همشهری آنلاین: انتخابات پارلمانی پرتغال با پیروزی حزب سوسیالیست این کشور به پایان رسید. حزب سوسیالیست موفق شد در این انتخابات بیش از ۳۶ درصد از آرا را از آن خود بکند.

آنتونیو کوستا رهبر حزب سوسياليست پرتغال

به گزارش دویچه وله، حزب سوسیالیست پرتغال به رهبری آنتونیو کوستا، نخست‌وزیر این کشور موفق شد از کارزار انتخاباتی این کشور پیروز بیرون آید. گرچه کوستا موفق به کسب اکثریت کرسی‌های پارلمان نشد، اما زمینه برای ایجاد یک دولت باثبات فراهم است.

پس از شمارش صندوق‌های رای در همه‌حوزه‌های رای‌گیری، حزب سوسیالیست پرتغال (PS) موفق شده موقعیت خود را در پارلمان بهبود ببخشد. میزان آرای کسب شده توسط این حزب حدود چهار و نیم درصد در قیاس با انتخابات سال ۲۰۱۵ افزایش یافته است.

پیروزی حزب سوسیالیست توسط آنتونیو کوستا، نخست‌وزیر و رهبر این حزب در لیسبون اعلام شد. این در حالی است که از آرای حزب محافظه‌کار سوسیال دموکرات پرتغال (PSD) کاسته شده است. این حزب تنها حدود ۲۸ درصد از آرا را از آن خود کرده و همچنان بزرگ‌ترین فراکسیون اپوزیسیون در پارلمان پرتغال است.

به این ترتیب، تعداد کرسی‌های حزب محافظه‌کار سوسیال دموکرات پرتغال از ۸۹ کرسی به ۷۷ کرسی کاهش یافته است.

اقتصاد پرتغال از سال ۲۰۱۵ به این سو، از رشد قابل ملاحظه‌ای برخوردار بوده است. همین موضوع باعث تقویت جایگاه حزب سوسیالیست و رهبر آن، آنتونیو کوستا شده است.

در انتخابات پارلمانی اخیر تعداد کرسی‌های این حزب افزایش چشمگیری داشته و از ۸۶ کرسی در پارلمان پیشین به ۱۰۶ کرسی رسیده است. به‌رغم آن، حزب سوسیالیست برای ادامه زمامداری خود بر پرتغال نیاز به همراهی سایر احزاب است.

حزب سوسیالیست پرتغال می‌تواند بر روی همراهی دو حزب چپ دیگر پرتغال حساب کند. بلوک چپ مارکسیستی پرتغال (BE) به رهبری کاترینا مارتینز و اتحاد سبزها و کمونیست‌های پرتغال (CDU) بدون یک توافق رسمی بر سر یک ائتلاف دولتی، از آنتونیو کوستا حمایت می‌کنند.

بلوک چپ‌ مارکسیستی پرتغال بیش از ۹ درصد آرا را به دست آورده است و اتحاد سبزها و کمونیست‌ها نیز حدود شش و نیم درصد از آرا را از آن خود کرده‌اند.

باید یادآور شد که در پرتغال برخلاف سایر کشورهای اروپایی احزاب پوپولیست نقش چندانی ایفا نمی‌کنند.

  • نجات اقتصاد پرتغال

اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۱ با اختصاص ۷۸ میلیارد یورو مانع از ورشکستگی اقتصادی پرتغال شد. دولت محافظه‌کار پرتغال که زمام امور را برعهده داشت، اقدام به اجرای یک سیاست صرفه‌جویی شدید نمود. همین موضوع منجر به بروز یک بحران اقتصادی در پرتغال شد.

آنتونیو کوستا در سال ۲۰۱۵ در انتخابات پارلمانی به پیروزی رسید و در همراهی با حزب سوسیالیست به سیاست صرفه‌جویی شدید دولت پایان داد. افزایش شمار گردشگران نیز منجر به بهبود وضعیت اقتصادی پرتغال شد.

اقتصاد پرتغال در سایه سیاست‌های کوستا مجددا رشد کرد و حزب سوسیالیست موفق شده نه تنها به سیاست‌های اقتصادی تعیین شده از سوی اتحادیه اروپا عمل کند، بلکه رشد بیش از میانگین نرخ رشد کشورهای اتحادیه اروپا داشته باشد.

به‌رغم این موفقیت، پرتغال هنوز با کاستی‌ها و نارسایی‌های بسیاری روبه‌رو است. از آن جمله می‌توان به کمبود مسکن در شهرهای بزرگ اشاره کرد.

رهبر اتحاد سبزها و کمونیست‌های پرتغال ضمن تاکید بر خوب بودن سطح همکاری این حزب با حزب سوسیالیست از آنتونیو کوستا خواسته است در ارتباط با بهبود وضع مسکن و رسیدگی به وضعیت شهرهای کوچک پرتغال تلاش بیشتری از خود نشان بدهد.

کد خبر 457965

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha