مجموع نظرات: ۰
جمعه ۱۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: سازمان فضایی آمریکا، ماهواره «آیکون» خود را پس از سال‌ها تاخیر بالاخره به فضا پرتاب کرد.

ماهواره ايكون

به گزارش ایرنا به نقل از  پایگاه اینترنتی اسپیس، فضاپیمای «آیکون» (ICON) ساعت ۱۰ شب پنجشنبه به وقت منطقه زمانی شرق (ساعت ۲ بامداد جمعه به وقت ساعت گرینویچ) سوار بر راکت «پگاسوز XL» به فضا پرتاب شد. راکت پگاسوز XL در هوا از هواپیمای حامل آن  Stargazer L-۱۰۱۱ آزاد می‌شود.

آیکون در یک مأموریت برای مطالعه یونوسفر زمین، راهی مدار زمین خواهد شد. یونوسفر لایه‌ای از اتمسفر است که از ارتفاع ۶۰ کیلومتری تا ۱۰۰۰ کیلومتری سطح زمین گسترش یافته و از یون و الکترون‌های آزاد پوشیده شده است. این لایه از جو همچنین محل استقرار سیگنال‌های ارتباطی و جی‌پی‌اس نیز هست.

محققان امید دارند که با استفاده از اطلاعات جمع‌آوری شده توسط این مدارگرد جدید بتوانند در مورد تاثیر فیزیک این منطقه بر ماهواره‌ها، ارتباطات رادیویی و سلامت فضانوردان مطالعه کنند. چنین امکانی در نهایت می‌تواند به ایجاد تغییرات در نحوه کار و عملکرد فناوری و سیستم‌های ارتباطی در لایه یونوسفر زمین منجر شود.

اعضای تیم مأموریت گفتند که اندازه‌گیری این فضاپیما به محققان کمک می‌کند تا ارتباط میان هوای فضا و هوای زمینی و نحوه تعامل این دو را در یونوسفر بهتر درک کنند.

آیکون در ابتدا قرار بود در سال ۲۰۱۷ میلادی پرتاب شود اما مشکلات مرتبط با راکت پگاسوز باعث شد که پرتاب این ماهواره چند بار به تاخیر افتد. هوای بد روز چهارشنبه نیز پرتاب این ماهواره را به دیروز پنجشنبه موکول کرد.

کد خبر 458425

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha