چهارشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۰۲:۱۷
۰ نفر

پرنیان علی بخشی - خراسان رضوی - خبرنگار: نهمین جشنواره سراسری عکس رضوی به میزبانی مشهد برگزار می‌شود.

عکس برگزیده جشنواره

این جشنواره از سری برنامه‌های هجدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) است و برگزارکنندگان آن اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع) و انجمن عکاسان خراسان رضوی هستند. هدف از برگزاری این جشنواره توسعه فرهنگ رضوی و ترویج آموزه‌های اهل بیت (ع) است. «محمدرضا محمدی»، دبیر نهمین جشنواره سراسری عکس رضوی، در نشستی به تشریح جزئیات این جشنواره پرداخت.  

  • نحوه برگزاری جشنواره عکس رضوی

بنا به گفته دبیر نهمین جشنواره سراسری عکس رضوی، این مراسم در سال‌های قبل به‌ میزبانی تبریز برگزار می‌شد، ولی امسال برای نخستین بار به میزبانی مشهد برگزار خواهد شد. محمدی می‌گوید: در سال گذشته از جمله برنامه‌های جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) برگزاری تئاتر رضوی بود. امسال به این نتیجه رسیدیم که میزبانی جشنواره عکس رضوی را نیز بپذیریم.  

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی درخصوص اهداف برگزاری جشنواره بیان می‌کند: این جشنواره با ۳ هدف کلی برگزار می‌شود. این اهداف عبارتند از اشاعه فرهنگ منور رضوی از طریق هنر عکاسی برای حفظ و صیانت از تاریخ معنوی و معماری اماکن مذهبی، گسترش فعالیت‌های فرهنگی هنری مرتبط با سیره ائمه اطهار (ع) به‌ ویژه امام رضا(ع) و در نهایت گرامیداشت پدیدآورندگان آثار هنری برتر در حوزه عکاسی.  

محمدی با اشاره به موضوعات تعیین‌شده در جشنواره امسال توضیح می‌دهد: موضوعات جشنواره امسال در ۳ بخش برگزار خواهد شد. بخش معرفت و کرامت انسانی سیره حضرت رضا(ع) که شامل آداب زیارت، نماز، دعا، نیایش، ایثار و شهادت می‌شود. بخش اماکن متبرکه و آیین‌های دینی و مذهبی جهان اسلام و بخش عکاسی معماری و عکاسی از هنرهای اسلامی.

دبیر نهمین جشنواره عکس رضوی می‌افزاید: شورای سیاستگذاری جشنواره متشکل از مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، معاون هنری و سینمایی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، مدیرعامل بنیاد جشنواره امام رضا (ع)، رئیس هیات‌مدیره انجمن عکاسان و به فراخور نیاز از شهرداری و آستان قدس و کارشناسان معاونت هنری و سینمایی است.  

جشنواره امسال در ۳ بخش حرفه‌ای، تلفن همراه و اردوها برگزار می‌شود و هریک از این بخش‌ها را اساتید و داوران به رأی نهایی خواهند گذاشت. «مهدی زابل عباسی» دبیر تخصصی و اجرایی جشنواره است. وی با اشاره به هیأت داوران جشنواره خاطرنشان می‌کند: هیأت داوران در بخش حرفه‌ای و تلفن همراه «محمد ستاری»، «رسول اولیازاده»، «امیرحسین صفرلی»، «ابراهیم بهرامی»، «علیرضا عطاریانی»، «حمیدرضا گیلانی‌فر» و «کیارنگ علائی» هستند. در بخش اردوها «قدیر وقاری شورچه»، «سیدجلیل حسینی زهرائی» و «شرمین نصیری» خواهند بود.  

  • شرایط شرکت در جشنواره

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با تاکید بر این‌که محدودیتی در تولید عکس وجود ندارد، می‌گوید: رویکرد جشنواره مستندگرایانه و متکی به ذهن خلاق عکاس است. محدودیتی در سال تولید عکس نیست و عکاسان می‌توانند عکس‌های گذشته خود را نیز که منطبق با موضوع است در همه بخش‌ها به جشنواره معرفی کنند.

وی ادامه می‌دهد: در این جشنواره محدودیت سنی وجود ندارد. آثار ارسالی در همه بخش‌ها باید از طریق سایت جشنواره بارگذاری و ارسال شود و پذیرش آثار به‌ صورت مرسوله پستی امکان‌پذیر نخواهد بود. محمدی می‌افزاید: ثبت‌نام در جشنواره نیز از طریق سایت رسمی جشنواره امکان‌پذیر است. علاقه‌مندان می‌توانند برای مشاهده فراخوان به سایت www.khorasanphotographers. com مراجعه کنند. همچنین آخرین زمان ارسال آثار نیز ساعت ۲۴ روز ۱۸ آبان است.  

  • جوایز جشنواره عکس رضوی 

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با اشاره به بخش اهدای جوایز بیان می‌کند: در بخش حرفه‌ای ۸ برگزیده خواهیم داشت و به هریک مبلغ ۴۰ میلیون ریال اهدا می‌شود. در بخش تلفن همراه ۸ برگزیده انتخاب می‌شود و مبلغ ۱۰ میلیون ریال اهدا خواهد شد. وی می‌گوید: در بخش اردویی برای صاحبان آثار راه‌یافته به جشنواره، اردویی ۲ روزه در ۱۲ آذرماه برگزار خواهد شد. هزینه اسکان و پذیرایی برعهده دبیرخانه خواهد بود. به ۳ عکاس شرکت‌کننده در اردوها که حائز رتبه شوند، مبلغ ۱۰ میلیون ریال اهدا خواهد شد. دبیر جشنواره یادآور می‌شود: در این مراسم جایزه ویژه برای موضوع ترویج فرهنگ عفاف و حجاب است که مبلغ ۲۰ میلیون ریال اهدا می‌شود.

محمدی با بیان این‌که دبیرخانه این جشنواره هنری در معاونت هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مستقر است، می‌افزاید: بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع)، اداره کل ارشاد اسلامی خراسان رضوی، تعدادی از دانشگاه‌های مرتبط، شهرداری مشهد، موسسه آبرنگ و انجمن عکاسان خراسان رضوی در برگزاری نهمین دوره این جشنواره همکاری خواهند کرد. وی تصریح می‌کند: اصل جشنواره تولیدمحور است و در تلاشیم بانکی را از عکاسان کل کشور تهیه کنیم که دعوت‌نامه آن برای همه فعالان حوزه عکاسی ارسال خواهد شد. گفتنی است در پایان این نشست از پوستر جشنواره سراسری عکس رضوی رونمایی شد.  

کد خبر 458118

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha