همشهری آنلاین: آیین نکوداشت دکتر یونس شکرخواه به پاس ۳۵ سال فعالیت در عرصه روزنامه‌نگاری با حضور اهالی ارتباطات در محل فرهنگسرای رسانه برگزار شد؛ آیینی که ارتباطاتی‌ها و دوستداران شکرخواه تعابیر خود را درباره‌اش گفتند و انتظارشان از گام بعدی این روزنامه‌نگار پیشکسوت را مطرح کردند.

شکرخواه

به گزارش خبرنگار همشهری آنلاین، دکتر سید سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی روز سه‌شنبه ۱۶ مهر ماه در آیین نکوداشت دکتر یونس شکرخواه در محل فرهنگسرای رسانه، گفت: دکتر شکرخواه بازنشسته نشده و همچنان عضو هیات علمی دانشگاه تهران است اما بخشی از کار رسمی او در حوزه روزنامه‌نگاری تمام شده است؛ در عین حال همین نقطه برای او شروع جدیدی است.  

استاد ارتباطات دانشگاه تهران با یادآوری پایه‌گذاری روزنامه‌نگاری برخط در ایران توسط یونس شکرخواه که با راه‌اندازی جام‌جم آنلاین صورت گرفته است، گام بعدی این استاد روزنامه‌نگاری را تلاش برای نهادینه‌سازی روزنامه‌نگاری هوشمند در ایران دانست و اظهار داشت: روزنامه‌نگاری هوشمند از توانش الگوریتمی برخوردار است و با چیدمان بسته‌های نرم‌افزاری می‌تواند سازه‌ای طراحی کند که بر مبنای فراوانی واژگان داخل متن یا هر معیار دیگری، به طراحی تیتر و اجزای خبر بپردازد؛ ما داریم به این مرحله می‌رسیم. هوش مصنوعی دنبال این است که بتواند فکر و رفتار انسان را تکرار کند. هوش مصنوعی، فکر منطقی و عمل منطقی است و باید منجر به سلامت و تعالی جامعه و پرهیز از ورود به حریم خصوصی افراد شود و ما به برکت وجود افرادی مانند دکتر شکرخواه به سمت روزنامه‌نگاری هوشمند حرکت کرده‌ایم.

وی در بخش دیگر سخنانش، شکرخواه را نمونه یک فعال ارتباطی با ارتباطات سالم دانست و گفت: یکی از عناصر ارتباطات سالم، اخلاق انسانی و اخلاق الهی است و ارتباطات الهی به عنصر انسانیت توجه دارد. از همین رو انسانی که ذهنش مبتنی بر کلیشه‌ها است و افراد را بر مبنای موقعیت‌های شغلی، قومی و سیاسی تعریف می‌کند در مقابل افرادی قرار می‌گیرد که ارتباطات خود را بر اساس اخلاق و کرامت انسانی برقرار می‌کنند.

وی پویا و ماندگار بودن را به عنوان یکی از شاخصه‌های کیفیت ارتباطات برشمرد و گفت: همچنین وجه اخلاقی شکرخواه است که روزنامه‌نگاری کیفی را پدید آورده است. روزنامه‌نگاری کیفی محصول ارتباطات کیفی است. از طرفی هم ارتباطات کیفی، نوستالژیا تولید می‌کند و افراد احساس می‌کنند نسبت به یک فرد یا جامعه دلتنگی دارند؛ دلتنگی از این بابت که دوست دارند آن فرد و به عنوان نمونه دکتر شکرخواه تکرار شود و ده‌ها شکرخواه در جامعه ارتباطی وجود داشته باشد.

عاملی از اخلاق، کرامت و پایداری در رفاقت به عنوان مهمترین ویژگی یونس شکرخواه نام برد و تاکید کرد: دکتر شکرخواه رفیق تلخ و شیرین و تنهایی و شهرت است؛ رفیق همیشگی است نه رفیق اقتضای زمانه. با در نظر گرفتن کنش و واکنش‌های اجتماعی تحت تاثیر ارتباطات کیفی، به این جمع‌بندی می‌رسیم که در حوزه ارتباطات انسانی نیازمند آموزش و تعلیم و تربیت هستیم تا در کنار هم آسایش بیشتری داشته باشیم و احساس نگرانی و خطر در ارتباط با همدیگر نداشته باشیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه دکتر شکرخواه بر درست‌نویسی و راست‌نویسی و پرهیز از هر راست‌نویسی تاکید کرده است، خاطرنشان کرد: نقدهای رسانه باید معطوف به حل مسئله باشد. نقدی مثبت است که مخاطب را به کوچه بن‌بست نرساند بلکه باید مسیر را به حل مسئله هدایت کند. واگرنه نقدهای تلخی که جز ناامیدی برای فضای اجتماعی ثمره دیگری ندارند کمکی به اصلاح اجتماعی نمی‌کند.

دکتر عاملی در پایان تاکید کرد: شکرخواه در ظرف احزاب سیاسی نمی‌گنجد. ممکن است دوستان احزاب سیاسی مختلف، ایشان را دوست داشته باشند و بخواهند بگویند که شکرخواه از ماست اما دکتر شکرخواه هیچ‌گاه اسیر احزاب سیاسی نبوده است چراکه روزنامه‌نگار باید متعهد به فضای عمومی جامعه باشد؛ از این رو ندیده‌ام که خودش و زیرمجموعه‌اش بخواهند ابزار احزاب سیاسی شوند.

به گزارش همشهری آنلاین، همزمان با آیین تکریم ۳۵ سال تلاش رسانه‌ای یونس شکرخواه، پیام سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی توسط سید محمد طباطبائی دبیر شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران کشور قرائت شد. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این پیام آورده است: «شکرخواه در هر جایگاهی، از روزنامه‌نگار گرفته تا مدرس دانشگاه، از مدیر رسانه تا مشاور ارتباطی، همواره تلاش کرده تا آنچه در راستای خدمت به مردم و پاسداری از ازرش‌های انسانی است محقق شود.»

صالحی در این پیام افزود: «نقش معلمی وی در عرصه علم ارتباطات به ویژه توسعه ارتباطات الکترونیکی و روزنامه‌نگاری برخط بر همه فعالان این عرصه روشن و واضح است. معلمی که کلاس درسش محدود به دانشگاه نشد و نیست و از هر فرصت و ظرفیتی برای آموزش نسل تازه استفاده کرده، اکنون چون درختی مهربان سایه‌اش را بر چند نسل از شاگردان خود گسترانیده است». 

بر طبق این گزارش، حجت‌الاسلام سید محمود دعایی مدیرمسئول روزنامه اطلاعات نیز انصاف، دانایی و ادب را از مهمترین ویژگی‌های دکتر یونس شکرخواه برشمرد. سخنران بعدی این مراسم، محسن اسماعیلی استاد دانشکده حقوق دانشگاه تهران و عضو مجلس خبرگان رهبری بود. اسماعیلی به سابقه ۲۵ ساله آشنایی و ارتباط نزدیک با دکتر شکرخواه اشاره کرد و با بکار بردن تعبیر «بی نیش است و همه نوش» درباره این استاد ارتباطات گفت: آنچه که شکرخواه را در چشم من بزرگ کرده، جمع بین دانش و منش اوست و بخاطر پیوند بین علم و اخلاق به این آیین نکوداشت آمده‌ام. 

اسماعیلی افزود: در دانش ممکن است افرادی برتر هم پیدا شوند اما منش نداشته باشند. افرادی هم داریم که دارای منش خوبی هستند ولی چون دانش ندارند، افتادگی پیشه می‌کنند. در حالی که دکتر شکرخواه یک استاد فرازمند است و به غایت فروتن؛ و انسانی است که او را به مردمداری و خلق نیک می‌شناسیم. از این رو به نسل جوان بخصوص روزنامه‌نگاران توصیه می‌کنم شکرخواه را به عنوان الگوی همیشگی پیش روی خود قرار دهند.

دکتر هادی خانیکی استاد ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی نیز با اشاره به نحوه ورود یونس شکرخواه به عرصه روزنامه‌نگاری از روزنامه اطلاعات، به ویژگی‌های اخلاقی این روزنامه‌نگار پیشکسوت اشاره کرد و با تاکید بر تقویت گرایش‌های همدلانه در جامعه روزنامه‌نگاری، گفت: دکتر شکرخواه در تمام عمرش، پل بوده به جای دیوار. جامعه روزنامه‌نگاری نیازمند کسانی است که اعتقاد به تقویت همگرایی داشته باشند و به جای آنکه روی شکاف‌ها و گسست‌ها حرکت کنند، سعی داشته باشند بر روی پیوست‌ها حرکت کنند.

دکتر حسن نمکدوست نیز یونس شکرخواه را دانشمند و دانشگر خبر نامید و گفت: شکرخواه در عرصه خبر مثل قله دماوند است و بقیه ما در تپه‌های عباس آباد. ما احتیاج داریم روایت‌های روزنامه‌نگارانه بر اساس اصول بنیادین خبر در سطح جامعه جاری شود و وجهی از هر بحرانی که در جامعه می‌بینید، بی‌خبری است. بنابراین احتیاج داریم به همت دانشمندانی مانند دکتر شکرخواه این مشکل برطرف شود.

وی در بخش دیگر سخنانش با نقد تقسیم روزنامه‌نگاری به دو عرصه روزنامه‌نگاری سنتی و روزنامه‌نگاری مدرن، تاکید کرد: دکتر شکرخواه چه در زمانی که در روزنامه کار می‌کرد یک روزنامه‌نگار مدرن بود و چه اکنون که چهره شاخص روزنامه‌نگاری آنلاین است یک روزنامه‌نگار مدرن تلقی می‌شود؛ و چه زمانی که وارد فرآیند روزنامه‌نگاری هوشمند شود.

محمد خدادی معاون امور مطبوعاتی وزارت ارشاد نیز شکرخواه را نماد مهربانی، صمیمیت، همدلی و همکاری نامید و گفت: شکرخواه دارای سه ضلع اخلاق، مهارت و دانش است و تقدیر از او تقدیر از همه کسانی است که به رسانه فکر می‌کنند و با رسانه زندگی می‌کنند.

در ادامه این مراسم و با حضور دکتر محسن اسماعیلی، محمد خدادی، حجت‌الاسلام سید محمود دعایی، حجت‌الاسلام ابطحی، محمدمهدی فرقانی، هادی خانیکی، محسن میرزایی، علی‌اکبر قاضی‌زاده، سید فرید قاسمی، سهیل محمودی و مهران کرمی لوح‌های تقدیر و یادبودهایی از سوی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد، فرهنگسرای رسانه و جام جم آنلاین به شکرخواه اعطا شد.

دکتر یونس شکرخواه نیز در خاتمه این آیین با سپاسگزاری از معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد و فرهنگسرای رسانه برای برگزاری این آیین، گفت: من از کره دیگری نیامده‌ام. مهربانی را از مهدی فرقانی یاد گرفتم. ذکاوت و سرسختی را از خانیکی، تکنیک را تا حد زیادی از فریدون صدیقی، آرامش را از منصور سعدی و بزرگ‌منشی را از آقای دعای یاد گرفتم. نمی‌توانم اسم رفقا را یکی یکی بیاورم؛ منظورم این است که من فرد نبوده‌ام و محصول همه دوستان و همکارانم هستم. نسل ما نسل حاصل جمع است؛ قدر یکایک هم را دانستیم و شما جوان‌ها هم قدر هم را بدانید.

وی افزود: ما بازنشسته بشو نیستیم. ما باز ایستاده‌ایم و باز هم می‌ایستیم. ما سازمانی نمی‌خواهیم که در بستر آن پیش برویم؛ ما تجارب‌مان را مدون می‌کنیم، ترجمه می‌کنیم و می‌نویسیم. ما بازنشسته نمی‌شویم، روزنامه‌نگاری می‌کشد ما را مگر با آن زندگی کنیم.

کد خبر 458123
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha