دوشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۰
۰ نفر

فرحناز چراغی - کرمانشاه- خبرنگار:  نهم آبان سال ۹۵ بود که خبر دستگیری مدیر «مکتب فرش و گلیم و گبه کرمانشاهان» (که به مکتب گلیم و گبه شناخته می‌شود) حین خروج از کشور، همه را در شوکی بزرگ فرو برد.

مالباختگان

۳ سال از آن روزی که مالباختگان در کمال ناباوری مقابل دفتر مرکزی مکتب گلیم و گبه تجمع کرده بودند، گذشت. ۳ سال بیم و امید برای افرادی که سرمایه خود را با هدف کسب سود بیشتر از بانک‌ها پس گرفتند و در مکتب گلیم و گبه سرمایه‌گذاری کردند. تبلیغات فراگیر و فریبنده مکتب گلیم و گبه حدود ۱۲ هزار مالباخته برجای گذاشت. پرونده‌ای که در آن مدیر مکتب به کلاهبرداری ۲۳۸ میلیارد تومان از مردم متهم شد. پرونده موسوم به گلیم و گبه باعث ضرر و زیان بسیاری به مردم استان کرمانشاه شد. علاوه بر ضرر مادی، برای مالباختگان مشکلات بسیاری را از لحاظ روحی‌روانی ایجاد کرده بود.  

  • وسوسه سود بالا

مدیر «مکتب فرش و گلیم و گبه کرمانشاهان» آمده بود تا کارآفرینی و بلکه ثروت‌آفرینی در شهری کند که رکورددار بیکاری در کشور است. سودهای وسوسه‌انگیز بالای ۷۰درصد، ۲۳هزار سرمایه‌گذاری را در مکتب در مدت کوتاهی رقم زده بود. اعتبار مدیر مکتب گلیم و گبه روز به روز با تبلیغات در رسانه‌های معتبر و... نزد مردم بیشتر می‌شد تا این‌که ۹ آبان خبر دستگیری وی همه‌جا پیچید و باورش برای سرمایه‌گذارانی که سرمایه‌شان را بر باد رفته می‌دیدند، سخت بود. باورش سخت بود اما به هر حال این اتفاق افتاده بود. پرونده کلاهبرداری گلیم و گبه یکی از مهم‌ترین پرونده‌های دستگاه قضایی کرمانشاه بود که در ۳ سال گذشته به آن رسیدگی و در نهایت منجر به صدور و اجرای حکم شد.  

«مجتبی ملکی» دادستان وقت کرمانشاه چند روز پس از دستگیری مدیر مکتب گلیم و گبه در نشستی خبری گفت: مدیر مکتب گلیم و گبه مردم را با سودهای کلان ۷۲ درصدی وسوسه کرده و طی آن حدود ۲۲۰ میلیارد تومان پول از مردم دریافت کرده است.   «محمدرضا عدالتخواه» رئیس کل دادگستری وقت استان کرمانشاه نیز در همان روزها درباره نحوه رسیدگی دستگاه قضایی به این پرونده گفته بود: در این پرونده ۱۳ هزار ۶۳ شاکی وجود دارد که از این تعداد بیش از ۲۴ هزار نفر قرارداد سرمایه‌گذاری با متهم منعقد کرده‌اند. آن زمان عدالتخواه رقم دقیق‌تری درباره میزان کلاهبرداری مدیر مکتب اعلام کرد و گفت: در این پرونده ۲۳۸ میلیارد و ۳۲۶ میلیون تومان پول توسط متهم از مردم کلاهبرداری شده است.

عدالتخواه از حیف و میل شدن بخشی از سرمایه مردم توسط مدیر مکتب خبر داد و آب پاکی را روی دستشان ریخت و گفت: مردم انتظار بازگشت تمام سرمایه‌شان را نداشته باشند. وی اتهام مدیر مکتب را کلاهبرداری و اخلال در نظم اقتصادی کشور عنوان کرد. مدیرکل وقت دادگستری در نشستی دیگر از صرف بیش از هزار و ۵۰۰ ساعت کار بر روی پرونده خبر داد.  

«محمدحسین صادقی» دادستان فعلی کرمانشاه نیز در نشستی خبری گفت: در تاریخ ۴ دی ۹۶ پرونده‌ای با ۱۲۲ هزار صفحه در ۴۸ مجلد با کیفرخواست به دادگاه ارسال شده است. این پرونده در مرحله دادرسی ابلاغ قوه قضائیه صادر و در شعبه ۳ دادگاه کیفری مستقر است و به صوت فوق‌العاده امر دادرسی در حال انجام است. وی گفته بود از مدیر مکتب گلیم و گبه حدود ۱۱ هزار و ۶۱۶ نفر ثبت شکایت کرده‌اند. بالاخره پس از یک سال چشم‌انتظاری مالباختگان در تاریخ ۲۰ بهمن سال ۹۶ مدیرکل دادگستری وقت خبر از برگزاری دادگاه پرونده گلیم و گبه خبر داد.  

  • جلسات دادگاه 

۳ جلسه برای رسیدگی به پرونده مدیر مکتب گلیم و گبه در دادگاه تشکیل شد. اولین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات این متهم در تاریخ ۲۳ بهمن سال ۹۶ با حضور ۱۱۴ وکیل معاضدتی شکات و با حضور متهم و وکیل تسخیری آغاز شد. در اولین جلسه از دادگاه که تا روز بعد هم ادامه یافت، دادستان عمومی و انقلاب استان کیفرخواست مفصل خود را با ارائه مستندات و استماع اظهارات کارشناسان قرائت و از دادگاه برای متهمین پرونده (مباشر و معاونین در جرم) تقاضای کیفر کرد.

در نهایت ۲۵ بهمن ۹۶ با قطعی شدن رای دادگاه کار بازپرداخت سرمایه اولیه مردم از اموال شناسایی شده آغاز شد و بالاخره محمد حسین صادقی دادستان استان کرمانشاه از پرداخت بخشی از مطالبات مالباختگان خبر داد و گفت: بخشی از مطالبات مربوط به مالباختگان پرونده موسوم به فرش، گلیم و گبه کرمانشاه واریز شد.

وی در اطلاعیه‌ای افزود: بر این اساس مبلغ ۳۸ میلیارد تومان مشتمل بر ۳۹ درصد اصل سپرده اولیه مالباختگان با کسر وجوهی که در مدت فعالیت محکوم علیه تحت عنوان سود دریافت کرده‌اند، به حساب مالباختگان نزد بانک ملی واریز شده و توسط صاحبان حساب قابل برداشت خواهد بود. البته افرادی که بر اساس فرمول پرداخت اعلام شده بیش از ۳۹ درصد اصل سپرده اولیه خویش را دریافت کرده‌اند در این مرحله به آنها وجهی پرداخت نمی‌شود. کمتر از یک سال بعد از برگزاری دادگاه مدیر مکتب گلیم و گبه، از ۲۲ آبان ۹۷ مبلغ ۳۸ میلیارد و ۲۱۹ میلیون تومان به حساب افراد واجد شرایط وجوه نقدی واریز شد.  

البته از مجموع ۱۱ هزار و ۷۱۳ نفر از مالباختگان ۲ هزار و ۷۷۱ نفر به علت این‌که در زمان فعالیت مکتب فرش، گلیم و گبه بیش از ۳۹ درصد سود دریافت کرده بودند و نیز ۶۹۳ نفر به علت این‌که سود دریافتی آنان بیش از مبلغ سپرده‌گذاری بود، در این مرحله مشمول دریافت وجوه نقدی نشدند. مبلغ ۳۸ میلیارد و ۲۱۹ میلیون تومان به ۸ هزار و ۹۴۲ نفر افراد واجد شرایط که کمتر از ۳۹ درصد از اصل سرمایه خود سود دریافت کرده بودند، پرداخت شد. هیچ مالباخته‌ای نباید کمتر از ۳۹ درصد سرمایه اولیه را دریافت کرده باشد. در مرحله دوم پرداخت طلب مالباختگان پرونده گلیم و گبه طلب ۷ هزار مالباخته تسویه شد.  

دادستان عمومی و انقلاب استان کرمانشاه با اشاره به پرداخت مرحله اول طلب مالباختگان پرونده گلیم و گبه کرمانشاهان در آبان سال ۹۷ اظهار کرد: در این مرحله ۳۸ میلیارد تومان به حساب مالباختگان واریز شد که ۳۹ درصد سپرده اولیه همه مالباختگان با کسر سود دریافت شده از متهم بود.  صادقی گفت: واریز مرحله دوم طلب مالباختگان این پرونده هم در ۲۲ اسفند انجام شد که در این مرحله بر اساس مصوبه کمیته منتخب سران قوا طلب تمام مالباختگانی که رقم سپرده اولیه آنها زیر ۱۰ میلیون تومان بود، با کسر ۳۹ درصد دریافت شده در مرحله اول و سود دریافتی از متهم تسویه شد.  

این مسئول ادامه داد: در این مرحله ۷ هزار و ۶۷ مالباخته مشمول تسویه طلب‌های زیر ۱۰ میلیون تومان شدند که کل رقم پرداختی به آنها ۲۳ میلیارد تومان بود. همچنین در این مرحله به همه مالباختگانی که سپرده اولیه آنها بیش از ۱۰ میلیون تومان بود نیز ۱۰ میلیون تومان با کسر ۳۹ درصد طلب دریافت شده در مرحله اول و سود دریافتی از متهم پرداخت شد. در مجموع در این گروه نیز ۴ هزار و ۵۴۷ نفر مشمول پرداخت شدند که حدود ۸ میلیارد تومان به حساب آنها واریز شد.  وی افزود: مطالبات باقی‌مانده مالباختگان پرونده گلیم و گبه کرمانشاهان ۷۰ میلیارد تومان است و امیدواریم امسال شاهد آخرین مرحله از پرداخت مطالبات مالباختگان باشیم.

با وجودی که بر اساس گفته دادستان در مرحله سوم ۹ میلیارد تومان دیگر ۲۸ خرداد سال جاری به حساب هزار و ۹۷۳ شاکی دیگر پرونده گلیم و گبه واریز شده است اما طی این ۳ مرحله پرداختی، ۹ هزار و ۱۲۶ نفر تسویه شده‌اند.  دادستان عمومی و انقلاب استان کرمانشاه کل پرداختی‌ها را بیش از ۸۰ میلیارد تومان دانست. در حال حاضر بخشی از طلب ۲ هزار و ۵۷۶ نفر از شاکیان باقی است. مرحله سوم پرداخت‌ها باقی است و تعداد زیادی از مالباختگان کماکان چشم‌انتظار واریز و پرداخت مرحله سوم سرمایه‌شان هستند.

مهدی قنادی مدیر روابط عمومی دادگاه  عمومی و انقلاب کرمانشاه با بیان اینکه هنوز هیچ خبری از مرحله سوم بازپرداخت باقیمانده مال‌باختگان مکتب فرش و گلیم و گبه کرمانشاهان نیست، می افزاید: در صورت تامین مالی مرحله سوم طلب مال‌باختگان مکتب فرش و گلیم پرداخت می شود.

  • آخرین وعده استاندار    

با وجود این‌که استاندار کرمانشاه در آخرین نشست خبری‌اش در شهریورماه خبر از پرداخت مرحله سوم طلب مالباختگان طی ۴۵ روز آینده داده بود، اما تاکنون خبری از بازپرداخت مرحله سوم نشده است. استاندار کرمانشاه گفت: با پیگیری‌های انجام شده امیدواریم به‌زودی مطالبات ۴ هزار و ۵۰۰ نفر دیگر از مالباختگان پرونده گلیم و گبه تسویه شود. «هوشنگ بازوند» درباره آخرین وضعیت پرداخت مطالبات مالباختگان پرونده موسوم به گلیم و گبه، با بیان این‌که تسویه مطالبات نزدیک به ۵ هزار نفر از مالباختگان این پرونده هنوز باقی مانده است، افزود: اعتبار مورد نیاز برای پرداخت مطالبات این افراد را نزدیک به ۶۰ میلیارد تومان برآورد کرد.

وی با اشاره به این‌که درخواست تامین این ۶۰ میلیارد تومان در سفر اخیر رئیس بانک مرکزی مورد موافقت قرار گرفت و این درخواست در مرحله بعد به سران ۳ قوه ارجاع خواهد شد، گفت: امیدواریم این درخواست به‌زودی به تصویب سران ۳ قوه برسد و بتوانیم بدهی ۴ هزار و ۵۰۰ نفر از مالباختگان را به صورت کامل تسویه کنیم. به گفته بازوند، با پرداخت این مبلغ مطالبات ۹۰ درصد مالباختگان پرونده گلیم و گبه تسویه خواهد شد و برای ۵۰۰ نفر باقی‌مانده نیز باید ساز و کار دیگری در نظر گرفته شود.

  • آغاز پرداخت آخرین مرحله وجوه به مالباختگان

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان از آغاز پرداخت وجوه به مالباختگان پرونده «مکتب فرش وگلیم و گبه کرمانشاه» در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: طی ۳ مرحله ۸۰ میلیارد تومان به ۹۶۰۰ نفر از مالباختگان پرونده گلیم و گبه کرمانشاهان پرداخت شد. مطالبه‌های ۲۶۰۰ نفر از مالباختگان باقی مانده است که سعی می‌کنیم در مرحله چهارم با ۲۲۰۰ نفر تسویه کنیم. «محمدحسین صادقی» با مبلغی که قرار است در مرحله چهارم پرداخت ‌شود را حدود ۴۰ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: اولویت دستگاه قضایی استان در پرونده گلیم و گبه کاهش فراوانی شاکیان با پرداخت طلب آنهاست.  او تاکید کرد: تلاش ما این است که پرونده را پیش از ورود به سومین سالگرد طرح آن، ببندیم.

کد خبر 457980

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha