مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۰۵:۴۶
۰ نفر

آوا صادق -   اراک - خبرنگار: دنیای امروز دیرزمانی است متوجه اهمیت صنعت گردشگری در کسب درآمدهای آسان و اشتغال شده است. توسعه گردشگری یکی از مهم‌ترین راهکارها برای بهبود وضعیت اقتصادی در کشورهای مختلف همچون کشورهای همسایه مانند ترکیه، امارات و کشورهای اروپایی است.

درآمدهای پایدار گردشگری در مرکزی

در شماری از این کشورها که دارای ثروت نفتی هم هستند، گاهی درآمد جذب گردشگر از درآمدهای نفتی آنها بیشتر است.  با ظرفیت‌هایی که در کشورمان وجود دارد و با برنامه‌ریزی مناسب و سرمایه‌گذاری اندک بخش می‌توان گردشگری را توسعه و بهبود بخشید. مرکزی نیز از استان‌هایی است که دارای جاذبه‌های گردشگری زیادی است؛ برای نمونه شهرهایی همچون تفرش، ساوه، محلات و نراق از قطب‌های گردشگری در استان به شمار می‌روند.  برخی شهرهای استان از فقر امکانات و زیرساخت‌های اولیه گردشگری رنج می‌برند. کمبود امکانات و زیرساخت‌های گردشگری مهم‌ترین مشکلی است که استان را با مشکل توسعه گردشگری مواجه کرده و هنوز بسیاری از زیرساخت‌های مورد نیاز رفاهی مردم در این شهرها ایجاد نشده است.  

  • ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز

یک کارشناس گردشگری با اشاره به تأثیر توسعه گردشگری در بهبود وضعیت اقتصادی کشور و استان اشاره می‌کند و می‌گوید: امروزه اغلب کشورهای توسعه‌یافته به اهمیت صنعت گردشگری در کسب درآمدهای اقتصادی و اشتغال واقف شده‌اند و نگاه ویژه‌ای به توسعه گردشگری و ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز این بخش دارند؛ به عنوان نمونه کشورهایی همچون ترکیه، اسپانیا و... سالانه هزاران دلار درآمد از جذب گردشگر به دست می‌آورند.

«سیداحمد موسوی» بیان می‌کند: در کشور ما و استان مرکزی نیز با توجه به پتانسیل‌های بسیار قوی در بخش‌های مختلف مانند ظرفیت‌های تاریخی، طبیعی و حتی برخورداری از حدود ۱۲۰۰ روستای منحصر به فرد که برخی از آنها دارای جاذبه‌های بی‌نظیری هستند، می‌توانیم با یک برنامه‌ریزی منسجم امکانات مورد نیاز همچون راه، هتل و محل اقامت مناسب در شهرها و روستاها، فرودگاه و جذابیت بخشیدن به مکان‌های طبیعی و تاریخی را فراهم کرد و در معرض دید عموم قرار داد. صنایع‌دستی استان نیز از جمله مواردی است که می‌تواند در جذب گردشگر موثر باشد به شرط آن که بتوان با تبلیغات درست آن را در دسترس گردشگران قرار داد.  

وی به وضعیت نه‌چندان مطلوب گردشگری در استان مرکزی اشاره می‌کند و می‌افزاید: استان از نظر داشتن امکانات مورد نیاز برای جذب گردشگران یا سرمایه‌گذاران در این بخش در وضعیت خوبی قرار ندارد، به‌طوری که زیرساخت‌ها و تجهیزات مناسب برای جذب و کشاندن گردشگر در این بخش وجود ندارد. توسعه گردشگری نیاز به زیرساخت و امکانات خاص خود دارد که باید برای جذب گردشگر آنها را ایجاد کرد.

این کارشناس گردشگری اظهار می‌کند: در کنار آثار تاریخی و مناطق طبیعی استان، ایجاد پارک‌های مجهز و مدرن، شهربازی، پارک آبی، پیست اتومبیل‌رانی و تفرجگاه‌ها از مهم‌ترین نیازهای شهرهای گردشگرپذیر استان هستند که به جذب و توسعه گردشگری، رونق اقتصادی و اشتغال پایدار کمک مؤثری می‌کنند.  موسوی ادامه می‌دهد: مهم‌ترین راهکار دیگر به منظور توسعه و بهبود گردشگری در استان استفاده از سرمایه‌های بخش خصوصی است که البته این مهم نیاز به همکاری و حمایت مسئولان و نهادهای دولتی دارد؛ علاوه بر این بانک‌ها نیز باید اعتبارات ویژه و با سود حداقلی به سرمایه‌گذاران این بخش پرداخت کنند تا صنعت گردشگری در استان بتواند اقتصاد آن را متحول کند.  

وی می‌گوید: با شرایط تحریم‌ها و مشکلات دیگر کشور در وضعیت مناسب اقتصادی قرار ندارد؛ به همین دلیل باید با توسعه و بهبود بخش گردشگری و جذب گردشگران و توریست‌ها به کشور و استان بخشی از مشکلات اقتصادی کشور را برطرف کنیم.  این کارشناس گردشگری بیان می‌کند: از طرفی با جذب گردشگر داخلی نیز می‌توانیم از خروج ارز ناشی از مسافرت‌های هم‌وطنان به سایر کشورها نیز جلوگیری کنیم. سالانه چندین هزار دلار در این بخش از کشور خارج می‌شود. این در حالی است که می‌توان با ایجاد شهرک‌های گردشگری مدرن و با امکانات کامل، علاوه بر جذب گردشگران خارجی از خروج ارز به خارج کشور نیز جلوگیری کرد.

موسوی اضافه می‌کند: البته چندی است شاهد بهبود وضعیت صنعت گردشگری در کشور هستیم و دولت نیز حمایت‌های بیشتری از سرمایه‌گذاران و فعالان این بخش انجام داده است. در این زمینه باید به این باور برسیم که توسعه صنعت گردشگری می‌تواند باعث رونق اقتصادی در کشور و قطع وابستگی به نفت شود و آن‌گاه تدابیر لازم را اتخاذ کنیم.

  • بازده اقتصادی و ایجاد اشتغال

معاون عمرانی استاندار مرکزی می‌گوید: امروزه باید گردشگری را همانند کشورهای دیگر به عنوان یک صنعت مهم و سودآور بشناسیم که از آن می‌توان درآمدهای مناسب کسب و اقتصاد را متحول کرد. باید از نگاه جنبی بودن حوزه گردشگری در کنار دیگر فعالیت‌های اقتصادی و توسعه‌ای بپرهیزیم و این بخش مهم را به یکی از موضوعات اصلی کشور که می‌تواند کمک مؤثری به بهبود و رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال کند، تبدیل کنیم.

«مهدی زندیه‌وکیلی» بیان می‌کند: بی‌شک بازده اقتصادی و اشتغال در حوزه صنعت گردشگری و خدمات آن بیش از صنایع و کشاورزی است و با توجه به گستره این حوزه و ظرفیت‌های‌ موجود در کشور و به خصوص استان مرکزی مانند بناهای تاریخی، طبیعی و... جای کار بسیاری وجود دارد.  وی می‌افزاید: باید برای جذب سرمایه‌گذار و گردشگر به همه بخش‌های مهم آن از جمله زیرساخت‌ها و امکانات رفاهی و همچنین نمایش صنایع‌دستی و معرفی غذاهای ایرانی برای گردشگران خارجی و... معطوف کنیم تا بتوانیم از تمامی امکانات موجود درآمدهای مناسب را کسب کنیم و اقتصاد را رونق بخشیم.

معاون عمرانی استاندار مرکزی با اشاره به ظرفیت‌های روستایی استان در جذب گردشگر داخلی و خارجی که مورد استقبال گردشگران هم قرار گرفته، اشاره و اظهار می‌کند: در استان مرکزی اقدامات مناسبی در این زمینه شکل گرفته است. با توجه به این‌که روستاهای استان قدمتی کهن و چند هزار ساله دارند و جاذبه‌های طبیعی و گردشگری بسیاری را در خود جای داده‌اند می‌توان با توسعه بوم‌گردی و روستاهای هدف گردشگری از این ظرفیت به منظور توسعه گردشگری استفاده کرد.

  • تحول در صنعت گردشگری

مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی می‌گوید: یکی از اصلی‌ترین راه‌ها به منظور رونق اقتصاد، ایجاد اشتغال پایدار و ساختن آینده‌ای بهتر برای همه توسعه گردشگری است که شناخت کشورهای مختلف از این صنعت مهم توانسته وضعیت آنها را در این بخش‌ها متحول کند و راه حلی مناسب و ارزان برای رفع مشکلات اشتغال و اقتصاد باشد.   «علیرضا ایزدی» با اشاره به این‌که کشور ما با وجود ظرفیت‌های بی‌نظیر تاریخی، طبیعی و... نسبت به برخی کشورها در حوزه گردشگری عقب است، بیان می‌کند: این صنعت در بین تمامی اقشار، صنایع و صنوف در حال گسترش است. در این میان کشوری موفق و برنده خواهد بود که بتواند از این فرصت نهایت استفاده را ببرد و برای این عرصه برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری مناسب‌ داشته باشد.  

وی افزود: صنعت گردشگری در دنیا در راه تحول بنیادین است. کشورهایی مانند ترکیه با افزایش زیرساخت‌های گردشگری و توسعه سیستم حمل‌ونقل و... صنعت گردشگری خود را متحول می‌کند. امارات متحده که کشوی نفت‌خیز اما از داشتن ظرفیت تاریخی محروم است، با استفاده از صنعت و تکنولوژی توان کشورش را در عرصه گردشگری به اوج رسانده و میلیاردها دلار از این طریق درآمد به دست می‌آورد. کشورهای دیگر هم که آینده را از آن صنعت گردشگری می‌دانند دست به تحول جدی زده‌اند. در این میان کشور ما با داشتن ظرفیت‌های بسیار زیاد نباید از این غافله عقب بماند.    مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی اظهار می‌کند: گستره فوائد و مزیت‌های توسعه صنعت گردشگری بسیار زیاد است که اشتغال پایدار یکی از آنهاست. نگاه دانشگاهی به گردشگری می‌تواند شغل‌هایی مانند تورگردانی، لیدر، هتل‌داری و... را به همراه داشته باشد.

کد خبر 458165

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha