب را زمینه مناسبی برای تبادل فرهنگی با اقلیم کردستان عراق می‌داند، چراکه اشتراکات فرهنگی بسیاری با استان کردستان دارند و برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی را در تقویت مراودات با این اقلیم مفید عنوان می‌کند.

کد خبر 458434

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha