همشهری آنلاین: رئیس جمهوری ترکیه در واکنش به انتقادات اروپایی علیه حمله این کشور به سوریه گفت: هی اروپا، بیدار شو. درها را باز می‌کنیم و ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار پناهجو را به سوی شما می‌فرستیم.

اردوغان

به گزارش دویچه‌وله، حمله نظامی ارتش ترکیه به شمال سوریه با انتقادات شدیدی روبرو شده است. نه تنها آمریکا بلکه اتحادیه اروپا نیز شدیدا این عملیات را محکوم کرده است. کمیسیون این اتحادیه از ترکیه خواسته تا وظایفش را به عنوان نامزد ورود به اتحادیه اروپا انجام دهد.

یک سخنگوی کمیسیون اروپا در بروکسل گفته است: «ورود به اتحادیه اروپا نیازمند آن است که تمام کاندیداها از سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیروی کنند.» او ادامه داده که در همین رابطه اگر ترکیه در تقاضایش برای پیوستن به این اتحادیه جدی است، این راهی است که این کشور نیز باید طی کند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، در واکنش به این سخنان خطاب به اتحادیه اروپا گفته است: «هی، اروپا! بیدار شو! یک بار دیگر می‌گویم: اگر شما سعی کنید عملیات ما را به عنوان تهاجم معرفی کنید، وظیفه ما مشخص خواهد بود: درها را باز می‌کنیم و سه میلیون و ۶۰۰ هزار پناهجو را به سوی شما می‌فرستیم.» او ادامه داده که اروپا صادق نیست و تا به حال حقیقت را نگفته است.

اشاره اردوغان به سه میلیون و ۶۰۰ هزار پناهجوی سوری است که در ترکیه به سر می‌برند.

  • هزاران نفر فراری از جنگ

در شمال سوریه مردم در حال فرار از حمله نظامی ترکیه هستند. به گزارش دیده‌بان حقوق بشر سوریه بیش از ۶۰ هزار نفر در حال فرار از این منطقه هستند. اکثر این افراد ساکنان شهرهای مرزی سوریه مثل رأس‌العین، تل ابیض و دربازیا هستند. به گفته فعالان سوری، فراریان از جنگ به سمت شرق در حرکتند و مقصدشان احتمالا مناطق اطراف شهر حسکه است.

گزارشگران خبرگزاری فرانسه گزارش داده‌اند که مردم را در خودرو، پیاده یا روی موتورسیکلت در حال خروج از رأس‌العین و فرار از مناطق جنگی دیده‌اند.

شهر رأس‌العین، یکی از شهرهایی است که مورد حمله نظامی ترکیه قرار گرفته است.

به گفته ۱۴ سازمان کمک‌رسانی در مناطقی در مرز سوریه با ترکیه که هم‌اکنون نبرد در جریان است، مجموعا ۴۵۰ هزار نفر زندگی می‌کنند. بر اساس این گزارش "اگر طرف‌های درگیر حداکثر خویشتن‌داری را پیش نگیرند و حفاظت از غیرنظامیان اولویت آنها نباشد" این تعداد در معرض خطر قرار دارند.

این سازمان‌های امدادی گفته‌اند که اگر مجبور شوند به دلیل تشدید درگیری کارمندانشان را از این مناطق خارج کنند، کسانی که جانشان در خطر است نمی‌توانند کمک‌های ضروری را دریافت کنند.  

کد خبر 458412

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha