سه‌شنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۲
۰ نفر

پوپک قاسمی-‌ اردبیل - خبرنگار: سرطان بیماری است که ناگهانی گریبان قربانیانش را می‌گیرد، آن هم در حالی که بیماران سرطانی برای درمان راه سختی در پیش دارند و یکی از مراحل درمان آن هم رادیوتراپی است.

بار خرابی تجهیزات درمانی بر دوش بیماران سرطانی

بخش انکولوژی و رادیوتراپی بیمارستان امام خمینی(ره) اردبیل تنها مرکز دولتی درمان سرطانی‌ها با رادیوتراپی است که مرداد ۹۶ با ۱۷ میلیارد تومان اعتبار به بهره‌برداری رسیده و در شیفت‌های مختلف به بیماران خدمات ارائه می‌کند. هر چند خدمات‌دهی رایگان این مرکز باعث آسودگی خیال بیماران و خانواده‌های آنها از نظر مالی شده است، به دلیل مراجعه زیاد، دستگاه‌ها با خرابی مکرر روبه‌رو هستند و همین باعث شده روند بهبود و درمان با مشکلاتی همراه شود. در تبریز هم که به عنوان یکی از شهرهای درمانی کشور مطرح است، تنها ۲ دستگاه رادیوتراپی وجود دارد که با توجه به آمار بالای مراجعان از دیگر شهرهای آذربایجان شرقی یا استان‌های همجوار از جمله اردبیل و آذربایجان غربی، خرابی این دستگاه‌ها محدودیت‌ در خدمات‌رسانی را رقم می‌زند.  

  • مشکلات بیماران شهرستانی

یکی از مراجعه‌کنندگان این بخش که به گفته خودش از شهرستان اصلاندوز به مرکز استان آمده است، اظهار می‌کند: بنا به تشخیص پزشک متخصص همین مرکز در ۲ فاز باید رادیوتراپی انجام دهم. بیش از یک ماه است خانه‌ای در اردبیل اجاره کرده‌ایم تا دوره درمان کامل شود. «ملیحه کاظمی» می‌افزاید: خرابی مکرر دستگاه رادیوتراپی باعث شده است دوره درمان به طول بینجامد و من همچنان باید دور از خانه و با هزینه زیاد این دوره را با وقفه زیاد سپری کنم.

«عباس رحمتی» یکی دیگر از مراجعه‌کنندگان می‌گوید: ما از شهرستان مشگین‌شهر برای معالجه مادرم به این مرکز مراجعه و هر روز مسافت مشگین‌شهر - اردبیل و بالعکس را طی می‌کنیم. چون خرابی دستگاه قابل پیش‌بینی نیست، اطلاع‌رسانی هم در این زمینه انجام نمی‌شود. به همین دلیل هیچ برنامه‌ای برای رفت و آمد نداریم و فرایند درمان با وجود خرابی دستگاه‌ها با مشکلاتی مواجه می‌شود که عملا رفت و آمد ما را به اردبیل بیهوده می‌کند.

«شهاب احمدیان» یکی دیگر از مراجعه‌کنندگان هم بیان می‌کند: ما نگران این هستیم که خرابی دستگاه درمان رادیوتراپی را که دوز مشخصی دارد، با مشکل مواجه کند. بعد از بیمارستان امام خمینی(ره) فقط یک مرکز دیگر برای رادیوتراپی در استان وجود دارد که خصوصی است و مبالغ بالایی برای درمان دریافت می‌کند، اما همان هم مدتی است غیرفعال شده است. برخی بیماران در این شرایط به تبریز مراجعه می‌کردند، اما با پیگیری‌های انجام‌شده فهمیده‌ایم ۲ مرکز رادیوتراپی آن شهرستان هم با خرابی دستگاه‌ها روبه‌رو هستند و ما باید همچنان این شرایط را تحمل کنیم.

  • رضایت خارجی‌ها

«رسول محمداف» یک بیمارتبعه جمهوری آذربایجان در این مرکز فرایند درمان خود را طی می‌کند. با اظهار رضایت از نحوه کار و برخورد کادر بخش انکولوژی و رادیوتراپی بیمارستان امام خمینی(ره) می‌گوید: هزینه درمان در اینجا برای من بسیار کمتر از باکو است برای همین در اردبیل خانه اجاره کرده‌ام و به همراه همسرم فعلا تا پایان دوره درمان اینجا اقامت داریم.  او برخلاف شهروندان اردبیلی خرابی دستگاه‌ها را با دید منفی نگاه نمی‌کند و می‌افزاید: خدمات خوبی که در این مرکز درمانی ارائه می‌شود، آنقدر ارزشمند است که یک مدت طولانی‌تر را برای بهره‌مندی از آنها صرف کنیم.  

  • حضور کارشناسان فنی از تهران

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با اشاره به خرابی و تعطیلی تنها دستگاه رادیوتراپی دولتی استان مستقر در بیمارستان امام خمینی(ره) اردبیل می‌گوید: بلافاصله بعد از خرابی، با دعوت از نمایندگی انحصاری دستگاه مزبور و حضور کارشناسان نمایندگی از تهران در بیمارستان برای عیب‌یابی، طی ۸ ساعت این مساله بررسی شد. کارشناسان علت خرابی دستگاه را ایراد فنی و خرابی ۴ قطعه برد الکترونیکی اعلام کردند.

«قدرت اخوان‌ اکبری» با پوزش از بیماران به دلیل تعطیلی موقت بخش‌هایی از این مرکز درمانی ادامه می دهد: این ۴ قطعه تخصصی الکترونیکی وارداتی هستند و رایزنی‌ها و پیگیری‌های لازم برای تامین آنها شروع شده است. به محض وصول قطعات، دستگاه رادیوتراپی مجددا راه‌اندازی خواهد شد. وی با بیان این‌که این دستگاه جزو چند دستگاه رادیوتراپی برتر کشور است، بیان می‌کند: بخش رادیوتراپی برای مداوای بیماران سرطانی با هزینه دولتی پذیرای مراجعان از اقصی نقاط استان اردبیل و حتی استان‌ها و کشور همجوار است. این مراجعه زیاد فشار مضاعف سخت‌افزاری و نرم‌افزاری به این بخش وارد می‌کند. اخوان اکبری به فعالیت این مرکز تا ساعت ۱۰ شب اشاره می‌کند و می‌افزاید: نیروهای بخش رادیوتراپی که شیفت عصر هستند، به دلیل مراجعه زیاد، تا شب نیز در مرکز مشغول ارائه خدمات هستند. این مسئول تاکید می‌کند: برای جلوگیری از وقفه درمان از دیروز (دوشنبه) مرکز شفا پرتو برای ارائه خدمات رادیوتراپی به بیماران بیمارستان امام (ره) فعال شده است.

  • جبران با تنظیم دوز

رئیس بیمارستان امام خمینی(ره) اردبیل نیز اظهار می‌کند: دستگاه رادیوتراپی مستقر در این بیمارستان بسیار پیچیده و فوق تخصصی است و تعمیرات آن در استان قابل انجام نیست به همین دلیل نمایندگان شرکت از تهران برای بررسی علت نقص فنی فراخوانده شده‌اند. «اسماعیل فرزانه» درباره نگرانی بیماران و وقفه صورت گرفته در درمان آنها می‌گوید: طبق نظر پزشک متخصص رادیوتراپی، برای بیمارانی که در طول این چند روز رادیوتراپی‌شان انجام نشده، چند روز وقفه در درمان با تنظیم دوز اشعه طی روزهای آتی قابل جبران است. وی ادامه می‌دهد: ارائه درمان‌های تخصصی و فوق تخصصی به بیماران دغدغه شبانه‌روزی نیروهای بهداشت و درمان است و با تمام توان برای رفع مشکلات و دغدغه‌های درمانی مردم تلاش می‌کنیم.

  • سایه سنگین کمبود دستگاه رادیوتراپی در تبریز

بیماران مبتلا به سرطان در استان آذربایجان شرقی هم از کمبود دستگاه رادیوتراپی در این استان گلایه دارند و معتقدند این کمبود بر روند درمان آنها سایه افکنده است. یکی از شهروندان که از سال ۹۴ با بیماری سرطان درگیر است، می‌گوید: با توجه به عود بیماری و نیازی که به رادیوتراپی داشتم، متوجه کمبود شدید دستگاه رادیوتراپی در شهر تبریز و استان شدم.

«جواد راستی» ادامه می‌دهد: در حال حاضر یک دستگاه رادیوتراپی در بیمارستان شهید مدنی تبریز وجود دارد که به علت قدیمی بودن مدام خراب می‌شود و نوبت‌دهی آن به علت پایین بودن هزینه‌های درمان در این بیمارستان، چند ماه طول می‌کشد و معلوم نیست وضعیت بیمار در این چند ماه انتظار چه می‌شود. یک دستگاه هم در بیمارستان ولیعصر(عج) وجود دارد.

این بیمار مبتلا به سرطان تاکید می‌کند: نخریدن دستگاه رادیوتراپی به تعداد کافی در طول این سال‌ها خطایی بزرگ و نابخشودنی است. امروز خیل عظیمی از بیماران از شهرها و روستاهای آذربایجان شرقی و اردبیل و حتی کشور آذربایجان برای درمان به این مرکز مراجعه می‌کنند. امروز باید تک‌تکاستانداران، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و روسای دانشگاه علوم پزشکی در این مورد پاسخگو باشند. بدون تردید تمامی این افراد در جریان ضروری و حیاتی بودن وجود این دستگاه هستند. وی می‌گوید: درد من، درد شخصی نیست و شخصا هیچ نگرانی از دردهای جانکاه و مرگ هم ندارم. دردِ من، درد کودکان معصوم، دردِ دختران و پسرانِ جوان نگران و مضطرب و دردِ پیرزنان و پیرمردان خسته و رنجوری است که به امید درمان از روستاها و شهرهای دور به تبریز می‌آیند و باید ماه‌ها در نوبت باشند و بعد از کلی انتظار، با دستگاه‌های کهنه و قدیمی درمان شوند.

  • پیگیری مسئولان

«روزبه رجایی» معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز درباره خرابی این دستگاه‌ها بیان می‌کند: در حال حاضر ۲ دستگاه رادیوتراپی در استان وجود دارد. خرابی دستگاه بیمارستان شهید مدنی باعث بروز مشکلاتی برای مراجعه‌کنندگان شده بود که برطرف شده است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد. قطعا برنامه‌هایی نیز برای افزایش تعداد دستگاه‌ها داریم.

نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی هم با بیان این‌که تبریز پایتخت درمانی شمال غرب کشور است، می‌گوید: بیماران متعددی از آذربایجان شرقی و استان‌های همجوار برای درمان به تبریز مراجعه می‌کنند و طبق بازدیدها و رصدهایی که در بیمارستان‌های مختلف داشته‌ایم، تمام تلاشمان آسودگی بیماران و همراهانشان است.

«زهرا ساعی» با اشاره به افزایش آمار موارد ابتلا به سرطان در کشور و افزایش تعداد مراجعان به بیمارستان‌ها می‌افزاید: از چند ماه قبل رایزنی‌ها در این خصوص با ویزر بهداشت آغاز شده است تا مجوزهای لازم برای تجهیز بیمارستان ولیعصر(عج) تبریز به دستگاه‌های درمان بیماران سرطانی صادر شود. ساعی با تاکید بر ضرورت تجهیز مراکز درمانی که مراجعان زیادی دارد، اظهار می‌کند: برای پاسخگویی به نیاز بیماران باید این مراکز در کمترین زمان ممکن مجهز شوند تا بیماران مشکلی جز تحمل درد و رنج ناشی از بیماری نداشته باشند و روند درمانشان با سهولت ادامه پیدا کند.

همچنین، «غلامحسین مسعودی ریحان» نایب‌رئیس شورای شهر تبریز در تذکری مبنی بر تعلل دستگاه‌های مسئول در ارتباط با خرید دستگاه رادیوتراپی، وجود تنها ۲ دستگاه رادیوتراپی را در استان نقطه تاریکی برای آن عنوان می‌کند و می‌گوید: بی‌توجهی وزارت بهداشت، استانداری و نمایندگان مجلس امکان تهیه دستگاه جدید را برای استان با مشکل مواجه کرده است. با توجه به مشکلاتی که برای این دستگاه‌ها پیش می‌آید و زمان مورد نیاز برای راه‌اندازی مجدد آنها، نوبت‌های درمانی بیماران سرطانی به بیش از ۳ ماه افزایش یافته و در برخی موارد نیز شاهد هستیم که طول عمر این بیماران کمتر از زمان رسیدن نوبت درمان آنها می‌شود.

کد خبر 458006

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha