سه‌شنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۷
۰ نفر

فاطمه حافظی - خرم آباد - خبرنگار: کشاورزی یکی از بخش‌های دارای ظرفیت بالا در لرستان است که بخش عمده‌ای از اقتصاد این استان را دربر می‌گیرد.

ضایعات محصولات باغی

تولید محصولات کشاورزی و فروش و صادرات آن نقش بسیار مهمی در توسعه لرستان دارد، اما در این میان ضایعات و مازاد این محصولات نیز یکی از موارد منفی است که کشاورزی این استان را به مشکلات فراوان دچار کرده است. ضایعات بخش کشاورزی از مرحله کاشت تا مصرف وجود دارد و کاهش آن نیازمند آموزش دادن به کشاورزان و بازنگری در شیوه‌های کشاورزی است. میزان ضایعات برخی محصولات کشاورزی در استان بسیار زیاد است و برای حل این مشکل ضرورت دارد که برنامه‌ریزی درستی انجام و آموزش‌های لازم ارائه شود.

  • محصولاتی که بیشتر کشت می‌شوند

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی لرستان به همشهری می‌گوید: ۲۵ نوع محصول زراعی در استان در ۵ میلیون و ۲۶۵ هزار و ۷۰۶ هکتار زمین کشت می‌شود. «جواد صالحیان» می‌افزاید: خیار، سبزی، گوجه‌فرنگی، پیاز، سیب‌زمینی، ذرت دانه‌ای، ذرت علوفه‌ای، کلزا، یونجه، شبدر ایرانی، شبدر قرمز، اسپرس آبی، اسپرس دیم و خلر آبی تعدادی از این محصولات هستند. وی بیان می‌کند: سورگوم علوفه‌ای، گندم، نخود، عدس، باقلا، ماشک علوفه‌ای، سویا، جو آبی، جو دیم و گلرنگ دانه‌ای از دیگر محصولات کشت‌شونده در لرستان به شمار می‌روند.

صالحیان می‌گوید: بیشترین سطح زیر کشت این محصولات گندم با ۲۴۵ هزار هکتار، نخود با ۱۰۱ هزار و ۶۲۵ هکتار، جو دیم با ۱۱۰ هزار و ۷۵۳ هکتار، سیب‌زمینی با ۶۵ هزار و ۵۵۱ هکتار و پیاز با ۲۱ هزار و ۲۳۱ هکتار است. وی ادامه می‌دهد: همچنین خیار با ۱۸ هزار و ۸۲۵ هکتار، یونجه با ۱۱ هزار و ۶۶۶ هکتار، گوجه‌فرنگی با ۱۲ هزار و ۱۰۸ هکتار، عدس با ۱۴ هزار و ۱۰۰ هکتار و سبزی با ۵۶ هزار و ۱۲۸ هکتار بیشترین کشت را در استان به خود اختصاص داده‌اند.

  • خسارت‌های یک تا ۱۰ درصدی

این مسئول اظهار می‌کند: میزان تولید این ۲۵ نوع محصول زراعی یک میلیون و ۴۴۵ هزار و ۷۳۰ تن است، اما متاسفانه برخی از این محصولات دارای ضایعاتی هستند و میزان خسارت آنها از یک تا ۱۰ درصد است. صالحیان می‌گوید: خسارت‌های یک درصدی شامل محصولاتی همچون باقلا و گلرنگ دانه‌ای است و بیشترین خسارت‌ها با ۱۰ درصد هم به محصولاتی همچون گوجه‌فرنگی و سبزی‌ مربوط است. وی ادامه می‌دهد: این ۲۵ نوع محصول ۸۱۵ هزار و ۸۹۵ تن ضایعات دارند که مبلغ خسارت آنها ۱۵۴ میلیارد و ۱۲۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است.

  • محصولات مازاد

صالحیان تولید مازاد محصولات را یکی از دلایل ایجاد ضایعات آنها عنوان می‌کند و می‌گوید: بسیاری از محصولات هستند که با این‌که دارای ضایعات هستند، بیش از نیاز استان تولید می‌شوند. وی می‌افزاید: این محصولات شامل جالیزها به غیر از خیار، سبزی‌ها، گوجه فرنگی، پیاز، سیب‌زمینی، گندم، نخود، عدس و باقلاست که درمجموع ۴۱۵ هزار و ۴۳۹ تن مازاد تولید دارند. مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی لرستان بیان می‌کند: از این میزان مازاد ۱۳۲ هزار و ۶۹۳ تن مربوط به سیب‌زمینی، ۱۰۱ هزار و ۵۰۰ تن گندم، ۵۶ هزار و ۷۸۴ تن پیاز، ۷۱ هزار و ۹۶۱ تن سبزی، ۳۰ هزار و ۳۸۵ تن نخود، ۵۷۹۵ تن گوجه‌فرنگی، ۳۵۷۴ تن محصولات جالیزی و ۱۳۷۲ تن عدس است.

  • بیشترین ضایعات مربوط به کدام بخش است؟

همچنین، رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی خرم‌آباد در این رابطه به خبرنگار ما می‌گوید: ضایعات بخش کشاورزی از مرحله کاشت آغاز می‌شود و تا مرحله برداشت و مصرف ادامه دارد.  باید در بخش سیستم‌های صنعتی، تولیدی، عمل‌آوری و... به‌درستی عمل کنیم تا بتوانیم میزان ضایعات را کاهش دهیم. «حسین خدیش» ادامه می‌دهد: رقم صادرات محصولات کشاورزی در استان بالا نیست در حالی که با سالم‌سازی و تولید غذای سالم، رعایت استانداردها، کاهش قیمت تمام‌شده، بسته‌بندی مناسب، حمل و نقل، برندسازی، ایجاد بازار و بازاریابی برای محصول تولیدی می‌توانیم آن را افزایش دهیم.

وی می‌افزاید: بیشترین میزان ضایعات محصولات کشاورزی لرستان در حوزه محصولات باغی، صیفی و سبزی است. خدیش تاکید می‌کند: باید با برنامه‌ریزی درست، تولید محصولات صادراتی، کاهش ضایعات، مدت زمان نگهداری بالا و حفظ کیفیت بتوان حجم صادرات محصولات کشاورزی استان را بالا برد.

  • راه کاهش ضایعات

خدیش به راهکارهای کاهش ضایعات محصولات کشاورزی اشاره و بیان می‌کند: ضایعات در محصولات کشاورزی از مرحله کاشت تا مصرف است و برای کاهش آن باید بهره‌بردار، تولیدکننده، نگهدارنده و مصرف‌کننده محصول آموزش‌های لازم را ببینند. وی می‌افزاید: کیفیت محصولات باید به حد استاندارد برسد تا به حداقل ضایعات دست پیدا کنیم. یعنی بعد از آموزش تولیدکننده و مصرف‌کننده، باید با سیستم بسته‌بندی استاندارد و ارائه آموزش‌های کاربردی بتوان میزان ضایعات را کمتر کرد.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی خرم‌آباد می‌گوید: چون در بخش کشاورزی با طیف وسیعی از محصولات سر و کار داریم، باید در هر مرحله آموزش، نگرش، استفاده از ارقام مناسب، نگهداری درست در انبار و... هم مورد توجه قرار بگیرد. وی ادامه می‌دهد: در مزارع استان باید بیشتر سیستم گلخانه‌ای به کار گرفته شود تا با مدیریت و تکنولوژی بتوان بالا میزان ضایعات محصولات را کاهش داد. خدیش اظهار می‌کند: متاسفانه به دلیل کشت سنتی و بسته‌بندی و حمل نامناسب محصول، حجم زیادی از آن به ضایعات تبدیل می‌شود.

  • اجرای طرح توسعه راهبردی صادرات

این مسئول می‌گوید: تولیدکننده باید فاکتورهای لازم از جمله دانش و مهارت کار را داشته باشد، در غیر این صورت تمام منابع از بین می‌رود و موجب ایجاد و افزایش میزان ضایعات می‌شود. وی ادامه می‌دهد: واقعیت این است که خیلی از محصولات کشاورزی به دلیل این‌که به استانداردهای روز نمی‌رسند، به ضایعات تبدیل می‌شوند و از بین می‌روند. برای این‌که در بخش صنایع تبدیلی به‌روزرسانی انجام دهیم و به استانداردهای سایر استان‌ها و بازارهای بین‌المللی برسیم، نیازمند سرمایه‌گذاری هستیم. خدیش تاکید می‌کند: با طرح توسعه راهبردی صادرات می‌توانیم ضایعات را به حداقل برسانیم و با ارائه آموزش‌های راهبردی لازم به تولیدکنندگان هم می‌توان حجم ضایعات را کاهش داد.

  • لزوم سالم‌سازی محصولات

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی خرم‌آباد به موضوع سالم‌سازی و تولید ارگانیک محصولات برای کاهش ضایعات اشاره و اظهار می‌کند: سالم‌سازی محصولات کشاورزی و ارگانیک بودن محصولات زراعی، باغی، آبزی و دامی حجم ضایعات را به صفر می‌رساند. خدیش می‌گوید: این پروسه، هرچند هزینه‌بر است، میزان ضایعات را کاهش می‌دهد و محصولات به دلیل سالم بودن بیشتر مورد استفاده و مصرف قرار می‌گیرند. مابقی محصولات نیز صادر می‌شوند و برای استان ارزآوری خواهند داشت.

کد خبر 458114

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار لرستان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha