همشهری آنلاین: گرامیداشت روز جهانی اسکان بشر امسال با شعار با فناوری‌های جدید زباله را به ثروت تبدیل کنیم و با هدف ترویج اهداف توسعه پایدار سازمان ملل، در روز ۱۵ مهر در شهرهایی از سراسر جهان برگزار می‌شود.

با فناوری‌های جدید از زباله ثروت بسازیم

روز جهانی اسکان بشر امسال نیز به رسم هر سال در نخستین دوشنبه ماه اکتبر برگزار می‌شود و محور فعالیت‌های امسال در این‌ باره بر پیوند دنیای فناوری و مدیریت پسماند تمرکز دارد.

  • تاریخچه و اهداف

از آن روز که مجمع عمومی سازمان ملل متحد برخورداری از سرپناه مناسب را به عنوان یکی از ارکان حقوق بشر معرفی کرد، سه دهه می‌گذرد. این مجمع نخستین بار در سال ۱۹۸۵ اولین دوشنبه ماه اکتبر هر سال را به عنوان روز جهانی اسکان بشر (World Habitat Day) انتخاب کرد تا در این روز به وضعیت شهرهایی که در آن زندگی می‌کنیم و حق اساسی همه انسان‌ها برای بهره‌مندی از سرپناه مناسب توجه شود. هدف دیگر از اختصاص روزی از سال به این عنوان یادآوری و تذکر این نکته به مردم جهان است که ما توانایی و مسئولیت تعیین آینده شهرهایمان را داریم.

مراسم گرامیداشت این روز نخستین بار یک سال بعد یعنی در سال ۱۹۸۶ با مضمون «سرپناه حق من است» در نایروبی؛ پایتخت کشور آفریقایی کنیا برگزار شد. در راستای ترویج سیاست‌های توسعه پایدار سازمان ملل، این رویداد جهانی هر ساله با یک شعار متفاوت برگزار می‌شود تا با سیاست‌گذاری‌های مناسب و مربوطه دستیابی به یازدهمین هدف برنامه توسعه پایدار یعنی «امن و پایدار کردن شهرها و مکان‌های اسکان بشری و مقاوم ساختن آنها در برابر حوادث به‌صورت فراگیر» محقق شود.

روز جهانی اسکان بشر هر ساله با هدف حمایت از ماموریت برنامه اسکان بشر سازمان ملل متحد در راستای ایجاد تغییرات اساسی در شهرها و اقامتگاه‌های انسانی در سراسر جهان گرامی داشته می‌شود. سال گذشته نزدیک به ۸۰ شهر جهان مراسم‌هایی را به مناسبت روز جهانی اسکان بشر برگزار کردند. امسال مراسم جهانی گرامیداشت این روز به میزبانی دولت مکزیک در شهر مکزیکوسیتی برگزار می‌شود.

  • پیوند دنیای فناوری با مدیریت پسماند، محور امسال روز جهانی اسکان بشر

روز جهانی اسکان بشر سال گذشته با موضوع «مدیریت پسماند جامد شهری» برگزار شد و امسال محور و تمرکز این روز در ادامه همین روند بر روی ترویج استفاده از فناوری‌های ابتکاری برای مدیریت پایدار پسماند قرار دارد. تمرکز مراسم امسال از پسماندهای جامد فراتر رفته و همه نوع از انواع پسماندهای حاصل از فعالیت‌های انسانی (پسماندهای جامد، مایع، خانگی، صنعتی و تجاری) را شامل می‌شود که تاثیرات مخرب آن‌ها در زمینه تغییرات اقلیمی، سلامت عمومی و محیط زیست، همچنان ادامه داد.

به استناد نتایج پژوهش اقتصادی و اجتماعی جهان در سال ۲۰۱۸، فناوری‌های پیشگام از پتانسیل زیادی در ارتقای نحوه کار و زندگی افراد، تسریع تلاش‌ها برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار و رسیدگی به تغییرات اقلیمی برخوردارند. فناوری‌هایی چون اتوماسیون، رباتیک، وسایل نقلیه برقی، فناوری‌های انرژی تجدیدپذیر، بیوتکنولوژی‌ها و هوش مصنوعی می‌توانند حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی را متحول کنند. فناوری‌هایی از این دست می‌توانند راهکارهای بهتر، ارزان‌تر، سریع‌تر، کاربردی‌تر و ساده‌تری را برای مشکلات روزمره از جمله مدیریت پسماند ارائه دهند. در راستای همین احتمالات، برنامه شهری جدید سازمان ملل خواستار همکاری‌ و تبادل دانش، فناوری و ابتکار در زمینه ارتقای وضعیت کنونی و آتی مناطق شهری در جهان است.  

هدفی که برای فعالیت‌های امسال تعیین شده این است تا ضمن مهار خطرات احتمالی اقتصادی، اجتماعی و سیاسی موجود از این فناوری‌های پیشگام برای مدیریت پایدار پسماند استفاده شود.

به نقل از اعلامیه دومین کنفرانس‌ جهانی‌ اسکان‌ بشر که در استانبول برگزار شد، انسان‌ موضوع‌ اصلی‌ توسعه‌ پایدار است‌، لذا باید پیش از هر چیز به نیاز اولیه اقشار مختلف جامعه به سرپناه، امنیت و سلامتی رسیدگی شود. بدون شک امروز مدیریت شهری و به طور خاص مدیریت پسماند یکی از بنیادی‌ترین فاکتورهای دستیابی به این مهم است.

کد خبر 457950

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha