چهارشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۱
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به الزامات سرویس‌های هوشمند شهرسازی گفت: بیش از ۷۰ هزار پرونده باز در کمیسیون ماده ۱۰۰ وجود دارد که باید هر چه زودتر تعیین تکلیف شود.

محسن هاشمي

به گزارش خبرنگار شهرنوشت، محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران، در آیین رونمایی از سرویس‌های هوشمند شهرسازی گفت: شهر تهران چیزی در حدود ۹۶۰ پارسل دارد و صحبت از ۳ میلیون خانه مسکونی در تهران است که با تجاری ها به ۴ میلیون واحد می رسد. در کل کشور بر اساس آمار سال ۹۷، ۱۱۰ هزار پروانه ساختمانی صادر شده است که سهم تهران ۱۱ هزار پروانه بوده است. اوج صدور پروانه در تهران مربوط به سال ۹۱ است که به ۲۸ هزار پروانه رسیده است؛ به صورت متوسط در تهران هر سال ۱۰ هزار پروانه صادر می شود، حال سوال این است که این سامانه آیا می تواند ۱۰ پروانه را ثبت کند؟

او افزود: وقتی به روند ارائه پروانه نگاه می‌کنیم طولانی بودن این روند نکته‌ای است که باید به آن توجه کرد، آنچه مربوط به شهرداری است بین ۳۰ تا ۳۵ روزه پروانه زمان می‌برد اما در واقع صدور پروانه ساختمانی حدود ۳۳۰ الی ۳۵۰ روز طول می‌کشد، یعنی در واقع بیشتر معطلی مردم در نهادهایی خارج از شهرداری است که باید به فکر حل آن بود که حدود ۲۵۰ روز می‌شود. وقتی این را با دوستان شهرداری مطرح می کنیم می گویند این بخش‌ها به ما ربطی ندارد. معتقدم این سامانه ها باید بخش بیرون از شهرداری را حل کند تا مردم احساس رضایت کنند. مردم همه استعلامات را خودشان می گیرند.

هاشمی تصریح کرد: نکته بعدی که مردم را آزار می‌دهد بحث پایان کار است؛ می‌گویند پایان کار ۱۴ روزه صادر می شود اما کسانی هستند که ۲ سال است پایان کار نگرفته‌اند. مشکلات مردم در این زمینه‌هاست که باید از طریق این سامانه‌ها حل کرد. باید این حس را به مردم بدهیم که مشکلات به صورت واقعی حل شود. این اتفاقاتی که در این سامانه ها می‌افتد کارهایی است که ما با دست انجام میدادیم و حالا از مردم می خواهیم خودشان انجام دهند.

او گفت: یکی از مشکلات این سامانه‌ها این است که اطلاعات در آن ممکن است مورد سوءاستفاده دیگرانی قرار گیرد که ما نسبت به آنها اطلاعات نداریم. به نظر می رسد باید سطوحی از دسترسی‌ها را برای این سامانه طراحی کرد تا مورد سوءاستفاده قرار نگیرد. یکی از نکات مهم همین است که ما در شهرداری تهران نقطه ای داریم که عده‌ای اطلاعاتی دارند و می‌توانند آن را در اختیار دیگران قرار دهند. در دنیای امروز دسترسی به اطلاعات رانت ایجاد می‌کند، در واقع ما با این سامانه ها رانت های جدید درست می کنیم. باید سیستم های امنیتی ورود به این اطلاعات و جابه جایی آن دقیق و درست باشد.

رئیس شورای شهر یکی دیگر از دغدغه هایش درباره این سامانه ها را این طور ارزیابی کرد: اتصال این سامانه ها با سیستم های کنترلی و دریافت عوارض است. باید از این سیستم بتوانیم گزارش بگیریم. ما بتوانیم به صورت واقعی متوجه شویم که در ساخت و ساز چه اتفاقی بیفتد نه آن چیزی که ثبت شده و ممکن است با واقعیت فاصله داشته باشد.

هاشمی به پرونده های کمیسیون ماده ۱۰۰ اشاره کرد و گفت: پرونده‌های باز در این کمیسیون در تهران بیش از ۷۰ هزار پرونده است و برخی تخلفات مطرح در این پرونده ها با تغییرات قوانین، دیگر تخلف نیست و باید در روند رسیدگی به آن تجدید نظر شود برآوردها این است که اگر این تجدید نظرها انجام شود، شهرداری به صورت قانونی چند هزار میلیارد تومان درآمد خواهد داشت و می توان پروژه های عمرانی را با آن فعال کرد. امیدوارم این سامانه هم هوشمندی های درآمدی هم داشته باشد.

کد خبر 458218

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha