مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۱
۰ نفر

فرشته رضایی - رشت - خبرنگار: فصل صید ماهیان استخوانی در گیلان هر سال از ۲۰ مهر آغاز می‌شود.

شرکت پره

در استان ماهی سفید و کفال و سوف و سیم از گونه‌های اصلی ماهیان دریای خزر هستند. شرایط جوی در میزان صید ماهیان استخوانی بسیار تاثیرگذار است. در طول حدود ۳۰۰ کیلومتر نوار ساحلی گیلان، از آستارا تا چابکسر ۳۶۰۰ صیاد در قالب ۴۹ شرکت پره صیادی مشغول فعالیت هستند. صیادی یکی از مشاغل مهم در گیلان محسوب می‌شود.

  • نقش پررنگ تکثیر ماهی‌های مولد

در این رابطه مدیر کل شیلات گیلان با اشاره به این‌که رودخانه سفیدرود نقش بسیار پررنگی در تکثیر ماهی‌های مولد دارد، بیان کرد: اگر می‌خواهیم بازسازی ذخایر ماهی به ‌درستی انجام شود، باید به رودخانه‌ها به ‌ویژه سفیدرود توجه ویژه‌ای شود. به همین منظور تاکنون ۳۰ هزار ماهی در این رودخانه تکثیر شده است.

«صمد درویشی» با اشاره به هدف‌ از تکثیر طبیعی ماهی‌های مولد گفت: شیلات ۲ هدف یعنی تعادل ذخایر ژنی و انتقال تجربه به بومیان برای تکثیر طبیعی ماهی‌های مولد را دنبال می‌کند. امسال در ۵ رشته رودخانه و با همکاری تعاونی پره این کارها انجام‌ شده است. وی با اشاره به جایگاه گیلان در بخش آبزی‌پروری افزود: گیلان یکی از استان‌های برتر در بخش آبزی‌پروری و با سابقه ۵۰ ساله است، به ‌طوری‌ که از ۱۱۶ مزرعه موجود برای تولید ماهی خاویار،  ۴۷ مزرعه در گیلان قرار دارد.

درویشی بیان کرد: ۴۹ شرکت پره صیادی در گیلان فعالیت می‌کنند. ۳۶۰۰ صیاد در قالب ۴۹ شرکت پره صیادی کار خود را آغاز کرده‌اند که حاصل تلاش آنها طی سال گذشته صید ۲۴۰۰ تن ماهی بود. مدیر کل شیلات گیلان ماهی سفید را بیشترین ماهی صیدشده در استان معرفی کرد و افزود: در فصل صید سال گذشته ۶۰ درصد ماهی صیدشده سفید، ۳۵ درصد کپور و بقیه از سایر گونه‌ها بود که نشان‌دهنده اهمیت ماهی سفید در استان است. این مسئول با اشاره به کاهش میزان صید ماهی در استان گفت: ماهی امسال افزایش قیمت داشته ولی به لحاظ کمی به دلیل شرایط آب و هوایی با کاهش مواجه بودیم.

وی یکی از محوری‌ترین کارهای انجام‌شده در شیلات را بازسازی ذخایر دانست و تصریح کرد: امسال بر اساس هدف‌گذاری انجام‌شده در استان مقرر شد ۱۵۰ میلیون بچه ماهی را تولید و رهاسازی کنیم. درویشی با بیان این‌که تاکنون ۳۰ هزار ماهی در این رودخانه تکثیر شده است، به هدف‌ از تکثیر طبیعی ماهی‌های مولد اشاره کرد و گفت: شیلات ۲ هدف یعنی تعادل ذخایر ژنی و انتقال تجربه به بومیان برای تکثیر طبیعی ماهی‌های مولد را دنبال می‌کند که امسال در ۵ رشته رودخانه و با همکاری تعاونی پره این کار انجام‌ شده است.

  • هزینه تولید محصول بالاست 

مدیر کل شیلات گیلان با تاکید بر ارزش صادرات شیلات استان که حدود ۲۰ میلیون دلار است، بیان کرد: خاویار پرورشی را اغلب به کشورهای اروپایی مثل فرانسه، آلمان، بلژیک و ایتالیا صادر می‌کنیم. محصول عمده‌ای که بیشترین سهم را برای صادرات دارد، ماهی است که به کشورهای عراق، روسیه و آذربایجان صادر می‌شود. وی ادامه داد: هزینه تولید محصول در کشور بالاست به همین علت قدرت رقابت از تولیدکنندگان گرفته می‌شود. بسته‌بندی‌ محصولات دریایی به‌ خوبی انجام شود. باید شرایط استاندارد رعایت ‌شود، اما ما مرکز عمل‌آوری خوبی در استان‌ نداریم که کد لازم را داشته باشد.

درویشی با بیان این‌که شرایط ارزی، سیاسی و تحریم‌ها مشکلاتی برای تولیدکنندگان به وجود آورده‌اند، گفت: علاوه بر مشکلات اقتصادی، تولیدکنندگان نیز به شرایط فنی کار آشنا نیستند. آنها باید استاندارد را رعایت کنند. در تلاش هستیم که مشکلات را رفع کنیم. وی با اشاره به کاهش ۲۶ درصدی صید کیلکا از دریای خزر در مقایسه با سال گذشته ادامه داد: تاکنون ۱۲۱۰ تن ماهی صید شده است. علت اصلی کاهش میزان صید تعطیلی ۳ ماهه صید کیلکا بوده است.

این مسئول افزود: ارزش ریالی کیلکاهای صید شده ۵۰ میلیارد ریال بوده است. در گیلان ۲۰۷ صیاد با ۲۹ شناور در زمینه صید کیلکا فعالیت می‌کنند. پیش‌بینی می‌شود صیادان تا پایان فصل صید ۵ هزار تن کیلکا صید کنند. «آنچوی»، «چشم درشت» و «معمولی» ۳ گونه کیلکا در دریای خزر هستند. کاهش شناورهای صید مهم‌ترین راهکار شیلات برای جلوگیری از صید بی‌رویه و کاهش ذخایر این گونه ماهی دریای خزر طی چند سال گذشته بوده است. پیش از این استاندار از اختصاص ۲۵ میلیارد تومان برای حمایت از سرمایه‌گذاران ‌در بخش پرورش ماهی در قفس گفته بود.  

«ارسلان زارع» بیان کرده بود: بر اساس برنامه ششم توسعه سهم خوبی برای گیلان در زمینه آبزی‌پروری دیده شده است، به طوری که تا پایان برنامه، تولید ۲۰۰هزار تن انواع ماهی در قفس پیش‌بینی شده که سهم استان بیش از ۸۰ هزار تن است. وی تصریح کرده بود: یکی از مهم‌ترین اقدامات و برنامه‌ریزی‌های خوب دولت تدبیر و امید در عرصه شیلات، تقویت سهم آبزی‌پروری و کاهش فشار روی دریا و افزایش درآمد صیادان است.

استاندار با بیان این‌که می‌توان از ظرفیت خوب آب‌بندان‌ها و آب شیرین در آبزی‌پروری استفاده کرد، ادامه داده بود: در گیلان ۹ هزار هکتار آب‌بندان وجود دارد. با توجه به محدودیت اراضی بیش از ۳ هزار هکتار آن ظرفیت آبزی‌پروری دارد که می‌توان از این ظرفیت با رویکرد تولید و اشتغال استفاده بیشتری کرد.

  • ایجاد ۱۲ هزار شغل مستقیم و غیر مستقیم

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان این‌که شیلات مهم‌ترین حوزه در امنیت غذایی کشور و استان است، گفت: توجه به این بخش نقش بسزایی در اشتغال و تولید استان دارد. در این راستا باید با نگاه به گذشته و آینده زمینه سرمایه‌گذاری بیشتر در بخش کشاورزی را فراهم کنیم. «علی درجانی» تصریح کرد: با همدلی و هم‌افزایی که اکنون در جهاد کشاورزی وجود دارد، امیدواریم شاهد ارتقای برنامه‌های سازمانی به ‌ویژه در حوزه شیلات باشیم.

وی با اشاره به سهمیه تولید و رهاسازی حدود ۲۷۰ میلیون بچه ماهی استخوانی در استان‌های شمالی گفت: از این میزان سهمیه گیلان ۵۰ درصد است. اکنون گیلان در زمینه تولید ماهیان گرمابی در کشور رتبه نخست را دارد. در این مدت با رهاسازی حدود ۱۵۰ میلیون قطعه بچه ماهی در رودخانه‌های گیلان امکان اشتغال حدود ۴ هزار صیاد فراهم شده است.

درجانی با اشاره به ۳ مرکز مهم و استراتژیک مربوط به شیلات استان بیان کرد: بازسازی ذخایر توسط این مراکز منجر به ایجاد ۱۲ هزار شغل مستقیم و غیر مستقیم در بخش‌های آبزی‌پروری دریایی و صنعت دریا می‌شود. وی افزود: در گیلان ۴۱۰۰ مزرعه گرمابی تولید بچه ماهی، ۳۵۶ مزرعه سردابی، ۴۶ مزرعه ماهیان خاویاری و ۳۶۹ مزرعه در راستای مشاغل خانگی وجود دارد.  

  • پرورش ماهیان زینتی  

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان بیان کرد: علاوه بر ۷۶۵ آب‌بندان در گیلان، ۱۷۰ مزرعه پرورش ماهی نیز در استان به تولید ماهیان زینتی می‌پردازند. «علی درجانی» ادامه داد: گیلان تنها استانی است که ماهیان قرمز خود را به استان‌های دیگر هم صادر می‌کند.

کد خبر 458125

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha