مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۳
۰ نفر

سارا گلابگیریان-  یزد- خبرنگار: عرضه پوشاک خارجی در بازار استان روز به روز کمتر می‌شود، به طوری که اتاق اصناف مرکز استان یزد ادعا دارد که ۹۰ درصد از پوشاکی که در استان یزد عرضه می‌شود، ایرانی است و آنچه از پوشاک‌های خارجی باقی مانده است پوشاک چینی است که دست‌فروشان در نقاط مختلف شهر از جمله شب‌بازارها عرضه می‌کنند.

بازار یزد با پوشاک خارجی خداحافظی می‌کند

ورود انبوهی از پوشاک‌ خارجی به صورت قاچاق به بازار، مسئولان را بر آن داشته تا نسبت به اجرای طرح جمع‌آوری پوشاک قاچاق و برندهای خارجی اقدام کنند. این طرح در استان یزد نیز اجرا شد، چراکه بخشی از این پوشاک قاچاقی که وارد کشور می‌شود در استان یزد عرضه می‌شود. بخش نظارت و بازرسی اتاق اصناف مرکز استان یزد طرح ویژه‌ای را برای جمع‌آوری پوشاک قاچاق و ثبت برندهای معتبر در استان به اجرا درآورده است که همچنان ادامه دارد.

اما بازهم در نقاطی از شهر از جمله شب‌بازار و پنج‌شنبه بازار یزد شاهد فروش پوشاک تقلبی هستیم که مشتری هم دارند و واحد نظارت و بازرسی اتاق اصناف مرکز استان یزد با همکاری شهرداری در صدد جمع‌آوری این پوشاک در این نقاط بر آمده‌اند. این روزها یکی دیگر از عواملی که باعث کاهش عرضه پوشاک خارجی در بازار استان یزد شده، افزایش کیفیت تولیدات داخلی و همچنین بالا رفتن نرخ ارز است که کمک کرده طرح با موفقیت بیشتری اجرا شود و امید است که در سال رونق تولید، تولیدکنندگان پوشاک استان بتوانند از این فضا بهترین بهره‌برداری را داشته باشند و با تولید باکیفیت و قیمت مناسب، نظر مشتریان را به سمت خود جلب کنند.

  • ضرورت رونق صنعت پوشاک

نماینده ولی فقیه در استان و امام‌جمعه یزد در گفت‌وگو با همشهری با اشاره به مشکلات اشتغال استان به ظرفیت یزد در حوزه صنعت نساجی اشاره می‌کند و می‌افزاید: توسعه صنعت پوشاک بهترین راهکار برای کاهش نرخ بیکاری و افزایش فرصت اشتغال برای بانوان است. آیت‌الله «محمدرضا ناصری» می‌افزاید: باید از این ظرفیت بهره‌برداری لازم صورت گیرد و این اقدام قطعا گام موثری برای رونق تولید نیز محسوب می‌شود. وی اضافه می‌کند: مسئولان باید برای ایجاد واحدهای تولید پوشاک در استان اقدام کنند، چراکه هم ظرفیت اشتغال این صنعت بالا است و هم از صنایع پاکی است که آلودگی به همراه ندارد.

  • جایگاه خوب استان در تولید پوشاک

رئیس اتاق اصناف مرکز استان یزد با اشاره به این‌که ۹۰ درصد از پوشاکی که در بازار استان توزیع می‌شود ایرانی است، می‌گوید: بیش از یک سال است که طرح جمع‌آوری پوشاک قاچاق در استان اجرا شده است و به این ترتیب پوشاک تقلبی و دارای مارک‌های قلابی از بازار استان جمع آورده شده و خواهد شد. «مهدی باغستانی» می‌افزاید: در حال حاضر پوشاک ایرانی باکیفیت در حال تولید است اما برخی تولیدکنندگان برای جلب نظر مشتری به استفاده از مارک‌های قلابی اقدام می‌کنند تا تولیدشان را خارجی جلوه دهند.

وی با بیان این‌که بیشترین پوشاکی که در استان عرضه می‌شود از شهرهای اصفهان، تهران و مشهد خریداری می‌شود، می‌گوید: البته استان یزد هم در حوزه تولید پوشاک دستی بر آتش دارد. انواع روپوش مدارس، لباس کار، پیراهن مردانه و شلوارهای جین در واحدهای تولیدی استان تولید می‌شود. رئیس اتاق اصناف مرکز استان یزد می‌افزاید: مانتوی تولیدی استان یزد هم به تهران ارسال شده و بخشی از نیاز بازار را تامین می‌کند. باغستانی اظهار می‌کند: استان یزد در حال حاضر تامین‌کننده پارچه پیراهن مردانه برای تهران است و در تولید پیراهن مردانه با کیفیت نیز شناخته‌شده است. در حوزه شال و روسری نیز استان یزد یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان است و حتی شال و روسری استان یزد به تهران ارسال و سپس توزیع می‌شود.

  • شناسنامه‌دار کردن برندهای خارجی معتبر

مسئول بازرسی و نظارت اتاق اصناف مرکز استان یزد از برخورد با عرضه پوشاک خارجی قاچاق در بازار استان یزد خبر می‌دهد و می‌افزاید: ۸۰ درصد پوشاک خارجی از بازار استان جمع‌آوری شده و بقیه نیز در طرح نظارت و بازرسی در حال جمع‌آوری است. «حمید مظفری» می‌افزاید: بعضی از انواع پوشاک خارجی که در بازار عرضه می‌شود، برندهای معتبر هستند، از این رو این برندها شناسایی و براساس قانون شناسنامه‌دار شده‌اند. وی بیان می‌کند: در حال حاضر بیشترین پوشاک خارجی که در بازار عرضه می‌شود توسط دست‌فروشان در شب‌بازارها و پنج‌شنبه بازارها است که پوشاک چینی را عرضه می‌کنند.

مظفری از همکاری اتاق اصناف مرکز استان یزد با شهرداری برای ساماندهی این وضعیت خبر می‌دهد و می‌افزاید: البته واحد نظارت و بازرسی اتاق اصناف مرکز استان هم در این زمینه تلاش می‌کند و جمع‌آوری پوشاک خارجی از شب‌بازارها را نیز در دستور کار قرار داده است. مسئول نظارت و بازرسی اتاق اصناف مرکز استان یزد عقیده دارد یکی دیگر از دلایل کاهش عرضه پوشاک خارجی در بازار استان، افزایش نرخ دلار است، این وضعیت باعث شده قاچاق پوشاک دیگر مقرون به صرفه نباشد، چراکه قیمت تمام‌شده پوشاک قاچاق از پوشاک داخلی بیشتر می‌شود. مظفری درباره توزیع پوشاک قاچاق در بازار می‌گوید: قطعا مغازه‌دارانی که درقالب واحد صنفی کار می‌کنند، با توجه به آگاهی از برخوردهای تعزیراتی به این کار تن نمی‌دهند و بیشترین متخلفان همان دست‌فروشان هستند. وی از تداوم بازرسی از اصناف استان برای جمع‌آوری پوشاک خارجی خبر می‌دهد و از مردم می‌خواهد مواردی از این دست را به اتاق اصناف مرکز استان یزد یا اتحادیه پوشاک اطلاع دهند.

  • آوازه  یزد در صنعت نساجی

یزد از دیرباز ید طولایی در صنعت نساجی داشته و در کنار آن صنعت پوشاک آن هم پر رونق است. کم‌کم با ورود صنایع آلاینده به شهر، صنعت نساجی روز به روز کمرنگ‌تر شد و شاهد تعطیلی واحدهای نساجی از جمله سلک‌باف، یزدباف، کارخانه جنوب و از این دست کارخانه‌های بزرگی بودیم که بسیاری از خانواده‌های یزدی از آنها ارتزاق می‌کردند. حتی در بسیاری از خانه‌های یزدی نیز انواع پارچه‌ها تولید می‌شد که به استان‌های همجوار از جمله اصفهان صادر می‌شد. سال‌های گذشته به دلیل بحران‌های اقتصادی کارخانه‌های نساجی در استان یکی‌یکی تعطیل شدند و صنعت نساجی که پشتوانه‌ای محکم برای تولید پوشاک بود، هر روز کمرنگ‌تر و در نهایت نابود شد. در یکی دو سال اخیر اما این صنعت مورد توجه قرار گرفته است و برخی از این کارخانه‌ها از جمله یزدباف دوباره جان گرفته و در حال تولید است. این واحد نه‌تنها تولیدکننده پارچه که تولیدکننده پوشاک هم هست.

  • تقویت ارتباط صنعت نساجی و پوشاک

یاسین دهقان-  یزد- خبرنگار:برخی از واحدهای تولیدی یزد این روزها تامین‌کننده پارچه مورد نیاز بسیاری از استان‌های کشور هستند. پارچه‌های ملحفه‌ای و روتختی، پارچه مبلی و حتی پارچه‌های پیراهنی تولید دست یزدی‌هایی است که نشان می‌دهد یزد ظرفیت بالایی در حوزه صنعت نساجی دارد.
اگر در بازار تهران قدم بزنید محال است اثری از پارچه‌های اردکان، کارخانه یزدباف و پارچه‌های مبلی تولید یزد نبینید.

این نشان می‌دهد صنعت نساجی در یزد رو به شکوفایی است اما این شکوفایی زمانی بهترین بهره را برای استان دارد که این منسوجات در استان به مصنوع تبدیل شوند. به این معنی که باید با این پارچه‌ها مبل ساخته شود، لباس دوخته شود و روبالشی و روتختی‌های یزدی را به بازار معرفی کند.
کم‌کم باید به تولیدکنندگان یزدی اعتماد کرد. تا امروز بسیاری از شهروندان یزدی خرید پوشاک، پارچه و حتی شال و روسری را از استان‌های دیگر به‌ویژه تهران و اصفهان و حتی استان هرمزگان انجام می‌دادند اما زمان آن رسیده است که تولیدکنندگان یزدی توان خود را ثابت کنند و شاهد عرضه تولیداتیزد در مغازه‌های پوشاک باشیم. در حوزه شال و روسری نیز واحدهای بسیاری دربافت تاریخی یزد در حال تولید هستند و گردشگران بسیاری از نقاط مختلف کشور و دنیا برای خرید به این واحدها مراجعه می‌کنند و در کنار دیدن مراحل تولید، نمونه‌هایی را برای خود می‌خرند، این در حالی است که یزدی‌ها از این ظرفیت غافلند و حتی شال و روسری خود را نیز از استان‌های دیگر خریداری می‌کنند.

در کنار ناآگاهی از قدرت تولیدکنندگان یزدی در عرصه پوشاک، یکی دیگر از عواملی که باعث شده یزدی‌ها به سراغ پوشاک بومی نروند، بالا بودن قیمت‌ها است. قیمت پوشاک در استان یزد به مراتب بیشتر از سایر استان‌های کشور است، از این رو بسیاری از شهروندان تمایلی به خرید از استان ندارند و به بازارهای دیگر مراجعه می‌کنند. اگر ظرفیت‌ها معرفی و قیمت‌ها متعادل شود این بار یزدی‌ها به تولیدکنندگان یزدی اعتماد می‌کنند و بازار پوشاک در یزد رونق می‌گیرد. باید توجه کرد که مصنوعات و منسوجات یزدی مشتریان بسیاری دارد اما تولیدکنندگان از ترس این‌که مشتری نداشته باشند، تولیدات خود را به تهران ارسال و با نام و برندهای دیگر به بازار عرضه می‌کنند. این اتفاق زمانی پایان می‌یابد که تولیدکنندگان یزدی این اطمینان را داشته باشند که بیشترین مشتری را در استان خود دارند و هیچ نگرانی بابت از دست دادن بازارهای دیگر نداشته باشند. به این ترتیب است که تولیدکننده رغبت پیدا می‌کند تولیدات را با نام و برند خود به‌ویژه برند یزد که همواره خوش‌نام بوده است، راهی بازار کند.

کد خبر 458008

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha