همشهری آنلاین: ترکیه سرانجام به تهدیدهای خود مبنی بر انجام حمله نظامی به خاک سوریه جامه عمل پوشاند و در جریان عملیاتی موسوم به «چشمه صلح» مناطق تحت کنترل شبه نظامیان کرد در سوریه را هدف حمله قرار داد.

نقشه حملات ترکیه

 ایسنا نوشت: آخرین رویدادهای عملیات در شمال سوریه به این شرح است:

*نیروهای سوریه دموکراتیک به رهبری کردها اعلام کردند که از آغاز حمله ارتش ترکیه تاکنون دست کم ۹ شهروند غیرنظامی کشته شده‌اند.

* پروازهای نظامی بین دو فرودگاه دمشق و قامشلی در اثر عملیات نظامی متوقف شد.

*در پی بالا گرفتن اعتراض کشورهای اروپایی علیه عملیات ترکیه در خاک سوریه، سفیر ترکیه در رم نیز به وزارت امور خارجه ایتالیا احضار شد. پیش از این دولت‌های فرانسه و هلند نیز سفرای ترکیه را با همین انگیزه احضار کرده بودند. لوئیجی دی‌مایو، وزیر امور خارجه ایتالیا با «نپذیرفتنی» خواندن حمله ترکیه از دولت آنکارا خواسته بود تا عملیات نظامی خود در شمال شرقی سوریه موسوم به «چشمه صلح» را هر چه زودتر متوقف کند.

*ترکیه می‌گوید: در مورد آن دسته از زندانیان داعش که در خارج از «منطقه امن» مورد نظر این کشور در سوریه نگهداری می‌شوند، مسؤولیتی ندارد.

*یک منبع در وزارت خارجه سوریه اظهارات امروز (پنج‌شنبه) رئیس جمهوری ترکیه را برگرفته از رژیمی دانست که دستانش آلوده به کشتار است.

*امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه امروز در جریان یک نشست خبری در شهر لیون درباره عملیات نظامی ترکیه علیه کردهای سوریه گفت: «من با قاطعیت حمله نظامی یکجانبه در سوریه را محکوم می‌کنم و ترکیه را به توقف هر چه سریع‌تر این عملیات فرامی‌خوانم.»

*دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در تازه‌ترین اظهار نظر خود درباره جنگ ترکیه علیه کردهای سوریه گفت که مشغول مذاکره با هر دو طرف درگیر است.

*بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی حمله ترکیه به مناطق کرد در سوریه را محکوم کرد و نسبت به پاکسازی نژادی در منطقه هشدار داد.

*کمیساریای عالی امور پناهندگان سازمان ملل اعلام کرد، صدها هزار غیرنظامی سوری به دلیل حمله ترکیه در معرض خطر قرار گرفته‌اند.

*از ابتدای حمله نظامی ترکیه به خاک سوریه تاکنون دست کم ۶۰ هزار نفر آواره شده‌اند. گروه دیدبان حقوق بشر سوریه امروز اعلام کرد: از روز چهارشنبه (روز آغاز عملیات نظامی ترکیه) تاکنون بیش از ۶۰ هزار نفر برای فرار از مناطق مرزی، به ویژه در منطقه رأس العین و ناحیه درباسیه، خانه و کاشانه خود را ترک کرده‌اند. به گزارش دیدبان حقوق بشر، آوارگان سوری به تدریج در حال حرکت به طرف نواحی شرقی و شهر حسکه هستند.

* عبدالفتاح سیسی رئیس‌جمهوری مصر اعلام کرد، قاهره حمله ترکیه به خاک سوریه را رد می‌کند.

*وزیر دفاع قطر به همتای ترکیه‌ای خود اطلاع داد که کشورش از عملیات نظامی در شمال سوریه حمایت می‌کند.

*نیروهای سوریه دموکراتیک از سرنگون‌سازی یک فروند پهپاد ترکیه در شمال سوریه خبر دادند.

‌*خبرنگار الجزیره نیز گزارش داد، نیروهای ترکیه و نیروهای "ارتش آزاد سوریه" بر روستاهای اطراف شهر تل ابیض از جمله دو روستای بیر عاشق و حمیدیه مسلط شدند و به عمق هشت کیلومتری داخل سوریه رسیدند. منابع به الجزیره گفتند، نیروهای ترکیه پادگانی نظامی بین دو شهر سلوک و تل ابیض در مرزهای سوریه و ترکیه ایجاد و مسیر ارتباطی دو شهر را مسدود کردند.

* خبرنگار الجزیره مدعی شده که ارتش ترکیه و شورشیان سوری به اطراف شهر تل ابیض رسیده‌اند و آماده یورش به شهر می‌شوند.

* شبکه الجزیره درباره استان مرزی حسکه نیز به نقل از وزارت دفاع ترکیه آورد: ارتش ترکیه و نیروهای مخالف سوری به سمت شهر راس العین در حومه حسکه پیشروی کردند و می‌خواهند بر عمقی حدود ۳۰ کیلومتر مسلط شوند.

*بر اثر شلیک چند خمپاره از خاک سوریه به مناطق مختلفی در شهرهای مرزی آقچه قلعه و جیلان پینار در ترکیه سه نفر کشته و حدود ۲۰ نفر دیگر مجروح شدند. رسانه‌های محلی ترکیه نوشتند که چند مورد از این خمپاره‌ها به ساختمان فرمانداری آقچه قلعه اصابت کرد. به نوشته رویترز به نقل از منابع بیمارستانی و امنیتی ترکیه یکی از سه قربانی در حملات آقچه قلعه، کودک بوده است. پیش از این خبرگزاری فرانسه به نقل از عکاس خود که در محل حضور دارد نوشت که در ساختمان فرمانداری دست کم سه نفر مجروح شدند که حال دو نفر از آنان وخیم است. از زمان آغاز عملیات ارتش ترکیه علیه شبه نظامیان کرد، این نخستین باری است که شهر آقچه قلعه هدف حمله واقع می‌شود.

*الهام احمد، یکی از روسای شورای سوریه دموکراتیک که شاخه سیاسی نیروهای سوریه دموکراتیک محسوب می‌شود، در پارلمان اروپا گفت: ما از تمامی کشورها می‌خواهیم تا سفارت‌های دیپلماتیک خود را در ترکیه تعطیل و سفرایشان را خارج کنند.

*رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه امروز در اولین سخنرانی پس از آغاز عملیات "چشمه صلح" علیه کردهای شمال سوریه در دفتر حزب عدالت و توسعه این کشور با دفاع از عملیات کشورش به انتقاد از عربستان، مصر، بشار اسد و اتحادیه اروپا پرداخت و مدعی شد، مشکلی با برادران کرد ندارد.

*وزارت دفاع ترکیه اعلام کرد، بر اهدافی که در شمال شرق سوریه و مناطقی در شهر راس العین مشخص کرده بود تسلط یافته در حالیکه خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) این ادعاها را تکذیب کرد. وزارت دفاع ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد، عملیات "چشمه صلح" چه به صورت هوایی و چه به صورت زمینی طی شب گذشته با موفقیت ادامه یافت و نیروهای ترکیه‌ای به اهدافی مشخص تسلط یافتند. این وزارتخانه اشاره کرد، عملیات ارتش با موفقیت ادامه دارد.  

*این در حالی است که نیروهای سوریه دموکراتیک (قسد) در شبکه‌های اجتماعی اعلام کردند، نیروهایشان تلاش پیشروی زمینی ارتش ترکیه در محور تل حلف و علوک در حومه شمال غربی حسکه را ناکام گذاشتند. این نیروها افزودند، تلاش‌ها برای نفوذ از محور شهر تل ابیض در حومه شمالی رقه همراه با حملات بی‌هدف به مناطق غیرنظامی و منازل آنها در طول نوار مرزی با شکست روبه‌رو شد.

*نیروهای قسد همچنین اعلام کردند، نیروهای امنیت داخلی کرد (آسایش) حمله نیروهای مسلح داعش به غیرنظامیان در روستای التویمیه در جنوب راس العین را دفع کردند.

*دیده بان حقوق بشر سوریه وابسته به مخالفان سوری نیز اعلام کرد، نیروهای ترکیه‌ای هیچ پیشرفتی در مناطق شمال شرق فرات در شمال سوریه به دست نیاوردند. این دیده‌بانی اعلام کرد، شکست حمله زمینی نیروهای ترکیه را در تمامی محورها رصد کرده در حالیکه تلاش داشتند در ضمن منطقه کشیده شده از شرف رود فرات تا غرب رود دجله پیشروی کنند. این مرکز وابسته به مخالفان سوری تصریح کرد: نیروهای سوریه دموکراتیک و شوراهای نظامی کرد توانستند مانع از حملات نیروهای ترکیه و نیروهای هم‌پیمان آنها در محورهای تل ابیض، ‌ راس العین، ‌ المالکیه و روستاهای حومه عین العرب (کوبانی)، الدرباسیه و محورهای دیگر در منطقه شوند و مهاجمان به هیچ پیشرفتی دست نیافتند. این تریبون اطلاع‌رسانی مخالفان سوریه اشاره کرد، درگیری‌ها حدود ساعت سه صبح امروز متوقف شد و نوعی آرامش شکننده در جبهه‌های درگیری حاکم است. این نهاد افزود: این آرامش شکننده باعث شده نیروهای سوریه دموکراتیک تجهیزات نظامی جدید به نوار مرزی بفرستند.

*خبرگزاری رسمی سوریه صحت اخبار درباره هدف گرفتن فرودگاه بین‌المللی قامشلی و تسلط بر نقاطی در شهر راس العین را تکذیب و اشاره کرد: نیروهای ارتش ترکیه با موشک شهرک عین عیسی در حومه شمالی رقه را هدف گرفتند.

*نیروهای سوریه دموکراتیک (قسد) در حساب کاربری خود در توییتر نوشتند: در ساعات اولیه صبح امروز در جریان ممانعت نیروهایشان در مقابل پیشروی زمینی ارتش ترکیه پنج نیروی قسد و پنج غیرنظامی کشته شدند. قسد افزود: ده‌ها غیرنظامی در اثر حملات بی‌هدف ترکیه به شهرک‌های مرزی در شمال شرق سوریه زخمی شدند.

*یک منبع پزشکی در بیمارستان السلام در شهر قامشلی در حومه حسکه در شمال سوریه گفت، در اثر حملات هوایی ارتش ترکیه به دو شهر قامشلی و راس العین و اطراف آن ۹ غیرنظامی کشته و ۲۴ تن زخمی شدند. این منبع پزشکی در اظهاراتی به خبرگزاری اسپوتنیک گفت، اکثر زخمی‌ها وضعیت وخیمی دارند و تمام کادر پزشکی در حالت آماده باش کامل قرار گرفته‌اند. این منبع به کمبود برخی "گروه‌های خونی" اشاره کرد و گفت، تلاش‌ها برای گرفتن خون از افراد داوطلب در جریان است و بیمارستان تا این لحظه توانسته تمام زخمی‌ها را مداوا کند.

*مواضع "ارتش آزاد سوریه" (شورشیان سوری تحت حمایت ترکیه) در طول خط جبهه درگیری در منطقه سپر فرات در شمال شرق حلب سوریه از سوی نیروهای کرد هدف قرار گرفته شدند. این حملات در راستای باز کردن چندین جبهه از سوی کردهای سوریه همزمان با عملیات "چشمه صلح" در شمال شرق سوریه بود.

*به گزارش خبرگزاری آناتولی، نیروهای کرد مواضع" ارتش آزاد سوریه" را در دو روستای وابسته به شهرهای الباب و اعزاز و شهرک مارع در منطقه سپر فرات در حومه حلب هدف قرار دادند.

*نیروهای کرد تلاش کردند از شهر تل رفعت وارد منطقه شوند که موفق نشدند. درگیری‌ها در این محدوده دو ساعت طول کشید و توپخانه‌های ترکیه مواضع کردها در تل‌رفعت و اطراف آن را هدف قرار دادند.

*همچنین فواد اوکتای، ‌ معاون رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه اظهار کرد: عملیات "چشمه صلح" طبق نقشه پیش می‌رود. او صبح امروز در توییتر به دو زبان عربی و ترکیه‌ای نوشت: عملیات چشمه صلح طبق نقشه برای نابودی تروریست‌های پیش می‌رود. معاون اردوغان ادعا کرد: توجه نظامیان به حفظ جان غیرنظامیان معطوف است و به هیچ غیرنظامی آسیبی نرسیده است. این مقام ترکیه افزود: این عملیات در چارچوب حقوق مطرح شده در قانون بین‌الملل و "حق مشروع دفاع از خود" که در منشور سازمان ملل آمده، انجام گرفته است. ترکیه قصد دارد باتلاق تروریست‌ها را خشک کند که تهدیدی بر مرزها کشور و کل جهان هستند. اوکتای افزود: ترکیه به دنبال آن است که افکار جهانی تصمیم کشورش برای نابودی تروریست‌ها را درک کند.

*وزارت دفاع ترکیه صبح امروز اعلام کرد، یگان‌های نیروهای ویژه (کماندوها) به پیشروی خود در منطقه شرق فرات ادامه می‌دهند.

*امیر قطر و رئیس‌جمهوری ترکیه در تماس تلفنی آخرین تحولات سوریه را بعد از شروع عملیات ترکیه علیه کردهای سوریه بررسی کردند.

*سفیر و نماینده دائم ترکیه در سازمان ملل در توجیه عملیات کشورش علیه سوریه در نامه‌ای به دبیرکل این سازمان مدعی شد، آنکارا در چارچوب "حقوق دفاع از خود" برای مبارزه با تهدیدات "تروریستی" و تضمین امنیت مرزی ترکیه عملیات نظامی در شمال سوریه را آغاز کرد.

*اتحادیه عرب اعلام کرد، روز شنبه نشست فوق‌العاده‌ای را برای بررسی حمله ترکیه به مواضع کردها در شمال سوریه برگزار خواهد کرد.

*مایک پامپئو مدعی شد آمریکا به ترکیه برای حمله به شمال سوریه چراغ سبز نشان نداده است.

*وزارت دفاع ترکیه اعلام کرد، از آغاز حمله به شمال سوریه از عصر روز چهارشنبه به ۱۸۱ هدف شبه‌نظامی با استفاده از نیروی هوایی و گلوله‌های توپ حمله شده است.

*در همین حال به گفته نیروهای کرد مستقر در شمال سوریه در یکی از حملات هوایی ترکیه یکی از زندان‌هایی که در آن بازداشتی‌های داعشی نگهداری می‌شدند، هدف قرار گرفته شده است. این نیروها جزئیات بیشتری را از این حمله اعلام نکرده‌اند.

کد خبر 458339

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha