فاطمه عسگری نیا ـ خبرنگار: توسعه زندگی شهرنشینی و متراکم شدن بافت محله‌های قدیمی، همیشه با معضلات و مشکلات بسیار برای شهروندان همراه بوده و هست.

موتورسواران

شاید یکی از ملموس‌ترین این مشکلات در منطقه ۱۱ به‌عنوان یکی از مناطق مرکزی تهران، مشکلات ترافیکی و تردد موتورسواران در معابر، پیاده‌راه‌ها و کوچه‌پسکوچه‌های محله‌هاست. گلایه‌ای که بارها و بارها از سوی اهالی کوچه «شهید ابراهیم اخلاقی» در محله عباسی مطرح شده و اهالی همچنان چشم‌انتظار برطرف آن از سوی مسئولان هستند. برای اطلاع از چگونگی این وضعیت به محله عباسی رفتیم و پای درددل اهالی محله نشستیم.

موتورسواران امانمان را بریده‌اند، جمله‌ای تکراری از سوی اهالی کوچه شهید اخلاقی است وقتی متوجه می‌شوند که برای تهیه گزارش از مشکلات آمده‌ایم. «محمد حسینی علیمی» یکی از شهروندان ساکن در کوچه شهید فراقتی می‌گوید: «حضور پلیس در چهارراه عباسی موجب می‌شود موتورسواران برای فرار از دست قانون، راه‌های فرعی محله از جمله کوچه شهید اخلاقی را برای‌ تردد خود انتخاب کنند.»
او با اشاره به مشکلات پیش روی اهالی کوچه شهید اخلاقی می‌افزاید: «این کوچه ظرفیت‌ تردد این همه موتور را ندارد و آلودگی صوتی و زیست‌محیطی ایجاد شده ناشی از تردد این موتورها امان مردم را بریده است.»

  • تردد موتورها جان مردم را تهدید می‌کند

«داریوش کشتکار» یکی دیگر از اهالی این کوچه در ادامه حرف‌های همسایگان خود می‌گوید: «از ساعت ۷ صبح صدای گوشخراش‌ تردد موتورها به دنبال کاروان شکل گرفته از این وسایل نقلیه در محله می‌پیچد و این معضل تا ساعت ۱۰ ادامه دارد، دوباره از ساعت ۱۲:۳۰ تا ۱۴ این صدای آزاردهنده آسایش را از اهالی کوچه می‌گیرد.»
او ادامه می‌دهد: «گاه موتورسواران با چنان سرعتی از داخل کوچه عبور می‌کنند که امکان بروز هر حادثه‌ای برای ساکنان به‌ویژه دانش‌آموزان و سالمندان وجود دارد و دلهره این خطر، آسایش و آرامش را از اهالی کوچه گرفته است.»

درست است سر و صدای ناشی از تردد موتورها گلایه اصلی اهالی کوچه شهید ابراهیم اخلاقی است اما این معضل خود موجب شکل‌گیری مشکلات متعدد دیگری شده است که از جمله آنها می‌توان به خرید و فروش موادمخدر در آن اشاره کرد.

  • خرید و فروش موادمخدر


«محمدی» یکی از ساکنان کوچه در این‌باره می‌گوید: «کوچه شهید اخلاقی به سبب داشتن راه گریز انتخاب نخست فروشندگان سیار موادمخدر است. همین مسئله موجب شده تا اهالی هر روز شاهد خرید و فروش موادمخدر در میانه‌های کوچه و تردد معتادان باشند. موضوعی که امنیت خاطر را از اهالی سلب کرده است.»
«لیلا آشفته» یکی از بانوان ساکن در کوچه هم در ادامه این گلایه می‌گوید: «همه این مشکلات دست به دست هم داده تا کودکان و بانوان به هنگام تردد هیچ امنیتی در کوچه نداشته باشند. بارها خانواده‌ها شاهد مزاحمت و آزار و اذیت دختران و زنان در حال‌ تردد در کوچه از سوی موتورسواران بوده‌اند و حتی چندین بار زورگیری و سرقت در کوچه اتفاق اقتاده و پرونده‌های آن در محاکم قضایی موجود است.»

او ادامه می‌دهد: «بارها و بارها ساکنان کوچه تقاضا کرده‌اند شهرداری با بن‌بست کردن کوچه شهید اخلاقی از سمت خیابان خادم شریف، به همه این مشکلات و معضلات پایان دهد اما هنوز اقدامی دراین‌باره انجام نشده است.»

  • شهرداری مشکل را قبول دارد


«شهباز دولت‌نژاد» شورایاری محله عباسی هم می‌گوید: «این موضوع بارها از سوی اهالی محله در قالب گلایه به شورایاری دوره گذشته منتقل شده و ما هم دراین‌باره اقدام کرده‌ایم. شهرداری ناحیه موافق با نصب مانع برای جلوگیری از تردد موتورسواران است اما به شرط خرید «ویلچربند» که در حال حاضر این امکان در شهرداری ناحیه فراهم نشده است.»

کد خبر 458224

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha